מעמיקה אחיזה במזה״ת: סין תזמין את ישראל והפלסטינים לשיחות

כך על פי דבריו של שר החוץ וואנג יי, שמתחיל היום סיור רשמי במזרח התיכון. הדיפלומט הבכיר יבקר בערב הסעודית, טורקיה, איראן, איחוד האמירויות, בחריין ועומאן

שר החוץ הסיני, וואנג יי. צילום: מתוך אתר משרד החוץ של הרפובליקה העממית של סין

שר החוץ הסיני, וואנג יי, אמר היום (ד׳) בראיון כי הממשלה הסינית מתכננת להזמין את ישראל ואת הפלסטינים לשיחות במדינה, כך על פי דיווח בערוץ הטלוויזיה של אל-ערביה. הדיפלומט הבכיר מתחיל היום סיור רשמי בן שבוע במזרח התיכון, כאשר התחנה הראשונה היא ערב הסעודית. בהמשך, יבקר בטורקיה, איראן, איחוד האמירויות, בחריין, ועומאן.

אתר העיתון China Daily, שנמצא בבעלות מחלקת הפרסום של המפלגה הקומוניסטית הסינית ויוצא לאור באנגלית, מדווח כי ״הסיור מיועד להדגים את נכונותה של בייג׳ינג להעמיק את שיתוף הפעולה עם מדינות האזור באופן שמיטיב עם כל הצדדים, ואת הגישה האחראית שלה בנוגע ליציבות במזרח התיכון״.

בשנים האחרונות, במסגרת ״יוזמת החגורה והדרך״ של הנשיא שי ג׳ינפינג, שולחן סין עוד ועוד זרועות למזרח התיכון ולצפון אפריקה, ומנסה לבסס את מעמדה כמעצמה מובילה באזור וככוח כלכלי וגיאו-פוליטי משמעותי (בהקשר זה ניתן גם לציין את נמל המפרץ שנבנה בחיפה בימים אלה, שיופעל על ידי חברה סינית), במיוחד לאור היחסים הקשים עם ארה״ב והתחרות הגלובלית עמה. סין זקוקה למזרח תיכון יציב על מנת לספק את צרכי הנפט והסחר שלה עצמה.

על פי הדיווחים בתקשורת הסינית, בטורקיה ייפגש וואנג עם הנשיא ארדואן, וישוחח עמו על היחסים הבילטרליים והאג׳נדות האזוריות (יוזכר, כי גם טורקיה פועלת כדי להרחיב את השפעתה במזה״ת, במזרח הים התיכון ובצפון אפריקה). בהמשך הסיור מתוכננת פגישה בטהרן עם שר החוץ מוחמד ג׳וואד זריף ועם הנשיא חסן רוחאני, כדי ״לדון באסטרטגיות לחיזוק השותפות ולהחליף דעות בנוגע לנושאים אזוריים״.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית