פומפיאו: איראן היא בסיס הבית החדש של אל-קאעידה

מזכיר המדינה האמריקני לא סיפק ראיות של ממש לדברים אלה. הוא הודיע רשמית שבכיר הארגון אבו מוחמד אל מסרי מת באוגוסט אשתקד באיראן. הניו יורק טיימס טען בעבר שאל מסרי נהרג על ידי פעילים ישראלים

פומפיאו נואם בפני מועדון העיתונות הלאומי, אתמול. צילום: Andrew Harnik/Pool via REUTERS

״לאל-קאעידה יש בסיס בית חדש – הרפובליקה האיסלאמית של איראן״, כך אמר אמש (ג׳) מזכיר המדינה האמריקני, מייק פומפיאו. הוא הוסיף שמשנת 2015 מאפשרת איראן למנהיגי ארגון הטרור חופש תנועה נרחב יותר בתוך המדינה, אך לא סיפק ראיות של ממש לדבריו.

״שלא כמו באפגניסטן, שם אל קאעידה הסתתר בהרים, הארגון פועל כיום תחת מעטפת ההגנה הקשיחה של המשטר האיראני. הגיע הזמן שאמריקה וכל המדינות החופשיות ימחצו את ציר איראן- אל-קאעידה״, אמר פומפיאו בנאום שנשא בפני מועדון העיתונות הלאומי (National Press Club) של ארה״ב. עוד בנאומו הודיע באופן רשמי כי בכיר אל קאעידה, אבו מוחמד אל מסרי, שהואשם במעורבות בפיגועים על שגרירויות ארה״ב בקניה ובטנזניה בשנת 1998, מת באוגוסט אשתקד באיראן, וטען כי נוכחותו במדינה מצביעה על כך ששם מרוכזת כיום הנהגת הארגון.

סוכנות הידיעות רויטרס מציינת כי הניו יורק טיימס דיווח בזמנו שאל מסרי נהרג על ידי פעילים ישראלים באיראן – דיווחים שאיראן הכחישה, בתואנה שאין על אדמתה ״טרוריסטים״ של אל-קאעידה. המדינה השיעית והארגון הסוני נמצאים בשני צדי המתרס המוסלמי. ״איראן ואל-קאעידה הם סוג של אויבים אסטרטגיים״, אמר לרויטרס אנליסט בשם צ׳ארלס ליסטר, ממכון המזרח התיכון בוושינגטון. ״להציג תמונה כאילו יש ביניהם יחסים אסטרטגיים מהווה יותר בדיה מאשר עובדה״. מומחים נוספים אומרים שנוכחות פעילי אל-קאעידה באיראן היא עובדה ידועה, אך מזה ועד להצהרה שכל המנהיגות מרוכזת שם – המרחק הוא גדול.

״מר ׳אנחנו משקרים, מרמים, גונבים׳ מסיים באופן פתטי את הקריירה האסונית שלו עם עוד שקרים מחרחרי מלחמה״, צייץ בתגובה בטוויטר שר החוץ האיראני, מוחמד ג׳וואד זריף. ״אף אחד לא הולך שולל. כל הטרוריסטים של ה-11/9 הגיעו מיעדי המזרח התיכון החביבים על המזכיר פומפיאו. איש מהם לא הגיע מאיראן״.   

בנוסף, אמר פומפיאו בנאומו כי ארה״ב מציעה פרס של עד שבעה מיליון דולר למי שיספק מידע לבכיר אל-קאעידה, עבד אל-רחמן אל-מגרבי, שמסתתר באיראן (בדבריו), וכן כי הוטלו סנקציות על מספר בכירים נוספים בארגון. שבוע בלבד לפני שאת הבית הלבן יאייש נשיא חדש, שמעוניין להנמיך את הלהבות מול איראן ולשוב להסכם הגרעין בתצורה זו או אחרת – הממשל הקיים ממשיך לנסות להטביע את חותמו, עד לרגע האחרון ממש.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית