ביידן מאותת: נושאות מטוסים אמריקניות נכנסו לים סין הדרומי

זאת במקביל לעלייה במתיחות בין סין לטאיוואן, לאחר שהאחרונה דיווחה כי מפציצים ומטוסי קרב סינים פלשו לאזור האווירי שלה. מחלקת המדינה האמריקנית קראה לבייג׳ינג ״להפסיק להפחיד את שכנותיה״

ה״תיאודור רוזוולט״ במהלך משימה בשנה שעברה. צילום: US Navy/ Mass Communication Specialist Seaman Kaylianna Genier/Handout via REUTERS

קבוצת נושאות מטוסים אמריקניות בראשות ה״תיאודור רוזוולט״ נכנסו לים סין הדרומי בשבת. פיקוד הודו-פסיפיק מסר אתמול (א׳) הצהרה, לפיה האוניות נכנסו לאזור ״לביצוע פעולות שיגרתיות כדי להבטיח את חופש הים וכדי לבנות שותפויות שיעודדו את הביטחון הימי״. ה״תיאודור רוזוולט״ מלווה על ידי סיירת הטילים המודרכים ״באנקר היל״ וכן על ידי המשחתות ״ראסל״ ו״ג׳ון פין״. כניסתן לאזור השנוי במחלוקת התרחשה במקביל לעלייה במתיחות בין סין לטאיוואן.  

בשבת, דיווחה טאיפיי כי מפציצים ומטוסי קרב סינים פלשו לאזור האווירי שלה, בסביבת איי פרטאס. מחלקת המדינה האמריקנית מיהרה להגיב. ״אנו מודאגים מהדפוס המתמשך של ניסיונות סין להפחיד את שכנותיה, כולל טאיוואן״, אמר הדובר נד פרייס. ״אנו קוראים לבייג׳ינג להפסיק את הלחץ הצבאי, הדיפלומטי והכלכלי שלה על טאיוואן ובמקום זה לנהל דיאלוג משמעותי עם נציגיה, שנבחרו באופן דמוקרטי. וושינגטון תמשיך להעמיק את קשריה עם טאיוואן ולהבטיח את הגנתה מפני האיום הסיני, תוך תמיכה בפתרון של שלום בין הצדדים״. 

אתמול (ראשון) שוב נצפו מטוסי הקרב הסינים, ומשרד ההגנה של טאיוואן הודיע כי חיל האוויר נשלח להגיב על ידי גיחות התראה ומעקב של מערכות טילים להגנה אווירית. סין טרם הגיבה לדברים, אך סוכנות הידיעות רויטרס מציינת כי בעבר אמרה כי פעולות כאלה נועדו להגן על ריבונותה ולשמש כאזהרה מפני שיתוף פעולה של טאיוואן עם ארה״ב. 

עוד מציינת רויטרס, כי המועמד של נשיא ארה״ב ג׳ו ביידן לתפקיד מזכיר ההגנה, אנתוני בלינקן, אמר בשבוע שעבר במסגרת הליך אישורו לתפקיד בסנאט כי ״אין ספק שסין מציבה לארה״ב את האתגר המשמעותי ביותר, יותר מאשר כל מדינה אחרת״.  

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית