רוסיה מאשימה את נורבגיה שהפכה למגרש המשחקים של נאט"ו

דוברת משרד החוץ הרוסי, מריה זכארובה, ציינה במסיבת עיתונאים שנערכה במוסקבה, כי "אנחנו בהחלט לא יכולים לדבר על רוגע כאשר המתח גובר בגבולות רוסיה״

http://kremlin.ru/events/president/news/64941/photos/65189

רוסיה טוענת לאחרונה, כי נורבגיה החלה לצבור כוחות באזור הגבול שלה עם רוסיה, לקראת הגעתם הצפויה של מטוסי הפצצה אמריקאיים במהלך פברואר, כחלק מתרגול רחב היקף אשר נאט"ו צפויה לקיים. המטוסים האמריקאיים צפויים להגיע לבסיס חיל האוויר אורלנד שבצפון המדינה. 

דוברת משרד החוץ הרוסי, מריה זכארובה, ציינה במסיבת עיתונאים שנערכה במוסקבה, כי "אנחנו בהחלט לא יכולים לדבר על רוגע כאשר המתח גובר בגבולות רוסיה וכשבנורבגיה הולך ומתגבש אזור הערכות עם כוחות רבים, כהכנה למבצעים צבאיים נגד ארצנו".

זכארובה טענה, כי שיתוף הפעולה בין ארה"ב לנורבגיה הוא "האחרון בסדרה דומה של אירועים", המדגישים את הנוכחות הקבועה של כוחות צבא אמריקאיים, בריטים והולנדים בצפון נורבגיה, השולחים מסר מאיים לעבר רוסיה. דוברת משרד החוץ הרוסי אף הזכירה את ביסוסו של נמל לתחזוקת הצוללות הגרעיניות של הצי האמריקאי בנמל טרומסו בנורבגיה. באזור זה אף פועלות מ- 2018 אוניות הקרב של הצי האמריקאי, כולל בתוך האזורים הכלכליים בים של רוסיה. 

כל אלו, "מאיימים על הביטחון האזורי ומסיימים את המסורת של נורבגיה, שלא לאפשר בסיסים צבאיים זרים בשטחה בזמן שלום," אמרה זכרובה. בצפון אירופה רמו הפעילות הצבאית הינה חסרת תקדים בשנים האחרונות ומאז המלחמה הקרה, כאשר המתיחות גוברת בין רוסיה למערב, לרבות שבדיה, שכנתה של נורבגיה, שהודיעה על הגדלה מסיבית בהוצאות הביטחון שלה, למרות שהיא אינה שייכת לנאט"ו.

מוסקבה עצמה הודיעה כי תבנה בסיסים חדשים ואף תגברה את פריסתה הצבאית באזור. ההתחממות בזירה הצפונית של אירופה היא על רקע שינויי האקלים, בעקבותיהם נפתח הנתיב הארקטי לתנועת כלי שיט. לנתיב זה, המאפשר תובלה ימית מאסיה לאירופה ולצפון אמריקה, השלכות רחבות היקף על הכלכלה ומשק האנרגיה של רוסיה, מדינות אירופה וצפון אמריקה.

בשנים האחרונות מתחולל מאבק של ממש במישורים המדיניים והצבאיים לשליטה באזור בין סין, רוסיה, מדינות צפון אירופה, קנדה וארצות הברית. אגב כך, לפתיחתו של נתיב הסחר הארקטי משמעות מכרעת גם למזרח התיכון, שכן מרבית הסחר בין אסיה לאירופה וצפון אמריקה יופנה מנתיבי השיט של הים האדום והתיכון אל הנתיב הארקטי. לכך תהיה משמעות כלכלית וצבאית חסרת תקדים על המזרח התיכון ומדינות האזור. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית