הודו נערכת ליום שאחרי הסכם הגרעין עם איראן

לאור השינויים בבית הלבן, שתי חברות ייבוא הנפט הגדולות בהודו, Nayara Energy ו- Reliance Industries, החלו להיערך לרכש נפט מאיראן וונצואלה

By Press Information Bureau - Press Information Bureau (GOVT. of India), GODL-India, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=35789444

כלכלתה של הודו נשענת על מקורות אנרגיה חיצוניים, ורגישותה הכלכלית לאי-אספקת נפט הינה גבוהה מאד. עד 2018 רכשה הודו את עיקר הנפט של באיראן, וראתה באיראן כשותפה אסטרטגית מרכזית.

ב- 2018 הטיל הנשיא האמריקאי דאז, דונלד טראמפ, סנקציות חד-צדדיות על איראן וונצואלה, במסגרתן נאסר על רכש נפט משתי המדינות. איראן וונצואלה ייצאו יחד עד הסנקציות כ- 3% מהצריכה העולמית, כשלושה מיליון חביות ביום. 

הודו, שהייתה בעבר הלקוחה הגדולה ביותר של איראן אחרי סין, הפסיקה לקנות נפט איראני במאי 2019 והפחיתה משמעותית את רכש הנפט שלה בוונצואלה בחודשים האחרונים של כהונת טראמפ, לאחר שזה הטיל סנקציות על המדינה על מנת להדיח את הנשיא ניקולא מאדורו. הודו ביקשה שלא לקלקל את יחסיה עם ארצות הברית ונמנעה מלרכוש נפט משתי המדינות.

בלית ברירה, נאלצה הודו למצוא אלטרנטיבות אחרות לצורכי השוק שלה, ההולך ומתפתח, ולהסתמך בעיקר על הנפט הרוסי. עם כניסתו של ביידן לתפקיד, זיהתה הודו כי הסנקציות על איראן וונצואלה צפויות להתבטל, ושר הנפט ההודי, דרמנדרה פראדהאן, הזדרז להודיע כי הודו נערכת לרכש מחודש של נפט משתי המדינות.

"הודו רוצה לגוון את מקורת ייבוא הנפט שלה, כולל חידוש האספקה מאיראן ומוונצואלה, לאחר שנשיא ארה"ב הנבחר ג'ו ביידן נכנס לתפקידו" אמר שר הנפט. הודו, יבואנית הנפט והצרכנית השלישית בגודלה בעולם, רוצה לגוון את מקורות ייבוא הנפט שלה, על מנת לרכוש נפט זול יותר ולחסוך ביתרות מטבע החוץ. 

לאור השינויים בבית הלבן, שתי חברות ייבוא הנפט הגדולות בהודו, Nayara Energy ו- Reliance Industries, החלו להיערך לרכש המחודש של הנפט משתי המדינות.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית