כמו בשחמט: אלביט תפתח לצבא האמריקאי אלגוריתמים לחישוב מהלכים קדימה 

הפיתוחים של אלביט בכסף אמריקאי צפויים לתרום גם לצה"ל. המטרה: להיות צעד אחד לפני האויב בהבנת שדה הקרב 

Photo by Cpl. Eden Briand, IDF Spokesperson's Unit. https://www.flickr.com/photos/idfonline/36685860305/

פרסום עדכני חושף כי אלביט ארה"ב תשתתף בפיתוח טכנולוגיות פיקוד שליטה לצבא האמריקאי תחת פרויקט JADC2. מדובר בפרויקט אמריקאי שמטרתו לשפר את קבלת ההחלטות בממד הטקטי והאסטרטגי בהתבסס על בינה מלאכותית ומערכות ויזינטיות שינגישו את המידע. 

לפי פרסומים בארה"ב, מטרת פרויקט JADC2 הוא לפתח טכנולוגיות לקבלת החלטות מהירות הן במרכזי הפיקוד והן בקצה הטקטי. בארה"ב רוצים שאם מרכז פיקוד יפגע, שרשרת הפיקוד תמשיך לעבוד ללא הפרעה, תוך התאוששות מיידית על בסיס חוליות פיקוד אחרות בשרשרת. כמו גם, רוצים לפתח אלגוריתמים לקבלת החלטות לקצה הטקטי. 

לפי ההודעה של אלביט, חיל האוויר של ארצות הברית בחר באלביט מערכות אמריקה להתמודד על הזמנות משימות עתידיות במסגרת חוזה פיקוד ושליטה משותף (JADC2). מטרת ה- JADC2 ID / IQ היא פיתוח והפעלה של מערכות ככוח אחיד בכל התחומים (אוויר, יבשה, ים, חלל, סייבר וספקטרום אלקטרומגנטי) במשפחת אדריכלות פתוחה של מערכות המאפשרת יכולות באמצעות פלטפורמות משולבות מרובות. עם הבחירה הזו, אלביט מערכות אמריקה יכולה להתמודד על מכרזים קשורים.

פרסום עדכני של אתר airforcemag תחת הכותרת "הרחבת ביצועי האדם באמצעות טכנולוגיה: ההבטחה של JADC2", חושף עוד טפח לגבי כוונת המשורר בפיתוח JADC2. "הJADC2, עוסק בשימוש במידע כדי לשלוט במרחב הקרב: על ידי חיבור בין מערכות בכל תחום, כוחות ארה"ב רוצים לקצר את מחזורי קבלת ההחלטות מול כל יריב", כותבים בפרסום של airforcemag

"דומיננטיות מידע איננה רק חיבור חיישנים ליורים. המשמעות היא גם להשתמש בחיישנים אלה כדי ליצור מודעות מצבית רחבת היקף ולהשתמש בזה כדי לחתוך את ערפל המלחמה."

המטרה: חיזוי מהלכים 

"החלק [של JADC2] שלדעתי עתיד לשנות את המשחק בצורה כה מדהימה הוא היכולת שלנו להשתמש בחיזוי מבוסס נתונים לגבי החלטותינו לקראת העתיד", אמר האלוף טרנס אושונסי, חיל האוויר. גנרל שהיה בעבר אחראי על פיקוד הצפון של ארה"ב. "המטרה לעזור למפקדים לקבל החלטות כמו בשחמט, חושבים על שניים או שלושה מהלכים במורד הזרם ... זה יעניק למקבלי ההחלטות - במהירות הרלוונטיות - את היכולת לקבל החלטות מורכבות באמת."

בין אם הם פרוסים על הקרקע ובין אם באוויר, טכנולוגיות מתפתחות לא יכולות להיות מוגבלות למרכזי פיקוד, טוענים בפרסום. אנשי צבא בקצה הטקטי זקוקים למחשוב מתקדם וגם לקישוריות כדי לאפשר JADC2. עוד טוענים בפרסום כי לא מספיק שיהיה מרכז פיקוד מרכזי אחד שמקבל את כל ההחלטות; אם הוא נכשל, אין פיקוד. במקום זאת, כל הרשת חייבת להיות גמישה מספיק בכדי להתגבר על אובדן כזה, כאשר כל מטוס משימה מסוגל לפעול הן באופן יחיד והן כחלק מצוות.

המאמר מציין שתי משפחות טכנולוגיות הכרחיות - ויזואליזציות ותצוגות כדי להעביר נתונים בדרכים אינטואיטיביות יותר לעיכול. בינה מלאכותית, ליצירת הקשר ולעזור בפרשנות נתונים כך שמערכות מציעות אפשרויות ופתרונות, ולא נתונים לניתוח.

"בדיוק כפי שלקח זמן לנהגים להיות בטוחים שאלגוריתמים יכולים לעזור להם לנווט בכבישים המהירים, טייסים יצטרכו ללמוד לסמוך על קבלת החלטות אלגוריתמית שתיכנס לתא הטייס שלהם. טייסים לא ימסרו את שיקול דעתם אלא אם כן הם יכולים לראות בביטחון כי המערכת אמינה.", ממשיך המאמר. "זה יכול להיות מתן אמון כאשר מזוהים איומים, למשל, או בקביעה אם מטוס אחר הוא חבר או אויב." 

שילוב יכולות AI בטכנולוגיות JADC2 יסלול את הדרך לצוות מערכות מאוישות ובלתי מאוישות, כפי שניתן לראות בתפיסת "עוזר נאמן" (loyal wingman) שנכנסת לצבא האמריקני. כך לפי המאמר. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית