תחקיר: איך פעלה לכאורה מרגלת סינית בארה״ב במשך שנים

האתר אקסיוס פרסם תחקיר מעמיק שערך לגבי איסוף מודיעין פוליטי לכאורה בארה״ב של פעילה סינית, באמצעות גיוס כספים, נטוורקינג, ויחסים מיניים. אחד הקורבנות: חבר קונגרס

פאנג וסוואלוול בארוע מקומי בשנת 2012. צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של פאנג. התמונה פרסמה לראשונה בתחקיר של Axios.

פעילת מודיעין סינית לכאורה חשודה בכך שפיתחה קשרים נרחבים עם מספר פוליטיקאים אמריקנים, בכללם לפחות חבר קונגרס אחד ושני ראשי עיר, במבצע ריגול שנוהל על ידי המשרד לביטחון המדינה של סין בין השנים 2011-2015. כך על פי תחקיר מעמיק של האתר אקסיוס (Axios). כותבי המאמר שמסכם תחקיר שנערך במשך למעלה משנה מסבירים, כי המבצע לכאורה מספק הצצה נדירה לאחת הדרכים בהן מנסה בייג׳ינג להשיג גישה לחוגים הפוליטיים בארה״ב ולהשפיע עליהם.

על פי התחקיר, מדובר באישה בשם פאנג פאנג, שהזדהתה גם ככריסטין פאנג, שהתקרבה לפוליטיקאים על ידי גיוס תרומות לקמפיינים שלהם, נטוורקינג מקיף, ויחסים מיניים. למרות שהסברה היא שפאנג לא השיגה גישה למידע מסווג, מדובר ב״עניין גדול, מכיוון שאנשים ממש רגישים נתפסו ברשת המודיעין״, כך אמר גורם מודיעיני בכיר לאקסיוס. עם זאת, פאנג אספה לכאורה מודיעין פוליטי לא מסווג על הפוליטיקאים, כגון מידע על הרגלים, לוחות זמנים, העדפות ורשתות חברתיות. כסיפור כיסוי, הייתה רשומה פאנג ללימודים באחת האוניברסיטאות באזור מפרץ סן פרנסיסקו. היא התערתה בחוגים הפוליטיים המקומיים, השתתפה בכנסים ובעצרות וכך טוותה לעצמה את רשת הקשרים הדרושה.  

הדמות הבכירה ביותר לכאורה במבצע הריגול של פנג הייתה נציג קליפורניה בקונגרס, אריק סוואלוול. על פי גורם שדיבר עם אקסיוס, פאנג לקחה חלק בפעילות גיוס התרומות לבחירתו מחדש של חבר הקונגרס הדמוקרטי בשנת 2014, אך לא נמצאו עדויות לתרומה בלתי חוקית. כחלק מהרשת של פאנג, היא הציבה מתמחה מטעמה בלשכתו של הפוליטיקאי. לאחר שפאנג החלה לעורר את חשדם של גורמי ביטחון מקומיים, תודרך סוואלוול לנתק עמה את הקשר. התחקיר מעלה כי פאנג גם ניהלה לכאורה מערכות יחסים מיניות עם ״לפחות שני ראשי ערים״ לאורך תקופה של כשלוש שנים.

השבוע, לאחר פרסום התחקיר, אמר סוואלוול כי היה המום לאחר שה-FBI הודיע לו שטורגט על ידי פעילת מודיעין סינית, והדגיש כי שיתף פעולה עם הרשויות באופן מיידי. הוא מעולם לא נחשד כי שיתף פעולה עם פאנג או כי עבר על החוק באופן כלשהו. על פי רשת CNN העלה סוואלוול, המכהן בוועדת המודיעין של הקונגרס והיה מהתומכים הגדולים של הדחת טראמפ, את האפשרות שהסיפור הודלף (וכך הגיע לכתבי אקסיוס שביצעו את התחקיר) כדי לפגוע בו.

״כאשר הסיפור הזה הודלף, עבדתי על הליך ההדחה במסגרת ועדת המשפט וועדת המודיעין״, אמר סוואלוול  ל-CNN. ״אם זו מדינה שבה נגד אנשים שמבקרים את הנשיא יופעל מידע של רשויות אכיפת החוק כנשק, זו לא מדינה שמישהו מאיתנו רוצה לחיות בה. אני מקווה שמתבצעת חקירה לגבי מי הדליף את המידע״.

פאנג עזבה את ארה״ב בשנת 2015, לאחר שגורמי ביטחון אמריקנים החלו לחשוד בפעילותה. הכותבים מסבירים כי מקרה זה מדגים את האסטרטגיה של סין לטיפוח מערכות יחסים לאורך שנים, מאחר והמפלגה הקומוניסטית מבינה שחברי מועצת העיר וראשי הערים של היום הם המושלים וחברי הקונגרס של מחר. על פי התחקיר, המודיעין האמריקני מאמין כי פעולות הריגול הסיניות נעשו אגרסיביות ועוצמתיות יותר. פאנג מהווה דוגמה לדרך בה אדם אחד יכול לקבל גישה ולחדור לחוגים הפוליטיים הרגישים בארה״ב.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית