דיווח: ישראל מבצעת עבודות הרחבה של הכור הגרעיני בדימונה

ארגון IPFM, קובע, על פי תמונות לווין עדכניות יחסית, כי ישראל מבצעת עבודות הרחבה לכור בדימונה. עבודות שהחלו לפני כשלוש שנים

מתוך הפרסום. SuperView-1 image from 4 January 2021 at 2-meter resolution. Credit: SpaceWill

ארגון בינלאומי עצמאי חשף צילומים לפיהם ישראל מרחיבה את הבנייה בכור הגרעיני בדימונה. בתמונות שהציג הארגון, "הפאנל הבינלאומי לחומר בקיע" (IPFM - International Panel on Fissile Materials ) נראה שבמרחק של מאות מטרים דרומית מערבית לבניין הכור הגרעיני מוקמים מבנים חדשים. 

על פי דעת מומחה של עיתון הגארדיאן הבריטי, הבנייה החלה בשלהי 2018 או לכל המאוחר בראשית 2019.  מהות הבנייה אינה ידועה, אך בדף הפייסבוק של חוקר הגרעין אבנר כהן, דווח בין היתר על כך שהבנייה בכור הגרעיני כוללת מבנה תת-קרקעי בגודל 30X140 מטר. 

על פי הערכות ה- FAS, פדרציית המדענים האמריקאיים, ישראל מחזיקה בלמעלה מ- 110 ראשי קרב גרעיניים מבוססי פלוטוניום, שנוצרו בכור המים הכבדים בדימונה, אשר נבנה בסיוע צרפת משנות השישים. ישראל אינה חתומה על ההפצה הבינלאומית לבקרת הנשק הגרעיני.

ישראל מחזיקה, על פי הערכות FAS, בארסנל טילים בליסטיים מדגם יריחו, אשר מבוססים על טילים צרפתיים, ובהם משולבים ראשי הקרב הגרעיניים. על פי מקורות זרים לישראל יש יכולת ירי טילי שיוט עם ראשי קרב גרעיניים גם ממטוסי קרב וממערך הצוללות שלה. 

פנינו לדוברות הוועדה לאנרגיה אטומית האחראית על הכור בדימונה בשאלה למהות העבודות. אם תתקבל תשובה, היא תפורסם כאן. 


 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית