הכנסה פאסיבית: בזק בינלאומי מדווחת כי שווי המנויים הרדומים ייתכן ומגיע למאות מליוני ש"ח 

לפי הערכת החברה, שווי המנויים שמשלמים, אך אינם משתמשים בשירותיה, מגיע לכ200-300 מליוני ש"ח. לירן אבישר בן-חורין: ״משרד התקשורת סימן את תופעת המנויים הכפולים כעוולה צרכנית" 

מנכ"ל בזק בינלאומי, רן גוראון. צילום: רמי זרנגר

ההודעה של בזק מגיעה בעקבות ההוראה של משרד התקשורת בתחילת החודש (4/10) כי בכוונתו לחולל רפורמה שתשים סוף, לתופעת ״המנויים הכפולים״, ולהפוך את שוק האינטרנט לשוק של מוצר אחד ללא הפרדה בין ספק לתשתית. בעוד הערכות המשרד טענו כי מדובר בכ-50 מיליון ש״ח בשנה הנגבים מהציבור שלא לצורך, הפרסום של בזק מציב את המספר בין 200-300 מליוני ש"ח. 

"אינדיקציה ראשונית ממעריכי השווי החיצוניים שלה, אשר לפיה צפויה ירידת ערך בשוויה של בזק בינלאומי אל מול השווי הפנקסני שלה בספרי החברה )"ירידת הערך"( שצפויה להביא למחיקת ערך בספרי החברה בסכום מוערך של בין 200 ל-300 מיליון ש"ח (לאחר השפעת מס) ולקיטון ברווח הנקי של החברה בהתאמה. הערכת השווי נתבקשה בעקבות היערכות בזק בינלאומי לפעול במתווה יידוע וטיפול בלקוחות המשלמים לה מכוח הסכם ולא עושים שימוש במשך תקופה ממושכת בשירותי ISP", נכתב בפרסום. 

"מובהר כי מדובר באינדיקציה ראשונית שלא נסקרה על ידי רואי החשבון, ובהמשך צפויה להתבצע הערכת שווי מלאה על-ידי מעריך שווי חיצוני שכתוצאה ממנה ובהתאם לתוצאותיה ייתכן שסכום ירידת הערך בספרי החברה יהיה שונה ואף שונה מהותית מהמצוין לעיל. ירידת הערך, אם וככל שתהיה, צפויה להתבצע בדוחות החברה לרבעון השלישי של שנת 2020." 

מדברי שר התקשורת, חה״כ יועז הנדל: ״אנחנו מחוייבים לאזרחי ישראל. תופעת המנויים הכפולים זו תופעה של השנים האחרונות וזה עוול שחייב טיפול. אין שום סיבה שמאות מליוני שקלים של משפחות ישראליות יצאו לחינם. תשלום כפול ומשולש לכמה חברות במקביל. בלי שהלקוחות מודעים. הכסף הזה שייך להם. הודעתי בכנסתי לתפקיד שאעצור את זה. ההודעה של בזק מעידה כמה חמורה ורחבה התופעה, ניכר כי המהלכים שביצענו עולים יפה. תופעת גביית תשלומים ממנויים תיפסק כליל בשוק התקשורת.״

מנכ״לית משרד התקשורת, לירן אבישר בן-חורין: ״משרד התקשורת סימן את תופעת המנויים הכפולים כעוולה צרכנית וכיעד, ואנחנו נפעל בנחישות עד שכל החברות יפסיקו את התופעה הנפסדת של גביית תשלום מלקוחות שאינם מקבלים שרות״.

במשרד מוסיפים כי הרפורמה תטפל אחת ולתמיד בתופעת "זריקת האחריות" שהתאפשרה בגלל ההפרדה בין ספקית התשתית לספקית ה-ISP בנושאי תקלות, מה שיחייב את החברה שמספקת למנוי את השירותים לעמוד בסטנדרט שירות גבוה יותר. המנוי יוכל להשוות בצורה פשוטה וברורה בין השירותים הניתנים על ידי החברות השונות, מבלי להתעמק בהבדלים בין התשתיות והספקים המקשים על תהליך הבחירה היום.
 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית