אם תיפול רקטה על מפעל אמוניה - הם יוקפצו ראשונים

סא"ל שי גלייכמן, מפקד המרכז הלאומי להכשרות אב"כ ורמ"ד אב"כ בפיקוד העורף, מסביר איך מתכוננים ליום שבו יתממש איום אב"כ במדינת ישראל 

צילום: דובר צה"ל 

רקטה נופלת על מפעל לייצור אמוניה. האם זה פיגוע אב"כ? ברור שכן. חימוש נפיץ שנפל על מפעל המייצר חומר כימי. תקיפה של רקטות, טילים, פצצות או פגזים עלולה להפוך למתקפת אב"כ אם החימושים יכילו חומרים כימיים מסוכנים. תלוי מה נושא הראש הקרבי של הרקטה או של הטיל. פיזור תוקפני של נגיף קטלני, הרי זה פיגוע אב"כ. 

איום אב"כ מול מטרה אזרחית

אטומי, כימי, ביולוגי, אלו הם המרכיבים של איומים בלתי קונבנציונליים, ויש איומים כאלו על ישראל: "יש איומי אב"כ בקרב אויבינו", אומר סא"ל שי גלייכמן, מפקד המרכז הלאומי להכשרות אב"כ ורמ"ד אב"כ בפיקוד העורף. יש איומים של ג'יהאד עולמי, יש איומים של ארגונים קיקיוניים יותר או פחות.

איומי אב"כ עלולים להיות מופנים נגד מטרות צבאיות ואזרחיות, בחזית ובעורף. לא בכדי באים אל בית הספר לאב"כ שבמרכז הלאומי בצריפין (ובעתיד ברמלה) חיילי חטיבות לוחמות, נציגי זרועות צה"ל, משטרה, מד"א, משמר הגבול, כולם עוברים הכשרות אב"כ וכיצד להתגונן בפני האיום. 

סא"ל גלייכמן מדגיש בשיחה עם ישראל דיפנס: "איננו עוסקים בתקיפות אב"כ, אלא רק בהגנה. אנו מתגוננים בלבד. תקיפות אב"כ הן עתיקות כימי עולם. ידועים בהיסטוריה מקרים שאויב החדיר גופת אדם לתוך עיר נצורה כדי ליצור מגפה, והרי זה פיגוע ביולוגי.

"במלחמת העולם הראשונה היו התקפות גזים בין הצבאות שלחמו על אדמת אירופה. אחרי המלחמה כתב הגנרל האמריקני פרשינג כי אם יופעל גז בלחימה בעתיד, התוצאות יהיו קטלניות ואסור להתעלם מהאיום הזה. שליטי עירק וסוריה סדאם חוסיין וחאפז אסד ובנו בשאר יזמו התקפות גזים קטלניות נגד אויביהם. זכורות לרע מעטפות אנטרקס. מטורף יזם הרעלה ברכבת תחתית ביפן. כל אלו דוגמאות לטרור ולפיגועי אב"כ קטלניים ומסוכנים".

בקורונה: טיהור בתי אבות

בימיה הראשונים של הקורונה בארץ גוייסו יחידות אב"כ למבצעי טיהור בתי אבות ומתקנים שונים, שכן מגפת קורונה יכולה להיכלל בהגדרה של אירוע אב"כ בהיבט הביולוגי, וליחידות אב"כ בצה"ל יש ידע ויכולות טיהור מיוחדות. גם חיל הנדסה מפעיל יחידות אב"כ.

איום אב"כ מסכן לא רק מטרות צבאיות אלא גם בעורף. לכן מוגדר בית הספר לאב"כ שבמרכז הלאומי כמוסד הלימוד, האימון וההדרכה הצה"לי המרכזי למקצועות אב"כ, המכשיר אנשי אב"כ בצבא (כל החילות והזרועות), במשטרה, במד"א, בכיבוי אש ובעוד גופי ביטחון.

איומי האב"כ כוללים. איום כימי: משפיע על גוף האדם, גורם לקשיי נשימה אם נחשפים לחומר כימי קטלני, ויש חומרים המסוגלים להמית. גז עצבים, גזים הגורמים לכוויות קשות, כל אלו משתקים את גוף האדם ואת יכולותיו לפעול. איום ביולוגי: נגיף מזיק, או הפצה מכוונת של מחלה. החשיפה לאיום כזה היא יותר איטית מאשר בתקיפה כימית, אך היא תתגלה בשלב מאוחר יותר. איום אטומי: האיום הפחות צפוי מבין השלושה. 

בבית הספר במרכז הלאומי להכשרות אב"כ חלק נכבד מכוח ההוראה וההדרכה הם בנות, חיילות וקצינות. הן עוברות מסלול טירונות, קורס מדריכות (קמ"ד) אב"כ. אחרי הקורס צפויים מעברי שלבים מקצועיים שמעבר להכשרה הבסיסית – מדריכות מתקדמות ובכירות.

אויב בלתי נראה

כיצד מלמדים בבית הספר למקצועות אב"כ כיצד להתגונן מפי אויב בלתי נראה? סא"ל שי גלייכמן: "כיוון שאי אפשר לראות או להציג את האיום, השיטה היא דימוי מצבי אמת. לכך נועדו אביזרי הדרכה ולימוד שונים בבית הספר, שבעזרתם מכשירים את המדריכים ואת חניכיהם."

דוגמאות:  מדמים מכשיר גילוי חומרים שיצפצף כשיגלה, אך הוא מגלה חומרים בלתי מזיקים. משתמשים לצורכי הדרכה בחומרים 'רכים' כמו, למשל, מכניסים את החניכים לחדר שבו מפזרים עשן, גז מדמיע. נכנסים עם מיגון ומסיכה מיוחדת לתוך אוהל אב"כ. הסביבה המדמה הזאת אינה גורמת נזקים, אך אם יסיר החניך את המסכה ירגיש צריבה. 

"יש חומר שמפיץ ריח חזק מאוד של בננות, ומשתמשים בו כדי לדמות ריחות חזקים ורעים. אביזר הדרכה נוסף הוא אולטרה-סגול. ההדרכה באמצעים כאלו ואחרים היא יעילה, אך בעתיד, כשבית הספר יעבור מצריפין (בה"ד 16) למשכנו החדש ברמלה, צמוד למפקדת פיקוד העורף, נשתמש במצעי הדרכה משוכללים יותר, כמו סימולטורים ואמצעי VR, מציאות מדומה, לצורכי הדרכה". 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית