מפקד CENTCOM: סין ורוסיה מסכנות את המזה״ת

הגנרל מקנזי, מפקד פיקוד המרכז של צבא ארה״ב, אמר כי השתיים מנצלות את המשבר האזורי ואת הירידה במעורבות האמריקנית כדי לקדם את יעדיהן

קנת׳ פרנק מקנזי, מפקד CENTCOM

״ארצות הברית מתמודדת עם תחרות גוברת במזרח התיכון מרוסיה ומסין. שתיהן פועלות להגביר את כוחן והשפעתן באזור על ידי שילוב אמצעים דיפלומטיים, צבאיים וכלכליים״, אמר מפקד פיקוד המרכז (CENTCOM) של צבא ארה״ב, הגנרל קנת׳ פרנק מקנזי, בנאום שנשא בפני מכון המחקר Middle East Institute בוושינגטון.

מקנזי הזהיר מכך שמעורבות השתיים במזה״ת ״מוסיפה רמת סיכון ואי וודאות באזור שכבר מוגדר כמסוכן וחסר וודאות״, והאשים אותן בניצול המשבר האזורי במזה״ת, הירידה במעורבות האמריקנית, ומגפת הקורונה, כדי לקדם את יעדיהן באסיה ובמזרח התיכון ולחזק את דריסת הרגל שלהן.

״רוסיה מבקשת לערער את ארה״ב ולהפריע להשפעתה, כדי לאשר מחשד את זהותה שלה כמעצמה עולמית״, אמר הגנרל, וציין כי למוסקבה ישנן גם סיבות כלכליות למעורבותה במזרח התיכון, בכללן מסחר בנשק, וכן כי היא מעוניינת להקים בסיסים קבועים בסוריה ובסודן. עוד אמר, כי ארה״ב תגברה את כוחותיה בסוריה במכ״מים ונגמ״שי בראדלי והגבירה את הסיורים האוויריים המיועדים להגנה על הכוחות, כתגובה ל״עליה מסוכנת באינטראקציות הרוסיות הבלתי מורשות והמסוכנות עם כוחות הקואליציה״.

״אני מאמין שרוסיה תמשיך לאתגר את הכוחות האמריקנים בכל הזדמנות שתוכל, ולהציג את עצמה כאלטרנטיבה למערב על ידי ניסיונות לתווך בסכסוכים אזוריים: מכירת נשק ללא מגבלות על השימוש הסופי, הצעת מומחיותה הצבאית, והשתתפות בתרגילים של צבאות וארגונים באזור״, אמר מקנזי.

בנוגע לסין, אמר מקנזי כי היא תלויה במזרח התיכון עבור כמחצית מאספקת הנפט הגולמי שלה, וכי היא מקפידה לטפח יחסי מסחר ושותפויות מקיפות במסגרת ״יוזמת החגורה והדרך״ על מנת להרחיב את השפעתה ונוכחותה. הגנרל הוסיף כי הוא צופה שסין תמשיך לחזק את שותפויות הפעולה הביטחוניות שלה באזור באמצעות מכירת נשק ותרגילים צבאיים, בדומה לרוסיה.

הדרך להתמודד עם אתגרים אלו, לדברי מקנזי, טמונה בשיתופי פעולה וביחסים חזקים עם בנות בריתה של ארה״ב באזור: ״ההזדמנויות לחזק את השותפויות האזוריות ולהתחרות ברוסיה ובסין כוללות ביטחון גבולות, לוחמה בסמים ובטרור, בניית מוסדות ביטחון וסיוע בפיתוח״.

מקנזי התייחס בדבריו גם לאיראן, אותה כינה ״הבעיה העיקרית של הפיקוד״, וציין כי ״במשך למעלה מ-40 שנה מימן המשטר האיראני טרור ותמך בו באגרסיביות, והתריס נגד נורמות בינלאומיות על ידי ביצוע פעולות ממאירות שמערערות לא רק את האזור, אלא את כל המסחר והביטחון ברחבי העולם״.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית