הצ'ינוק הבריטי חוגג 40 

לפני כשנתיים הזמין משרד ההגנה הבריטי 14 מסוקי צ'ינוק מהדגם החדש, וכאשר אלו יגיעו, אולי מסוק BN ייצא לגמלאות

By Photo: POA (Phot) Sean Clee/MOD, OGL v1.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=26920919

מסוקי תובלה כבדה ותיקים - לא רק בחיל האוויר הישראלי: חיל האוויר המלכותי הבריטי וחברת בואינג ציינו השבוע את יום הולדתו ה-40 של מסוק CH-47 CHINOOK שאות הקריאה שלו BRAVO NOVEMBER  BN והוא עדיין טס בטיסות מבצעיות. מסוק צ'ינוק הוא אחד משני המועמדים להחליף את מסוקי יסעור הוותיקים בחיל האוויר, המתחרה הוא מסוק K של לוקהיד מרטין. 

חיל האוויר הבריטי ציין שהמסוק עדיין טס, וכי יש לו סיפור לספק בדבר מחזור החיים של מסוק: במלחמת פוקלנד (1982) כמעט נהרס אך נבנה מחדש, וארבעה מטייסיו זכו במשך השנים בעיטור הכבר "צלב הטיסה המצטיין".  מסוק  BN נכלל בקבוצה הראשונה של מסוקי צ'ינוק שהוזמנו בבואינג  ב-1978. עד היום מהווים מסוקים אלו את עמוד השדרה של מסוקי התובלה של חיל האוויר, מאז מלחמת פוקלנד ועד היום, כאשר המסוקים טסים במאלי. מפקדי חיל האוויר וחברת בואינג איחלו למסוק BN שימשיך לטוס עוד 40 שנה.

במלחמת פוקלנד חנה המסוק BN על סיפון נושאת מסוקים של הצי המלכותי כאשר זו הותקפה בטילי אקזוסט ששיגר מטוס קרב ארגנטיני. המסוק נפגע, אך נבנה מחדש והמשיך לטוס. הסטטיסטיקה מראה שמסוק BN הטיס במלחמת פוקלנד  15,000 לוחמים, פינה 95 פצועים ו-650 שבויי מלחמה וגם הטיס 550 טונות מטען. 

לפני כשנתיים הזמין משרד ההגנה הבריטי 14 מסוקי צ'ינוק מהדגם החדש, וכאשר אלו יגיעו, אולי מסוק BN ייצא לגמלאות.
 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית