אוניית קרב רוסית ראשונה בנמל פורט סודאן

בנמל ייבנו רציפים לארבע אוניות בו-זמנית, כולל אוניות וצוללות גרעיניות. הנמל הרוסי בסודאן הוא צעד נוסף ביישום האסטרטגיה הימית הרוסית, שנכתבה על ידי פוטין ב- 2015

צילום מסך. ערוץ הטלגרם של RIA Novosti

לפני מספר ימים הגיעה אוניית קרב רוסית ראשונה לנמל פורט סודאן, כך מדווחת סוכנות הידיעות הרוסית אינטרפקס. האונייה, פריגטה מדגם "אדמירל גריגורוביץ", היא הניצן הראשון בביסוסו של הצי הרוסי בים האדום. ההסכם בין רוסיה וסודאן נחתם באוקטובר 2019, ולפיו רוסיה תקים נמל בית לצי המלחמה שלה במדינה. ההסכם תקף ל- 25 שנים מיום חתימתו, וכולל אופציות להארכת תוקפו.

במסגרת ההסכם תספק רוסיה לסודאן אמצעי לחימה, מערכות נשק ואף תסייע לה בהקמת כור גרעיני לצרכים אזרחיים. הנמל הרוסי, אשר יוקם בצפון נמל פורט סודאן, יכלול בסיס לוגיסטי לתחזוקה ותספוק של אוניות הצי הרוסי, אשר תפעלנה בים האדום ובים הערבי. בבסיס יוצבו 300 אנשי הצי הרוסי ואזרחים, אשר יעסקו במתן השירותים לאוניות, לרבות תחזוקת טילים ומערכות נשק, מנועים ותיקוני גוף.

בנמל ייבנו רציפים לארבע אוניות בו-זמנית, כולל אוניות וצוללות גרעיניות. הנמל הרוסי בסודאן הוא צעד נוסף ביישום האסטרטגיה הימית הרוסית, שנכתבה על ידי פוטין ב- 2015, המדגישה את החשיבות שרואה רוסיה באפריקה, בים הערבי ובים האדום.

נתיב הכניסה אל ומהים האדום, מצרי באב אל-מנדב, הוא נתיב צוואר בקבוק של מעבר סחורות ונפט מאסיה אל אירופה. השליטה בצוואר בקבוק זה, המכונה גם "נקודת חנק", היא סוגייה אסטרטגית לשחקנים גלובליים הפועלים בה, כמו סין, ארצות הברית, צרפת, גרמניה, בריטניה ואף איראן.

הנוכחות הרוסית הקבועה החדשה בזירת הים האדום היא משמעותית מאד עבור רוסיה, המבקשת לחזור להיות מעצמה ימית, הפועלת בשבעת הימים ומבטיחה את עליונותה בזירה זו, להבטחת חופש השיט ושרשרת האספקה של רוסיה.

בנוכחות החדשה יש מעם הפגנת כוח אסטרטגית, אם כי סביר להניח שלא יהיה בה מרכיב צבאי ממשי, למעט אולי לחימה בפיראטיות הגואה באזור.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית