דו״ח אמריקאי: עלות ההגנה על דרום קוריאה ויפן - 8.5 מיליארד דולר בשנה

המשרד לאחריותיות ממשלתית פרסם את הדו״ח במהלך הביקור הרשמי של מזכירי המדינה וההגנה בשתי המדינות, שנועד לחזק את הברית נגד סין וקוריאה הצפונית, טרם הפגישה המתוחה עם הבכירים הסינים באלסקה

בלינקן ואוסטין במפגש עם מקביליהם הדרום קוריאנים, צ׳אנג אי-יונג וסו ווק (בהתאמה), ועם הנשיא מון ג׳א-אין. צילום: Lee Jin-man/Pool via REUTERS

הצבא האמריקני הוציא כ-34.3 מיליארד דולר בין השנים 2016 ל-2019 על מנת להציב למעלה מ-83 אלף חיילים באופן קבוע ביפן ובקוריאה הדרומית, זאת בכדי לחזק את הבריתות בין המדינות, להוביל לשיתוף פעולה אזורי נרחב, ולהרתיע תוקפנות פוטנציאלית מצד יריבים – סין וקוריאה הצפונית בעיקר. דו״ח של המשרד לאחריותיות ממשלתית מצא כי יש בהצבת החיילים, בעלות ממוצעת של 8.5 מיליארד דולר לשנה, תועלת הן לארה״ב והן לבעלות בריתה, וכי הם אינם נמצאים שם לשווא.

הדו״ח הוזמן על ידי הקונגרס בשנה שעברה, כיוון שממשל הנשיא דאז טראמפ שקל לצמצם את הכוחות האמריקניים באזור, ופורסם בעת שמזכיר המדינה אנתוני בלינקן ומזכיר ההגנה לויד אוסטין שהו בביקור רשמי בקוריאה הדרומית, בשבוע שעבר (התחנה השנייה, אחרי יפן). מטרת הביקור, נסיעת העבודה הראשונה של הממשל החדש מעבר לים, תאמה בדיוק את המופיע בדו״ח: חיזוק ואשרור היחסים בין המדינות, המהווים גורם הרתעה קריטי (כך גם לדברי מזכיר ההגנה) נגד בייג׳ינג ופיונגיאנג.

בדרכו חזרה לוושינגטון, עצר מזכיר המדינה בלינקן בעיר אנקורג׳ ובאלסקה, שם הצטרף אליו היועץ לביטחון לאומי ג׳ייק סאליבאן לסבב שיחות של יומיים עם הדיפלומט הסיני הבכיר ביותר, יאנג זייצ׳י, ועם שר החוץ הסיני וואנג יי. השיחות, שסוכמו כ״קשות וישירות״ ואף הסתיימו (כצפוי) ללא תוצאות של ממש, הפגינו את המתיחות האדירה ופערי הענק בין שתי המעצמות בנושאי כלכלה, טכנולוגיה, גיאופוליטיקה, זכויות אדם ועוד.

״סין תשמור בחוזקה על הריבונות הלאומית שלה, על ביטחונה ועל התפתחותה״, אמר יאנג בתום השיחות, אותן פתח בנאום בן 15 דקות מול התקשורת, בו תקף את ארה״ב על ה״דמוקרטיה המתגוננת״ שלה, לדבריו, והאשים אותה בצביעות בשל היחס שלה למיעוטים במדינה, ובשימוש בכוחה הצבאי ובהגמוניה הכלכלית שלה ״כדי לדכא מדינות אחרות, לשבש את הסחר העולמי ולעודד מתקפות על סין״.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית