מיי הריטג': מיליון בדיקות קורונה בישראל

פרסום של חברת מיי הריטג' חושף את כמות הבדיקות שבוצעו יחד עם BGI הסינית. החוזה בין המדינה לחברה חסוי והפיקוח על הפרטיות בידי מערך הסייבר

blog.myheritage.co.il

"בהזדמנות זו של הגעה לאבן דרך חשובה זו, של מיליון בדיקות, רצינו להציג בפניכם עדכון אודות פעילות המעבדה עד כה", נכתב בבלוג של חברת מיי הריטג'.

"מעבדת מיי הריטג' – הנמצאת בקרית אריה שבפתח תקווה –  היא כיום מעבדת הקורונה הגדולה והמהירה בישראל. מבחינת שטח פיזי, גודלה הוא 2,780 מ"ר ואנחנו שוקלים להגדילה בקרוב. זמן העיבוד הממוצע של דגימות מרגע קליטתן במעבדה ועד לשידור תוצאה למשרד הבריאות נע בין 6 ל-12 שעות בלבד. 

"המעבדה פועלת במשמרות, 24/7, ושיא הפעילות בה מתרחש בדרך כלל דווקא במהלך הלילה. במשמרת לילה ממוצעת יש במעבדה כ-40 עובדים, ואף על פי שמשמרת זו יקרה עבורנו ממשמרת במהלך שעות היום, אנו משקיעים זאת באהבה כדי לתת למדינה זמן תגובה מעולה וקצר ככל הניתן, דבר החיוני לקטיעת שרשראות הדבקה." 

המעבדה החלה לעבוד באופן מבצעי ב-17 ביוני 2020, ומתופעלת כיום ע"י כ-200 עובדים. מדי פעם מסייעים למעבדה עובדים מחברת האם MyHeritage. "המעבדה שלנו ביצעה עד כה למעלה ממיליון בדיקות, המהוות כ-23 אחוזים מכלל הבדיקות שהתבצעו במדינה עד כה, שמספרן כ-4.3 מיליון. חשוב לציין שלא כל תושב שני במדינה נבדק, שכן אנשים רבים נבדקו מספר רב של פעמים, בעיקר צוותי המטפלים בבתי האבות."

שאלת הפרטיות 

"המעבדה הוקמה במסגרת שיתוף פעולה מוצלח שלנו עם חברת BGI הסינית, איתם היינו בקשר כשנה לפני התפרצות הקורונה. חשוב לציין שלשותפינו בחברת BGI אין גישה לדגימות ולתוצאות וגם לא לציוד ולמחשבים שבמעבדה, דבר המפוקח ע"י רשות הסייבר הלאומית", נכתב בפרסום. 

"BGI מספקים למעבדה את כל הבדיקות והריאגנטים, והביאו את הידע הראשוני להקמת המעבדה. ציוד הבדיקה (qPCR) הוא מתוצרת מערבית ורכשנו אותו משוויץ ומגרמניה. ל-BGI אין מעורבות בעבודה השוטפת של המעבדה, וכיום יש רק עובד אחד שלהם בישראל המשמש לצרכי קישור. יחד עם זאת, יש לנו שיחת זום שבועית איתם שבה אנו דנים יחד בעיקר בשיפורים עתידיים, שבהם נוכל לשלב בין טכנולוגיה וחידושים שלהם למומחיות שלנו, למשל בדיקות משולבות לקורונה ושפעת." 

נראה כי החברה משתדלת להיות שקופה בכל הקשור לפעילות בדיקות הקורונה. מכאן עולה השאלה מדוע ההסכם בין המדינה לחברה נשאר חסוי לאור השקיפות. החברה, משרד הביטחון ומערך הסייבר לא מוכנים לחשוף את ההסכם. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית