פרשנות | הסיור האמריקאי - ישראלי בים התיכון: מרדף אחרי צוללת רוסית

בימים האחרונים מתנהל מבצע רחב היקף ומסתורי של מטוסי סיור ימיים אמריקאיים מול חופי ישראל, לבנון, קפריסין וסוריה. למרות זאת, הצוללת חמקה

http://en.kremlin.ru

בימים האחרונים התנהל מבצע רחב היקף ומסתורי של מטוסי סיור ימיים אמריקאיים מול חופי ישראל, לבנון, קפריסין וסוריה. מטוסי הסיור מדגם פוסידון, P-8, של הצי האמריקאי מפטרלים באופן חריג, שהעלה תהיות רבות.

זאת, מסתבר, בשל כניסת צוללת רוסית מדגם B-237 Rostov-on-Don לים התיכון דרך מצרי גיברלטר, לאחר שפעלה בסמוך לאיים הבריטים ובקרבת בסיסי צוללות בריטים. הצוללת הרוסית לוותה על ידי אוניית עזר רוסית.

הצי הבריטי עקב אחרי הצוללת עד כניסתה לים התיכון, ומשם הועברה השליטה על המעקב עליה לידי הצי השישי האמריקאי, שבסיסו בנאפולי. לפני מספר ימים נעלמה הצוללת ממסכי מערכות השליטה והבקרה של האמריקאיים ועקבותיה לא נודעו מאז. 

במקביל למבצע האמריקאי אחר הצוללת הרוסית, כמה ימים קודם לכן, דווח ברשת אודות סיור משותף לצי האמריקאי והישראלי במזרח הים התיכון. סיור שאינו במסגרת תרגיל מתוכנן מראש. צימוד האירועים מעלה תזה כי הסיור האמריקאי-ישראלי היה קשור, גם הוא, למרדף אחרי הצוללת הרוסית. 

הצוללת הרוסית הינה צוללת מונעת דיזל, בדחי של כ- 3,000 טון ובאורך של כ- 74 מטר. לצוללת יכולת פעולה של 45 ימים רצופים בים ובטווח של כ- 7,500 מייל ימי מבסיסה. הצוללת פועלת בעומק מרבי של כ- 300 מטר על ידי צוות של 60 איש. בצוללת משולבות מערכות איסוף מודיעין מתקדמות.

הצוללת מצוידת ב- 18 גופי טורפדו מדגמים שונים, 24 מוקשים ימיים ובארבעה טילי שיוט מדגם 3M54K (קליבר) לתקיפת מטרות ימיות ומטרות יבשתיות בטווח מרבי של 2,500 ק"מ. צוללת זו השתתפה במבצעי רבים של תקיפת מטרות בעומק היבשה בעיראק ובסוריה. 

הצוללת הרוסית נעלמה, בחוסר מזל (או מקצועיות), כאשר קבוצת קרב אמריקאית נכנסה לים התיכון והחלה לפעול בו. קבוצת הקרב האמריקאית כוללת נושאת מטוסים, מספר אוניות קרב ולפחות צוללת גרעינית אחת. סוגייה זו מעלה דאגה בקרב הצי האמריקאי, בעיקר סביב יכולתה של הצוללת הרוסית לאסוף מודיעין אינטימי על פעילותה של קבוצת הקרב.

הצי האמריקאי הפעיל אף כוחות אחרים של נאט"ו, השוהים בקרבת סוריה ואת בסיס המודיעין הבריטי בקפריסין, בחיפוש אחר הצוללת הרוסית. 

כאמור, עד ערבו של יום רביעי, ה- 17/3, לא אותרה הצוללת הרוסית. האמריקאים עוקבים בדריכות ובעקביות מאז ימי המלחמה הקרה על פעילות הצוללות הרוסיות על פני הגלובוס. במקרה זה נראה כי הדאגה האמריקאית מאי-מציאת הצוללת הרוסית והפעילות המבצעית רחבת ההיקף לאיתורה הם חריגים ומעוררים תהייה.

ככל הנראה יש לצוללת הרוסית יכולות מיוחדות, תכונות מיוחדות או שמשימותיה המבצעיות באגן המזרחי של הים התיכון מעוררות דאגה בקרב גורמי הצי והמודיעין האמריקאיים, במיוחד בעת שקבוצת הקרב האמריקאית שוהה בזירה. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית