קווי אספקה - זה השטח שלהם

נפוליאון מקנא: יחס"ם, יחידת סיוע מנהלתי חטיבתית, הזרוע הלוגיסטית החדשה שתדאג לאספקה ללוחמי חטיבה לוחמת בשדה הקרב 

צילום: דובר צה"ל 

הצבא צועד על קיבתו, ולא רק על קיבתו אלא גם על תחמושתו, חימושיו ומזונו, מנות המים שלו וכל ציודו, הצוות הרפואי שלו, ואנשי החימוש, כל מה שכלול במונחי אספקה ולוגיסטיקה. ותיקי לבנון, וגם מלחמות קודמות כמו מלחמות ששת הימים ויום הכיפורים, יזכרו את שיירות האספקה, טורים ארוכים של עשרות משאיות שהביאו אספקה, פעמים תוך סיכון חיים, בקשיי מעבר בצירים. בגלל מגבלות כאלו ואחרות לא תמיד הגיעה האספקה למי שהיה זקוק לה ובזמן. 

לפני כחודש ימים נערך בבסיס צאלים תרגיל מיוחד, במתקן אימונים סימולטורי חדש, שעיקרו גישה חדשה לעולם הלוגיסטיקה בצה"ל. לא עוד שיירות, אלא יחס"ם, יחידת סיוע מנהלתי חטיבתית, שביצעה אימון סימולטורי בצאלים. בתוך כמה כיתות התאמנו ציוותי יחס"ם בביצוע המשימות הלוגיסטיות של חטיבת מילואים, שלפי סיפור המעשה נלחמת בלבנון. 

אספקה לגדודים הלוחמים

מפקד היחס"ם של החטיבה הוא רס"ן (מיל) אסף הרשקוביץ, קצין שמילא שורת תפקידי פיקוד בחטיבות שריון ומומחה ללוגיסטיקה בתנאי מלחמה: "בכיתה אחת הסימולטור דימה נוהל קרב, הכנה למבצע לוגיסטי בלחימה, הכרת הקרקע ונתיבי ההתקדמות. בכיתה סמוכה נבנה  נגמ"ש בגודל אמיתי, שבו נשמעו "על אמת" קולות דיבור במכשירי קשר, קולות רקע אחרים, פיצוצים והתפוצצויות, קריאות לחובשים ולפינוי נפגעים, הכל דמה לאמת.

"בתוך הסביבה הזאת ביצענו את נוהל הקרב של היחס"ם, העברנו אספקה לגדודים הלוחמים, לא בשיירות ענק אלא בקבוצות קטנות יותר כלי רכב. תרגלנו התקדמות תחת אש, נקלענו (בסימולטור) לאירוע רב-נפגעים, למדנו להגיב, לטפל ולפנות נפגעים, וכמובן תרגלנו את ביצוע המשימה העיקרית של היחס"ם, והיא עברת אספקה לגדודים הלוחמים בצורה מסודרת ובזמן המתאים". 

היחס"ם בצורתו החדשה הוא יצור חדש יחסית בלוגיסטיקה של צה"ל. במבצע 'צוק איתן' היו התחלות, גדודים נלחמו והיה מי שדאג ללוגיסטיקה ולאספקה לגדודים בצורה מתוכננת ומאורגנת. לפני כשנתיים התקבלה בצה"ל החלטה להפעיל בחטיבות יחס"ם, יחידה ייעודית שזו משימתה והתמחותה. נערכו תרגילים גדודיים וחטיבתיים, נלמדו לקחים, נוסחו תורות לחימה, וכיום, אומר רס"ן אסף הרשקוביץ, "אנו נמצאים בנושא הזה בשלב של לימוד, כתיבת התו"ל ואימוני הקמה ראשונים. 

"המגמה בעתיד היא שבכל חטיבה, סדירה כמילואים, יפעל יחס"ם, שיהווה זרוע ביצועית של  מלכ"א, הוא מרכז לוגיסטיקה וכוח אדם, הגוף הלוגיסטי בדרג גבוה יותר מחטיבה".

למלא את הבטן הלוגיסטית

יחידת סיוע מנהלתי חטיבתית תמנה כמאה איש. קצינים מקצועיים, פלוגת החייאה קדמית, שהיא יחידת רפואה המונה כעשרה רופאים על ציודם, כולל חדר ניתוח. יחידת פת"ן (פינוי, תספוק וניוד) שתעביר ציוד ברכבי  האמר, פלוגה קדמית של אנשי חימוש, כלי הרמה, כלי פינוי מיוחדים ועוד. 

במלחמה תקבל יחס"ם כ-15 משאיות למילוי המשימות. אסף הרשקוביץ: "בתרגיל בצאלים תרגלנו את כל היבטי הלוגיסטיקה, העברת כוחות חימוש, שילוח נגמ"שים לפינוי פצועים, אבטחת היחס"ם בסביבה לחימה. חלק מהמשימות ניתן להכין לפני המלחמה, אולם צריך לתרגל ולאמן את הכוחות גם במתן מענה מבצעי לביצוע משימות מתפרצות, כאלו שלא ניתן לתכננן מראש".

מהו תוכן האספקה הלוגיסטית? ובכן, אחרי 24 שעות לחימה יש להעביר לחטיבה לוחמת ציוד רפואי, מזון, מים, סולר, יש לבצע ריענון לוחמים. כל 24 שעות חטיבה חייבת "לפגוש אספקה", למלא את הבטן הלוגיסטית. חשיבות עצומה יש להעברת תחמושת ללוחמים, לטנקים ולרק"ם.

מעבר בשטחי לחימה

רס"ן (מיל) אסף הרשקוביץ (39), תושב כפר פינס, נשוי פלוס חמישה, מילא תפקידי פיקוד רבים בחטיבות שריון, בהן היה לקוח של האספקה והלוגיסטיקה. התגייס לחיל השריון במשפחת שריונאים (אב ושני אחים), היה המ"פ הראשון של פלוגת טנקי מרכבה סימן 4 בחטיבה 401.   

היום הוא מפקד יחס"ם של חטיבת מילואים ואחד האחראים לביסוס המבנה החדש של הלוגיסטיקה החטיבתית, שבעתיד תוטמע בחטיבות הלוחמות. "כמפקד יחס"ם אני אחראי לכך שהגדוד יילחם ואילו אני ואנשי נדאג שיגיע אליו כל מה שהוא זקוק לו. "היחס"ם אחראי לתנועת האספקה והנגשתה, להביא את האספקה ממקום למקום בתנאים הכי קשים, לקבוע קווי תיאום ודיווח עם הכוחות בשטח ולהיות מתואם עם הגוף שמעלי, המלכ"א, מרכז לוגיסטיקה וכוח אדם. שם 'אורזים את הציוד' ואנו ביחס"ם אחראים להביא את הציוד ליעדו בכל תנאי ובכל מזג אוויר, לרבות כאשר יש נפגעים, חילוצים וקשיי קרקע".

הרשקוביץ מדגיש את חשיבות ההכנות המוקדמות, כמו ללימוד השטח, הכרת צירים שישמשו להתקדמות כוחות העברת אספקה. "מפקדים ביחס"ם חייבים לשלוט היטב בכל תכניות החטיבה, בטכניקות מורכבות להעברת אספקה בצורה מסודרת במקרים של כוח בשטח שעובר דרך כוח אחר", מסביר הרשקוביץ. "המפקדים חייבים להכיר היטב את כל תכניות פריסת הכוחות החטיבתיים, ולפי זה לתכנן את נתיבי העברת האספקה וגם לאבטח אותה ולהגן על הכוח הלוגיסטי בעת מעבר בשטחי לחימה רווי אש.

"המרכז הלוגיסטי מלכ"א אמון על ה'מה' – איזה ציוד חייב להגיע לכוחות הלוחמים. ואילו אנו ביחס"ם אחראים ל 'איך'. כיצד להביא את מיטב ומרב האספקה ליחידה הלוחמת, מתחמושת לטנקים ועד למנת המזון והתחמושת לרובה הסער של החייל הלוחם". 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית