תנאי אחסנה כגורם לתאונות נפיצים

תנאי אחסנה לא ראויים במכולות ISO סטנדרטיות היוו, במספר מקרים, מקור לתאונות נפיצים קטלניות. אריק גורן במאמר עומק אודות הסיכונים 

bigstock

חודש לאחר פיצוץ מחסן האמוניום ניטראט בנמל ביירות התרחשה תאונת נפיצים באתר אחסנת תחמושת בירדן, מספר ק"מ מהעיר זרקא. תאונה זו, בשונה מקודמתה בביירות, לא התרחשה בסמיכות לבתי מגורים ומבנים רגישים, אלא באתר מרוחק יחסית. על פי הפרסומים בתקשורת, באתר אוחסנו במכולות פריטי תחמושת פסולים. ניתן להעריך ברמת וודאות גבוהה כי הגורם לתאונה היה אחסון תחמושת שפג תוקפה, בתנאי אקלים קיצוניים, אשר הובילו לתגובות כימיות ולשרשרת הפיצוצים באתר.

מאמר שקישור אליו מופיע בסוף ידיעה זו, מתאר כיצד תנאי אחסנה לא ראויים במכולות ISO סטנדרטיות היוו, במספר מקרים, מקור לתאונות נפיצים קטלניות. מכולות שאינן מותאמות לאחסנה ממושכת, תוך שמירה על תנאי טמפרטורה ולחות נאותים, הינן בבחינת "פצצה מתקתקת", במיוחד באקלים המלווה בגלי חום קיצוניים. 

המאמר סוקר תאונות שהתרחשו בעבר, ואת הלקחים שהופקו מהן, תוך אזכור הדרישות וההוראות הקיימות במדריכים בינלאומיים לנושא אחסנה במכולות. באתרים שבהן התרחשו התאונות שתוארו במאמר האמור, לא התבצע "פיקוח רגולטורי" מספק לנושא תנאי האחסנה ומצב החימוש. בחינה תקופתית הייתה מפחיתה משמעותית את פוטנציאל הסיכון הגלום בתחמושת ש"נשכחה".

ככל שנדרש לאחסן תחמושת במכולות לאורך זמן, קיימת חשיבות רבה לקיום שגרת פעולות לבחינת תנאי האחסנה ושיפורם בעת הצורך. יש לזכור כי ההסתברות לאירוע עולה כאשר מאחסנים פריטי תחמושת פסולים ו/או שקיים חשש למידת יציבותם וכשירותם. ניתן למנוע תאונות נפיצים על ידי תכנית סדורה של אחזקה שוטפת, מעקב ובחינה לנפיצים המאוחסנים. 

במקביל, פעולות של הפרדת המכולות, קיום מתרסים ושמירה על מרחקי הפרדה פנימיים על פי תת-קבוצות סיווג הסיכון ורגישות הפריטים, מהוות תנאי הכרחי למזעור תוצאות האירוע אם הוא יתרחש. 

אירוע הנפיצים בירדן מדגישה את הצורך במודעות לגורמי הסיכון, בין באם מדובר בתחמושת תקינה, ובין אם מדובר בנפיצים אשר התיישנו ו/או מיועדים להשמדה.  צבירה מוגברת של תחמושת, ללא מעקב שוטף, מהווה סיכון מיותר, וראויה לתשומת לב במיוחד באזורים בעלי תנאי אקלים קשים, המועדים לפורענות. 

מחבר המאמר הוא מנכ"ל המרכז הישראלי לבטיחות בנפיצים וראש ענף הבטיחות לנפיצים באיגוד הישראלי להנדסת בטיחות בלשכת המהנדסים.

לקריאת המאמר המלא

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית