קומדיה גיאופוליטית: ארה"ב פועלת נגד חברה בנאט"ו בגלל רוסיה - לטובת רוסיה 

ארה"ב הכניסה תעשייה ביטחונית טורקית תחת סנקציות בשל רכש אמל"ח רוסי. זאת, בשעה שטורקיה ורוסיה נלחמות בסוריה, נגורנו קרבאך ולוב

Official White House Photo by Joyce N. Boghosian

ארה"ב מטילה סנקציות על חברה ביטחונית טורקית בגלל רכישה של מערכות הגנה אווירית רוסיות מסוג S-400. הסנקציות אמורות להחליש את התעשייה הצבאית של טורקיה, בגלל תשלום לרוסיה. זאת, כאשר רוסיה וטורקיה נמצאות בעימות בסוריה, לוב ונגורנו קרבאך. במילים אחרות, ארה"ב עוזרת לרוסיה להחליש יריב צבאי שהוא חבר בנאט"ו, בגלל שאותו יריב רכש אמל"ח מרוסיה. מי צריך קומדיה בטלוויזיה שיש מציאות. 

הסנקציות מכוונות כלפי חברת SSB וכוללות מספר מגבלות. ראשית, איסור על מתן רישיונות ייצוא ספציפיים של ארה"ב והסמכות לכל טובין או טכנולוגיה כלשהם. שנית, איסור הלוואות או זיכויים של מוסדות פיננסיים בארה"ב בהיקף של יותר מ -10 מיליון דולר בכל תקופה של 12 חודשים. שלישית, איסור על סיוע בנק ייצוא ויבוא של ארה"ב לייצוא. ורביעית, דרישה של ארה"ב להתנגד להלוואות של מוסדות פיננסיים בינלאומיים ל- SSB.

"בנוסף לאותם עונשים על ארגון SSB, אנו מטילים סנקציות וחסימת ויזה מלאה על נשיא ה- SSB, ד"ר איסמעיל דמיר, וכן על שלושה גורמי SSB נוספים, במיוחד סגן הנשיא פארוק יגיט, ראש מחלקת ההגנה האווירית וסראת ג'נקולו ומנהל התוכנית למערכות הגנה אוויריות אזוריות מוסטפא אלפר דניז", כותבים בפרסום. ארבעתם התווספו לרשימת SDN. 

"התקשרנו ארוכות עם ממשלת טורקיה בכל הרמות במשך חודשים רבים - שנים אפילו בשלב זה - כדי להרתיע אותה מלהתקדם ברכישה, המסירה והבדיקה של ה- S-400 הרוסי. הצענו חלופות לעמידה בדרישות ההגנה האווירית של ממשלת טורקיה, כולל פעמים רבות מכירת טילי פטריוט אמריקאים. עם זאת, ה- SSB התקדם ברכישה. טורקיה קיבלה את מערכת ה- S-400, ופעלה לקראת הפעלת המערכת הזו", אומרים במחלקת המדינה האמריקנית. 

נזק אגבי לרוסיה: בעוד רוסיה אולי מרוויחה, כאמור, מהחלשת התעשייה הצבאית של טורקיה, יש לה גם הפסדים מההחלטה. ראשית, כל מדינה שתרצה לקנות S-400 או כל אמל"ח אסטרטגי רוסי אחר תחשוב פעמיים, אולי שלוש. בהודו כבר מתחילים לזוז לא נעים בכסא סביב הרצון לרכוש S-400 או לייצא טילי ברהמוס (שת"פ הודי-רוסי). 

יתרה מכך, ההחלטה האמריקאית משליכה באופן רחב יותר גם על מערכות אסטרטגיות סיניות או אחרות, שאינן מערביות. בין שמדובר על טילים או הגנה אווירית, כל אמל"ח שיאיים על אינטרסים אמריקאים, בכל אזור בעולם, יכול להכניס את המדינה המשווקת תחת סנקציות אמריקאיות. בעבר פורסם למשל שסעודיה רכשה טק"ק מסין. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית