ארה״ב תכשיר כוחות במוזמביק להילחם בטרור של דאעש

בשבוע שעבר הכריזה מחלקת המדינה על סניף דאעש במדינה כעל ארגון טרור זר. למעלה מ-1,300 אזרחים נהרגו בשלוש השנים האחרונות, וכמעט 700 אלף נעקרו מבתיהם. ארגון הומניטרי: הטרוריסטים עורפים ראשי ילדים

תחילת תכנית ההכשרה המשותפת ללוחמה בטרור של ארה״ב ומוזמביק. צילום: שגרירות ארה״ב במוזמביק

ארה״ב שלחה צוותים של הכוחות המיוחדים למוזמביק, על מנת לסייע לנחתים המקומיים בלוחמה בטרור של דאעש במדינה. מדובר על תכנית הכשרה משותפת שהחלה ביום ב׳ השבוע ותימשך במשך חודשיים. כמו כן, תספק ממשלת ארה״ב ציוד רפואי ואמצעי תקשורת. זאת לאחר שממשלת מוזמביק ביקשה סיוע בינלאומי כדי לבלום את ההתקוממות הגוברת ואמרה כי חייליה זקוקים להכשרה מיוחדת.

משגרירות ארה״ב במפוטו, בירת מוזמביק, נמסר כי ״ ארה״ב מחויבת לתמוך במוזמביק בהתנגדות לטרור ולהקצנה אלימה ובמניעת התפשטותם. הגנה על האזרחים, זכויות אדם, ומעורבות קהילתית הנם נדבכים מרכזיים בשיתוף הפעולה האמריקני, והם מהווים את בסיס ההתנגדות למדינה האיסלאמית במוזמביק״. 

בשבוע שעבר, הכריזה מחלקת המדינה האמריקנית על סניף דאעש במוזמביק כעל ארגון טרור זר, ואת מנהיגו, אבו יאסיר חסן, כעל טרוריסט. המשמעות: כל רכוש או אינטרס אחר של הארגון או המנהיג בארה״ב חסום, וחל איסור על אזרחים ומוסדות אמריקניים לעמוד איתם בקשר. הכרזה זהה התייחסה גם לארגון בקונגו.

״מאז אוקטובר 2017 הרגה דאעש-מוזמביק יותר מ-1,300 אזרחים, וההערכה היא כי למעלה מ-2,300 אזרחים, אנשי ביטחון, וחשודים כמיליטנטים נהרגו מאז החלה קבוצת הטרור את התקוממותה הקיצונית האלימה״, נכתב בהודעה של מחלקת המדינה. ״הקבוצה הייתה אחראית לתזמור סדרת התקפות גדולות ומתוחכמות וכתוצאה מכך על לכידת הנמל האסטרטגי במחוז קאבו דלגדו. ההתקפות של  דאעש-מוזמביק גרמו לעקירתם של כמעט 670,000 איש בצפון המדינה״.

ביום שלישי השבוע, פרסם הארגון ההומניטרי Save the Children דו״ח מזעזע על מצב זכויות האדם במוזמביק, וציין כי הטרוריסטים עורפים ראשים של ילדים קטנים, אפילו בני 11. הדו״ח הביא עדויות ממקור ראשון, למשל זו של אלזה (שם בדוי) בת ה-28: ״הכפר שלנו הותקף וביתנו נשרף. הייתי בבית עם ארבעת ילדי. ניסינו לברוח ליער אבל הם לקחו את בני הבכור (12) וערפו את ראשו. לא יכולנו לעשות דבר״. 

גם רוסיה מעורבת בלחימה במוזמביק, כך מציין הביטאון הצבאי האמריקני Stars & Stripes, ובשנתיים האחרונות העבירה לשם שכירי חרב מקבוצת ווגנר, הפועלת בשירות הממשל. עם זאת, דו״ח של מכון ראנד שפורסם מוקדם יותר החודש מצא כי ביצועיהם של הרוסים לא היו טובים ואף הובילו להריגתם של חלק מהם על ידי המורדים, וכן כי חלקם בגדו בבני בריתם במדינה בעבור בצע כסף.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית