ארה"ב: רחפן בפיתוח ישראלי הופעל ממרחק 2500 ק"מ

הרחפן של פרספטו הישראלית, הופעל על ידי סקייוורד, חברת בת של ענקית התקשורת וריזון, במסגרת התמודדות עם התפשטות שריפות במדינת וושינגטון

קרדיט: Skyward, A Verizon company. 

פריצת דרך בשימוש ברחפנים ממרחק רב נרשמה בארה"ב לאחר שרשות התעופה הפדרלית העניקה אישור להפעלת רחפן מרחוק, ללא קשר עין, (BVLOS) לצורך מעקב אחר התפשטות שריפת ענק ופגיעה אפשרית של תשתיות הרשת הסלולרית החיונית לכוחות ההצלה.

הרחפן של פרספטו הישראלית, הופעל על ידי סקייוורד, חברת בת של ענקית התקשורת וריזון, במסגרת התמודדות עם התפשטות שריפות במדינת וושינגטון ועל מנת להתריע על התקרבות למתקני תשתית, תקשורת או אזורי מגורים. בכל אותה עת הפיקוח על הרחפן בוצע על ידי מפעיל שישב בביתו באלסקה, במרחק אוירי של 2500 ק"מ.

הרחפן הישראלי הוטס לתוך שטחים שהיו בלב אזור השריפות, באזורים שבהם בגלל השריפה גישה לבני אדם היתה מסוכנת,  תוך ניצול עמידותו לתנאי חום כבד ורוחות. הוא סיפק בזמן אמת תמונות וסרטונים שאפשרו לכוחות ההצלה לראות את תמונת המצב ולחזות את המשך התפשטות האש. הם ניווטו מרחוק את הרחפן והנחו אותו לאן ובאיזה גובה לטוס. הרחפן של פרספטו מצויד ביכולת צילום גם בראות לקויה ותנאי חשיכה. מערכת ההפעלה מבוססת בינה מלאכותית ויודעת לנתח את התמונות ולזהות סוגי פעילות שונים כגון אנשים בזירה, או טמפרטורות גבוהות.

אריאל אביטן, סמנכ"ל פרספטו, מסר שהאישור של הרשויות האמריקאיות הוא הבעת אמון בטכנולוגיה הישראלית וביכולת להפעיל אותה בצורה בטוחה ממרחק רב, מאחר והן ידועות בקפדנותן הרבה. האישור ניתן לאחר בדיקות שנמשכו כשנה. זהו צעד ראשון כדי להפוך את הרחפנים למצילי חיים בתנאים קשים של אסונות, פגעי מזג אויר או אירועים ביטחוניים.

חברת Percepto הוקמה על ידי דור אבוחצירה, שגיא בלונדר, רביב רז ואריאל אביטן ופועלת ממרכז פיתוח במודיעין ומשרדים בארה"ב ואוסטרליה. החברה מספקת רחפנים אוטונומיים לחברות גדולות בתחומי החשמל והאנרגיה, דלק, מכרות ותעשיות כבדות נוספות באמריקה, אירופה, אוסטרליה ובמזרח הרחוק. בפרספטו מועסקים 75 איש והיא נמצאת בשלבי גיוס של עובדים נוספים.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית