דעה: הנפקת תע"א והמאבק על מינוי מנכ"ל החברה שזורים יחדיו

נראה כי משרד הביטחון שוזר שני תהליכים יחדיו - מינוי מנכ"ל קבוע לתעשייה אווירית והנפקת החברה. בינתיים מינוי מ"מ למנכ"ל תע"א מאפשר להראל לוקר מרחב תמרון פוליטי

תמונה הראל לוקר - מאת קובי גדעון / לשכת העיתונות הממשלתית | תמונה אמיר אשל - mod.gov.il

וועדת האיתור של תעשייה אווירית טרם סיימה את עבודתה, אך הנהלת החברה מינתה את איל יוניאן לממלא מקום מנכ"ל. יוניאן מספיק בכיר בחברה (סמנכ"ל כספים ומשנה למנכ"ל) כדי לא לקחת תפקיד כזה לשבועיים. לכן, ההנחה היא כי מדובר במינוי זמני לטווח של מספר חודשים. 

לאחר שוועדת האיתור תגיע לקונצנזוס סביב מועמד קבוע, אותו מועמד יצטרך לקבל אישור משני שרים - שר הביטחון ושר הדיגיטל הלאומי שגם אחראי על רשות החברות. מדוע נבחר ממלא מקום כאשר הליך האיתור הרשמי נמצא לקראת סיום? זו שאלת מליון הדולר. לכאורה, אף גורם חיצוני אינו אמור להתערב בהחלטות תעשייה אווירית. אבל, תיאוריה לחוד, ומציאות לחוד. 

לצד הליך ההחלטה על מנכ"ל קבוע לחברה, מתנהל הליך הנפקה חלקי של החברה. על פי מקורות של ישראל דיפנס, התהליך תקוע במשרד הביטחון. בלי אישור שלו, לא ניתן להתקדם לוועדת השרים להנפקה בראשות משרד האוצר. על הליך ההנפקה אחראית רשות החברות. 

פניתי ללשכת שר הביטחון לקבל תשובה מדוע ההחלטה של המשרד בנושא מתעכבת. טרם התקבלה אחת. אולם, לאחר ההחלטה על מינוי מ"מ מנכ"ל לתע"א, עולה השאלה האם התהליכים קשורים. מנכ"ל המשרד, אלוף (מיל') אמיר אשל, רוצה לקדם מועמד שלו, אלוף (מיל') חגי טופולנסקי, לשעבר סמנכ"ל באלביט, לתפקיד מנכ"ל תע"א. הראל לוקר, יו"ר תע"א, רוצה מועמד פנימי. ההחלטה על יוניאן כמ"מ מנכ"ל חושפת לחצים חיצוניים על תעשייה אווירית בתהליך המינוי. אחרת היו בוחרים מנכ"ל קבוע.   

האם תהליך ההנפקה שזור בתהליך מינוי מנכ"ל תע"א? ובכן, ימים יגידו. כרגע נראה שזה המצב. כל צד מנסה לקדם את האינטרסים שלו. עם זאת, במידה ויהיו בחירות בחורף הקרוב, הקלפים של המערכת הפוליטית ישתנו, ואתם האינטרסים בהקשר תעשייה אווירית. ייתכן, ובהקשר זה, מינוי יוניאן על ידי לוקר הוא דרך למשוך זמן עד שהמפה הפוליטית תתבהר בחורף הקרוב. 

אם זה המצב, תפקידו של יוניאן כמ"מ צפוי להמשך מספר חודשים לפחות. כך גם העיכוב בהפרטת תעשייה אווירית. אזכיר כי לאחר אישור כלל הגורמים, הליך ההכנה להנפקה צפוי לקחת כחצי שנה. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית