חמאס ופתח הגיעו להסכמות בנוגע למנגנוני הבחירות ברשות

לאחר יומיים של שיחות בקהיר, הסכימו נציגי הפלגים על הקמת בית משפט לענייני בחירות ועל התנהלותן החופשית. כמו כן, נפתח מעבר רפיח במה שתואר כתמריץ עבור הצדדים

מחמוד עבאס מציג את צו הבחירות ליו״ר ועדת הבחירות הפלסטינית המרכזית, בינואר השנה. צילום: Palestinian President Office/Handout via REUTERS

לאחר יומיים של שיחות בקהיר, הגיעו נציגי פתח וחמאס  להסכמות בנוגע למנגנוני הבחירות הקרובות ברשות הפלסטינית. ההסכם מאשר הקמת בית משפט לענייני בחירות – בו יכהנו שופטים ממזרח ירושלים, מהגדה ומעזה – שידון בנושא במקרה של מחלוקת, וכן שמירה על עריכת קמפיינים והצבעה חופשיים.

כזכור, בחודש שעבר הודיע נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, על קיום בחירות בפעם הראשונה אחרי כ-15 שנים – בחירות כלליות ב-22 במאי, ולנשיאות ב-31 ביולי. נציגים של 14 פלגים פלסטיניים השתתפו בשיחות. בהצהרה משותפת נמסר כי כולם התחייבו לעמוד בלוחות הזמנים של הבחירות ולכבד את התוצאות.

אתר אל ג׳זירה מציין, כי פלסטינים רבים מאמינים שהבחירות מהוות בעיקר ניסיון של עבאס להראות לנשיא ארה״ב החדש, ג׳ו ביידן, כי הוא מתנהל בצורה דמוקרטית, דבר שעשוי אולי לסייע לשיקום היחסים עם האמריקנים, שהגיעו לנתק מוחלט תחת ממשל טראמפ. ביידן וכן בכירים בממשלו כבר הצהירו כי הם מעוניינים לחדש את היחסים עם הפלסטינים ואת הניסיון להגיע לפתרון שתי המדינות.

עוד לפני שהסתיימו השיחות, ביום ג׳, נפתח מעבר רפיח בין מצרים לעזה לזמן בלתי מוגבל, במה שתואר כמתן תמריץ לפלגים להגיע להבנות. השגרירות הפלסטינית בקהיר מסרה כי מצרים החליטה לפתוח את המעבר כתוצאה מ״שיחות אינטנסיביות בין ההנהגה הפלסטינית למצרית, כדי להקל על מעבר הפלסטינים לרצועת עזה וממנה״. סוכנות הידיעות רויטרס מדווחת, כי גורמים שהשתתפו בשיחות הפלגים הפלסטינים בקהיר אמרו שהמהלך ״נועד ליצור אווירה טובה יותר במהלך המו״מ״.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית