איראן: לא נגרש את פקחי הגרעין משטחנו

משרד החוץ האיראני מסר הצהרה מפויסת לאחר שבועות ארוכים של מתיחות עם ארה״ב. בנוסף, דיווחים בוושינגטון על כך שביידן מעוניין לנהל דיאלוג ישיר עם טהרן

יו״ר סבא״א, רפאל גרוסי, בפגישה עם נשיא איראן רוחאני, באוגוסט האחרון. צילום: Latin America News Agency via REUTERS

משרד החוץ האיראני מסר אתמול (ב׳), כי טהרן אינה מתכוונת לגרש משטחה את פקחי הגרעין של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא״א), והבהיר את השלכותיו של החוק השנוי במחלוקת בנדון שאושר בפרלמנט בחודש שעבר – כך מדווח העיתון א-שארק אל-אווסט.

החוק, שאושר בפרלמנט חרף התנגדות הממשלה, מחייב את איראן להפסיק את הפיקוח עליה שנקבע במסגרת הסכם הגרעין עד ל-21 בפברואר, אלא אם כן יוסרו מעליה הסנקציות האמריקניות. ״אם האמריקנים לא יפסיקו את הסנקציות הכספיות, הבנקאיות והנוגעות לנפט, אנו בהחלט נגרש את פקחי סבא״א ובהחלט נסיים את היישום הרצוני של הפרוטוקול״, אמר המחוקק האיראני אחמד עמירבאדי פרחאני בחודש שעבר. ״אנו נותנים לארה״ב הזדמנות של חודש, לאחר שהממשל החדש יתחיל את תפקידו ב-21 בינואר״.

נשיא איראן, חסן רוחאני, מתנגד לחוק – הקרוי ״תוכנית הפעולה האסטרטגית להסרת הסנקציות והגנה על האינטרסים של העם האיראני״ – וטוען כי הוא מזיק למהלכים הדיפלומטיים של המדינה. ממשל ביידן מעוניין בחזרה להסכם הגרעין, ממנו פרש הנשיא לשעבר טראמפ, בתצורה זו או אחרת. רשת ״סקיי ניוז ערביה״ דיווחה אתמול כי גורם בוושינגטון אמר לה שהממשל החדש צפוי להשיק יוזמה לפתיחת דיאלוג ישיר עם טהרן באמצעות מתווכים אירופאים, תוך התייעצות עם בנות בריתה של ארה״ב במזרח התיכון, במיוחד ישראל ומדינות המפרץ.  

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית