בריטניה: פחות חמקנים מארה״ב - לטובת חמקן בייצור מקומי

בריטניה תרכוש פחות מטוסי F-35 לטובת ייצור מקומי של חמקן מסוג TEMPEST

צילום: דובר צה״ל

דילמה בבריטניה. מטוסי חמקן F-35 או פיתוח מטוס קרב עתידי מתקדם. בריטניה ממשיכה בתכניתה לרכוש עוד עשרות מטוס חמקן F-35, אך יתכן שמספר המטוסים שיירכשו יקטן בגלל התכנית לפיתוח מטוס קרב עתידי חדיש בשיתוף עם מדינות אחרות.

לאחרונה פורסם מסמך של משרד ההגנה הבריטי ובו נאמר כי מספר מטוסי F-35 יגדל מעבר ל-48 שכבר נרכשו והוזמנו, אך לא נאמר דבר במסמך על כך שהתכנית המקורית היתה לרכוש 138 מטוסי חמקן משני דגמים, דגם A לחיל האוויר המלכותי ודגם B לצי המלכותי, עבור נושאות המטוסים החדשות בנות 65 אלף טונות.

GLOBAL DEFENSE NEWS כותב כי המסמך הוא מחד גיסא ידיעות חיובית עבור היצרנית לוקהיד מרטין כי יירכשו עוד מטוסים, אך המספר הסופי יהיה כנראה רחוק מ-138. ג'יימס היפיי, השר הבריטי הממונה על הצבא, אמר לכתבים בוושינגטון : "אנו מחוייבים ל-48 מטוסים, ונקנה 48 ממטוסים. אנו  מושקעים עמוק בתכנית מטוס הקרב העידי וזה קשור לדיונים המתקיימים עתה בלונדון על דמותו העתידית של חיל האוויר המלכותי".

ג'סטין ברונק, מומחה במכון הבריטי לשירותים מזויינים, אמר בהקשר זה כי הדרישות המבצעיות של בריטניה ממטוסי קרב כוללות דיכוי מערכות הגנ"א של האויב, חדירה לתחומי האויב, סיור ומודיעין, רכש מטרות ויכולות תקיפה. את כל אלו אי אפשר לעשות עם 48 מטוסי קרב F-35. אולם הממשלה הבריטית נחושה לתמוך בתכנית מטוס הקרב העתידי TEMPEST.

תצורת המטוס נחשפה בתערוכת התעופה בפרנבורו ב-2018, אך השאלה היא כיצד והאם תוכל ממשלת בריטניה לעמוד ברכש מטסי F-35 ובמקביל בפיתוח המטוס העתידי". עד כה הוקצו לפרוייקט המטוס שני מיליארד ליש"ט לארבע השנים הבאות. מזכירים כי פיתוח וייצור המטוס יבטיח עבודה במפעלים באנגליה, בסקוטלנד, בוויילס ובצפון אירלנד.

לכן המסקנה היא שלונדון כנראה לא תרכוש 138 מטוסי חמקן, כפי שתכננה, אלא תסתפק ב-60 עד 72 מטוסים מדגם , שהם עדיין מהווים את עמוד השדרה של חיל האוויר המלכותי ושל זרוע האוויר של הצי המלכותי. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית