רפאל 'קורצת' ליחידה הרב ממדית

RAVEN,  SPIRIT, לוחם החי"ר העתידי, 'כרמל' ו'איתן' – שדה הקרב הרב-ממדי והיתוך יכולות מבית היוצר של רפאל 

צילום: רפאל

בניין גדול בן תשעה חדרים במתקן של רפאל בקיבוץ נחשולים, על שפת הים. בכניסה לבניין, מתחת לרשת הגנה, ממתינים לפקודת שיגור  RAVEN (עורב)  ו-SPIRIT. שני כלים רובוטיים-אוטונומיים, הראשון אווירי והשני קרקעי. קטנים במידותיהם אבל חכמים ב'שכלם'. 

על פי פקודת המפעיל הם יוצאים לפעולה: RAVEN ממריא, SPIRIT מתחיל לטפס על ארבע רגליו במעלה הרמפה בכיוון פתח המבנה. הכל בשקט גמור. תוך הבניין, כך בדימוי ההדגמה, הוא חמ"ל מאוכלס בלוחמים ומפקדים של ארגון טרור או מפקדת אויב, חיזבאללה, חמס או צבא עוין. בתשעה החדרים נמצאים דמויי לוחמים, טכנאים, כלי נשק וציוד.

איסוף מודיעין חשאי
מול הבניין (בדימוי) מסתתרת יחידת צה"ל שאמורה להיכנס לבניין, אלא שאינה יודעת מה יש בתוכו. שני הכלים האוטונומיים החדישים של רפאל יתנו את התשובה. נעם, איש רפאל, מוביל פיתוח מערכות אוטונומיות ורובוטיות בסביבת ה-INDOORS, הפנים, והצוות שלו, מדגימים: שני הכלים חודרים פנימה, RAVEN באוויר ו-SPIRIT על הקרקע. כניסתם חשאית, הם מצלמים, מקליטים ומעבירים את המידע אחורנית, למפקדה בזמן אמת, מסמנים בצבעים נוכחות של אדם, נשק או טיל בחדר, 'מבצעית חקירה' של המבנה, הכל אוטומטי עם אפשרות התערבות של אדם. 

הם עוברים בחשאי בין החדרים, פונים שמאלה וימינה, פועלים בחשיכה גמורה ובבוהק שמש צהרים. תוך כמה דקות הם צילמו, הקליטו ומיפו את הבניין כולו, משלימים את המשימה ו"שבים בשלום לבסיסם". כל התהליך שתואר מנוטר, מבוקר ונראה על המסכים של המפעילים ושל מי ששלחו את שני הכלים, שהם התרומה החדשנית של רפאל לפתרון ממד ה-INDOORS, הפנים.

אנשי רפאל מסבירים כי שני כלים אוטונומיים חכמים כאלו מתאימים לצבא ולכל ארגון אוכף חוק, למשטרה, לפיקוד העורף או ליחידות מיוחדות. מדובר בכלים שיש בהם מטע"דים עם חיישנים, RAVEN הוא למעשה רחפן ו-SPIRIT כלי קרקעי הנראה כעכביש גדול עם הרבה שכל בתוכו.

לוחמה בטרור 
מנכ"ל רפאל  אלוף מיל. יואב הר אבן, מסביר ביום עיון, כי לציוד זה אין חלופה באף לא יחידה ללוחמה בטרור בעולם, וכי למערכות כאלו יש פוטנציאל עצום לתצורות וזירות לחימה מגוונות, כולל, למשל, בתווך התת-קרקעי טיפול במנהרות, וללחימה בטרור, כיוון שמדובר בפתרון מתקדם ומתוחכם להתנהלות בשטח בנוי עוין. 

"כאשר יחידה צבאית ניצבת מול בניין דומה לזה שבהדגמה, יש שלוש אפשרויות: ניתן להוריד על הבניין פצצת  J-DAM גדולה, אפשר לשלוח פנימה לוחמים ואפשר להשתמש בטכנולוגיה מתקדמת. ברור שהאופציה השלישית עדיפה מבחינת ביטחון הלוחמים וללא נזק סביבתי", מסביר הר אבן.  

מנכ"ל רפאל רואה במערכות מסוג זה דוגמאות לצורך הנוכחי בפיתוח מערכות מסוג זה: היתוך (FUSION) של יכולות, חיבור בין יכולות של עיבוד תמונה מהיר, הפצת תמונה, שימוש בסנסורים רבים והפעלת תקשורת. היתוך יכולות מביא לשיפור האפקטיביות והקטלניות. "כאשר הצלחת בשדה הקרב להגיע לידי אחיזת שטח, אתה שואף להיתוך הסנסורים, לתקשורת מהירה ולעיבוד המידע כדי לבצע את המשימה, וכדי להשיג חיבור בין הסנסור ל-SHOOTER, היורה". 

הקרב הרב-ממדי
בהצגת תפיסת שדה הקרב הרב-ממדי ויכולות מערכות  INDOORS (פנים הבניין) תיאר תא"ל מיל. שמואל אולנסקי, ראש המרכז לתכניות חדשנות ברפאל, את האויב שעמו מתמודד צה"ל ושנגדו מפתחת רפאל מערכות חכמות חדשניות: "היום אנו  ניצבים בפני אויב שמשימתו היא להעיף רחפן, או לשגר טיל או לפוצץ פצצה, וכל זה תוך דקות. 

"מיד אחרי כן הוא נעלם, מסתתר, בלתי נראה, מוטמע בתוך אוכלוסייה מעורבת או לא. לפיכך המטרות הן קטנות וקצרות חיים וחיות בתוך אוכלוסייה אזרחית. ולכן אתה חייב לפתח מערכות שיידעו תוך שניות למצוא את האויב, לחשוף ולהפליל אותו. האתגר החדש מוגדר "זמן חיות מטרה" TCM.

"צה"ל נלחם בשדה קרב רב-ממדי כי האויב הוא רב-ממדי, עלול היות מצוייד בטילים או באמצעי סייבר, ולכן גם צה"ל חייב להיות רב-ממדי. כך מייצרת רפאל מערכות רב-ממדיות למטוסי קרב (פצצת 'ברד', כלי תקיפה, מערכות ל"א, מכ"ם. 'כיפת ברזל' ו'שרביט קסמים' הן מערכות כאלו. 

"אנו מייצרים עמדות נשק לכלי שיט וחימושים ומכ"ם מעל ומתחת למים, טילי SPIKE,  'תמוז', בטנקים שמנו 'מעיל רוח', משתמשים בטכנולוגיות מבוססת ראייה ממוחשבת, מערכות מבוססות בינה מלאכותית AI, כל אלו מערכות מבוססות היתוך יכולות לשיפור יעילות וקטלניות, והשאיפה היא שכל המערכות והטכנולוגיות האלו ידברו אלו עם אלו בשפה מבצעית  אחת". 

מטרה: סגירת מעגל אש תוך שניות
אחת הדוגמאות היא מערכת "הדק חכם", לסגירת מעגלי אש ביבשה. חיבור מבין אוספים לתוקפים יביא לסגירת מעגל אש תוך שניות ביום ובלילה. החליפה הרב-ממדית שתופרים לרק"ם מדגימה היטב: לכלי רק"ם אחד יש יכולות שיגור טילים וחימוש, תקשורת, יכולת עיבוד, 'מעיל רוח', הצוות ייהנה ממודעות מצבית בתוך הרק"ם, וכמובן שיש גם תותח לירי. זה הרעיון בטנק, או כלי הרק"ם העתידי 'כרמל', ומערכות דומות יהיו נחלת הדגמים המתקדמים של טנקי מרכבה 4 ושל הנגמ"ש 'איתן'. 

וגם לחייל הלוחם העתידי, שרפאל משרטטת את דמותו: "חייל החי"ר הוא רכיב בלחימה הרב-ממדית", אומר אולנסקי, "יהיו עליו חימושים קטנים, טיל, נשק עם כוונת חכמה, שחפ"ץ גמיש, מצלמה קבועה בקסדה, חיישנים חכמים, ניטור פיסיולוגי רציף של מצבו הרפואי  של הלוחם. מרכז ניווט יסייע ללוחם בניווט מסלול  התקדמותו בשטח, הוא יידע בכל רגע את מיקומו, ובמקרה הצורך הוא יחובר לממד התקיפה. 

"כמו החייל כך תורכב ותצוייד גם היחידה הרב-ממדית. זו משמעות האקו-סיסטם שמפתחים ברפאל עבור כוחות קרקע, ים ואוויר". אומר על כך מנכ"ל רפאל הרב אבן: "הטכנולוגיה מאפשרת כיום ליצור את דמותו של חייל החי"ר העתידי, המבוססת על שילוביות והיתוך יכולות". 
 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית