איראן: נגרש את פקחי הגרעין אם לא יוסרו הסנקציות

תאריך היעד שנתנה איראן הוא ה-21 בפברואר. ״הזדמנות של חודש״ לממשל החדש בבית הלבן להפוך את החלטות קודמו

פקח מתקין מצלמות באחד ממתקני הגרעין האיראניים. ארכיון. צילום: REUTERS/Stringer AP/Ks

טהרן מסרה כי תגרש את פקחי הסוכנות הבינ״ל לאנרגיה אטומית (סבא״א) מתחומי המדינה, אלא אם יוסרו מעליה הסנקציות האמריקניות עד ל-21 בפברואר הקרוב. בשבוע שעבר הודיעה איראן כי היא חידשה העשרת אורניום ברמה של עד 20% במתקן התת-קרקעי שלה בפורדו, הפרה של הסכם הגרעין. הודעה זו הגיעה בעקבות אישור הצעת חוק בנדון, שגם מתייחסת לעצירת הבדיקות הבינלאומיות במתקני הגרעין שלה.

״על פי החוק, אם האמריקנים לא יפסיקו את הסנקציות הכספיות, הבנקאיות והנוגעות לנפט עד ה-21 בפברואר, אנו בהחלט נגרש את פקחי סבא״א ובהחלט נסיים את היישום הרצוני של הפרוטוקול״, אמר המחוקק האיראני אחמד עמירבאדי פרחאני בראיון טלוויזיוני. ״אנו נותנים לארה״ב הזדמנות של חודש, לאחר שהממשל החדש יתחיל את תפקידו ב-21 בינואר״. הדברים נאמרו במהלך סוף השבוע האחרון, שבו גם חשפה איראן מתקן טילים תת-קרקעי לחופי המפרץ.

״המשטר האיראני שוב משתמש בתכנית הגרעין שלו כדי לסחוט את הקהילה הבינלאומית ולאיים על הביטחון האזורי״, מסר מזכיר המדינה האמריקני, מייק פומפיאו. ״איום זה בא לאחר שהמשטר האיראני הכריז כי חידש את העשרת האורניום בשיעור של 20% בפורדו, המתקן המחתרתי המבוצר שהקימה בסתר. אסור לאפשר לנותנת החסות הראשית לטרור להעשיר אורניום בשום רמה״. פומפיאו הוסיף כי ״ארה״ב תומכת בהמשך המעקב המקצועי הבלתי-תלוי של סבא״א. יש לגנות באופן אוניברסלי את גינוי בפקחים״.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית