"צוללת היא כולה קפסולה אחת גדולה"

"אסדות הגז הן מטרה בראש סדר העדיפויות של האויב, המתכנן עצמו לפגוע בהן. האויב לוטש עיניים על האסדות", אומרים בזרוע הים

צילום: דובר צה"ל

"ברור לנו שאסדות הגז הן מטרה שנמצאת בראש סדר העדיפויות של האויב, והוא מתכנן עצמו לפגוע בהן. עלינו בזרוע הים מוטלת החובה להגן על המתקנים ועל המים הכלכליים של מדינת ישראל. האויב לוטש עיניים אל אסדות הגז ורואה בהן מטרות",  דברים שאומר סא"ל אבי, ראש ענף הגנה במפקדת זרוע הים, הענף הממונה על רציפות התפקוד של חיל הים בימי שגרה, חירום וגם בשנת קורונה.

כל צוללת קפסולה

"אבטחת אסדות הגז ומתקני האנרגיה בים היא אבטחה פיסית מול איומים מעל ומתחת למים", אומר סא"ל אבי בשיחה מיוחדת לישראל דפנס, "והמענה שחיל הים נותן הוא על פי קשת רחבה של איומים. מערך האבטחה כולל סיורי ים ואוויר, מערך מתקדם של גילוי ויירוט של כלי שיט, ובקרוב יצטרפו לכוח ספינות  סער 6 שניבנו במיוחד כדי לתת מענה לאיומים".

למדינת ישראל יש גבולות ימיים עם ארבע מדינות, מסביר ראש ענף הגנה, גבולות  הים הם זירת לבנון, מצרים, ירדן ורצועת עזה. בכל אחד מהגבולות הימיים הללו יש איומי ייחוס תמידיים, וכדי לתת להם מענה יש כוחות בזירה הימית ומטות תיאום במפקדת הזרוע ובמטה הכללי של צה"ל. ענף הגנה אמון על רציפות התפקוד של חיל הים בשגרה ובחירום ועל תכנון תהליכי הגנה לקראת מצבי חירום, ספיגה והתגוננות. 

הקורונה היא דוגמה להתמודדות עם מצב ייחודי שלקראתו איש לא התכונן. סא"ל אבי: "כשהגיעה הקורונה הבנו שמדובר באירוע של ממש שלא הוכשרנו לקראתו. כבר בחודשי פברואר-מארס קיימנו דיונים והבנו שבפנינו אתגר אחד ראשון במעלה, והוא - אסור שהמגפה תחדור לכלי השיט. סטי"ל או צוללת או כל ספינה אחרת הן כר אפידמיולוגי נהדר. הווירוס חודר לכלי שיט, ולא ייצא ממנו, אלא ידביק".

המסקנה הראשונה בהיערכות המיוחדת של חיל הים  היתה ליצור עולם קפסולות מיוחד: לבדל את כלי השיט זה מזה, כדי שאם נפגע  סטי"ל אחד, למנוע שהשני ייפגע. עד היום קושרים את הכלים בשובם מהים אל מזחים שונים ומרוחקים זה מזה. "פיזרנו את הכלים". מלבד זה שומרים על הוראות משרד הבריאות והמטכ"ל בקשר להתנהגויות החיילים בקורונה, דהיינו שמירה על ריחוק חברתי  בבסיסים ובמפקדות, מיגון אישי והקפדה על היגיינה. 

"צוללת היא כולה קפסולה אחת גדולה", מסביר אבי, "וכך גם סטי"ל, וכך גם כל צוות בשייטת 13 הוא קפסולה קטנה בפני עצמה. ניסחנו  קוד התנהגות מיוחד, מעין תו כחול של חיל הים. צוות שחוזר מחופשה בבית לא ייפגש עם צוות של כלי שיט אחר. החוזרים מהבית נשלחים לחמישה ימי "חציצה", שהיא הנוסח החיילי לבידוד. 

החיילים שוהים במתחם מיוחד, בכל חדר באגף במגורים בין חמישה לשבעה, והקבוצות מופרדות. אחרי חמישה ימים מוודאים שאין תסמינים, ורק אז איש הצוות חוזר לכלי השיט שלו. אם נמצא שהנגיף חדר לצוות כלשהו, כל הצוות ייכנס מיד לבידוד כדי שצוותים אחרים לא ייפגעו. 
התוצאה היא שמספר נפגעי הקורונה בחיל הים נמוך ביותר, ובצוותי הלוחמים בכלי השיט בים כמעט כלום. הורדנו כמעט לאפס את מספר אירועי הקורונה בקפסולות המבצעיות". 

כחול או צהוב

מי שיבקר בימים אלו בבסיסים של חיל הים יבחין שכל חייל וקצין עונדים לצווארם סרט בצבעי כחול או צהוב. החיל חולק לשתי קבוצות צבעים וההוראות ברורות: 'כחול' לא ייפגש עם 'צהוב'. כך בבסיס, כך בחדר האוכל, כך בדיונים של מפקדים, אם כי אלו נערכים במקוון. החלוקה לצבעים  קפדנית בכל דרגי החיל, כולל מפקד חיל הים וסגנו, שלכל אחד מהם צבע שונה. כל התהליכים הללו מתבצעים ומפוקחים על ידי מפקדת קצין הרפואה החיילי ועל ידי ענף הגנה.

ראש הענף אבי: "בהיבט המבצעי, כל מה שתוכנן בזרוע הים בוצע. הקורונה לא פגעה כהוא זה בהיבטים המבצעיים. נכון שהיתה השפעה מסויימת על היקפי האימונים, שבהם מעורבים אנשי מילואים רבים.  אולם בליבת  העיסוק לא היתה שום פגיעה".

סא"ל אבי משלים 24 שנות שירות הזרוע הים במגוון תפקידי ים, מטה והדרכה. עשה מסלול מבצעי בסטי"לים, תפקידי פיקוד, כולל פיקוד על סטי"ל, קצין אג"ם של בסיס אשדוד ומפקד הכשרות. בחודשי הקורונה נרתם החיל למגוון פעילויות למען האזרחים. סיוע לתושבי בתי אבות, אספקת סלי מזון לנזקקים בחגים ופעילויות נוספות שביצעו חיילי חיל הים לרווחת האזרחים.  

ראוייה לציון התרומה הייחודית של לוחמי שייטת 13: סא"ל אבי: "תוכן הפעילות של השייטת הן צלילות, ולשם כך יש מכלי חמצן. השייטת יזמה מבצע מיוחד: הביאו אליהם בלונים ריקים של מכשירי הנשמה, ולוחמי השייטת מילאו את הבלונים הריקים בחמצן, דחסו את החמצן והכינו את הבלונים לפעולה תקינה במכשירי הנשמה בבתי החולים למי שנזקקו להנשמה. השייטת סיפקה כך מאות בלוני חמצן". 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית