ארה"ב יוצאת לציד פיננסי: על הכוונת - תשתית המימון של משמרות המהפיכה 

מנגנון הלבנת הכספים האיראני חוצה מדינות - סין, ונצואלה, סוריה, לבנון, בריטניה ואיחוד האמירויות הן חלק מרשימת המדינות. ארה"ב רוצה לחשוף את כולו 

http://www.president.ir/en/117924

בסדרה של סנקציות חדשות, ארה"ב חושפת את מערך מכירת הנפט של איראן, והלבנת הכספים, המיועדים למשמרות המהפיכה, תכניות פיתוח הטילים והגרעין של איראן. התשתית הפיננסית השחורה של איראן מגיעה, בין היתר, לסין, ונצואלה, סוריה, לבנון, בריטניה ואיחוד האמירויות. 

מטרת הבית הלבן לעשות למאמצי הלבנת הכספים האיראנים גילוי נאות, במטרה שהמערכת הפיננסית בעולם תקשה על טהרן לממש רווחים ממכירה שחורה של נפט. מי שרוצה תזכורת, כתבנו בעבר על השימוש של המשטר האיראני בחברת NIOC להלבין את כספי מגזר האנרגיה. 

צינור החמצן הפיננסי של משמרות המהפיכה

בהודעה של מחלקת המדינה והאוצר, נכנסו תחת סנקציות בכירים ב-NIOC וב- NITC שעבדו בשיתוף פעולה הדוק עם רוסטם גאסמי, בכיר במשמרות המהפיכה (IRGC-QF) ושר הנפט לשעבר שהוגדר תחת סנקציות בשנת 2019. אשר לקח על עצמו חלק מתפקידו של מפקד ה- IRGC-QF לשעבר, קאסם סלימאני, להקל על משלוחי נפט מוצרי נפט לטובת הכספים של ה- IRGC-QF. 

הסנקציות כעת תקפות גם למספר רב של גופים ואנשים הקשורים למשרד הנפט, NIOC ו- NITC, כולל חברות חזית, חברות בת ומנהלים בכירים. בנוסף, המחלקה מציינת ארבעה אנשים המעורבים במכירת דלק איראני לאחרונה למשטר מדורו הלא לגיטימי בוונצואלה.

"המשטר באיראן משתמש בענף הנפט כדי לממן את פעילויות ה- IRGC-QF," אמר שר האוצר סטיבן טי מנוצ'ין. "המשטר האיראני ממשיך לתעדף את תמיכתו בגופי טרור ובתוכנית הגרעין שלו על פני צרכי העם האיראני."

באביב 2019 בלבד העסיקה רשת בהובלת IRGC-QF למעלה מעשר ספינות של NITC להובלת כמעט 10 מיליון חביות נפט גולמי, המיועדות בעיקר למשטר אסד. "איראן ממשיכה להנציח את הסכסוך הסורי עם עסקאות מסוג זה. משלוחים אלה, שנלקחו באופן קולקטיבי, נמכרו תמורת סכום שווה ערך לחצי מיליארד דולר. הפעולה של היום מכוונת למי שמספק ומעביר את הנפט שמייצר הכנסות עבור ה- IRGC-QF", כותבים בדיווח. 

Nasrollah Sardashti מנכ"ל חברת  NITC עבד עם חיזבאללה על לוגיסטיקה ותמחור עבור משלוחי נפט לסוריה. סרדאשטי עבד גם עם נציג קבוצת Qatirji Group זנגנה (Viyan Zanganeh) ובכיר IRGC-QF בכדי להקל על הובלת מיליוני דולרים של נפט על ידי NITC. 

בשנת 2018, המחלקה סימנה תחת סנקציות את קבוצת Qatirji המזוהה עם המשטר הסורי בשל סחר בדלקים בין המשטר הסורי לבין המדינה האיסלאמית בעירק ואל שאם (דאעש), כולל אספקת מוצרי נפט לשטח שבשליטת דאעש. בראשית 2020 המשיכה הקבוצה לעבוד בשיתוף פעולה הדוק עם ה- IRGC-QF כדי לתאם פעולות של NIOC לאספקה של מיליוני חביות נפט ומוצרי נפט לסוריה, כמו גם מיליוני דולרים בתשלומים חזרה לאיראן. 

באמצע שנת 2020 המשיך זנגנה לפעול כמתווך בין ה- IRGC-QF לבין עסק המזוהה עם המשטר הסורי, והסדיר מימון שחרור אונייה שנתפסה ומשלוחים נוספים של מזוט. משרד הנפט האיראני שימש אנשים ברמות הגבוהות ביותר של המשטר האיראני בכדי לייצר הכנסות ל- IRGC-QF. באמצע שנת 2019 סידר משרד הנפט העמסת מאות אלפי חביות נפט למשלוחים לסוריה, ובאמצע שנת 2020 התארגנו ה- IRGC-QF ובכירי המשטר בכדי להשתמש במשרד הנפט לצורך רכישת דולרים אמריקאיים בשביל ה- IRGC-QF. 

יתר על כן, על מנת לטשטש את מעורבותה בפעילות הספנות, הקימה NITC חברת חזית באיחוד האמירויות הערביות תחת השם Atlas Ship Management. פקידי NITC גם התארגנו להקים חברת חזית נפרדת מבוססת באיחוד האמירויות, חברת Atlantic Ship Management, כביכול כישות שתחליף את Atlas.

עוד נכנס לסנקציות עלי אכבר פורברהים (Ali Akbar Purebrahim), מנכ"ל חברת הבת Naftirten Intertrade של NIOC בשוויץ, עבד עם ה- IRGC-QF על חוזי מכירת נפט, ועבד עם גאסמי כדי להסדיר את משלוחי הנפט, כולל תמחור ותשלום עבור המשלוחים. לצידו, נכנסו עוד מספר בכירים בעולם הנפט האיראני. כמו גם שני כלי שיט בשם Wu Xian ו-Longbow Lake. 

ונצואלה - איראן - איחוד האמירויות 

בינואר 2020, מחמוד מדניפור (Mahmoud Madanipour) וMobin International Limited מאיחוד האמירויות הערביות קיימו הסכם עם חברת הנפט בבעלות ונצואלה Petroleos de Venezuela, SA למשלוח דלק שהושג מ- NIOC למשטר מדורו. על פי בקשתה של חברת הבת NIOCDC, שכרו מדניפור ומובין מספר ספינות לתמיכה בהובלת עשרות אלפי טונות של דלק המיועדות לוונצואלה. כמו גם, נכנסו לסנקציות עסקים של מדניפור בבריטניה. Mobin Holding Limited ו-Oman Fuel Trading Ltd. Mobin Holding Limited. 

מעורבות חברות סיניות 

לצד יישויות ואישים איראנים, ארה"ב מכניסה תחת סנקציות גם גורמים סינים שעוזרים לאיראן להרוויח כסף מתחום האנרגיה. על פי ההודעה הקהילה הבינלאומית הכירה זה מכבר שהמשטר האיראני משתמש בקווי הספנות של הרפובליקה האיסלאמית של איראן (IRISL) להובלת פריטים רגישים להפצה המיועדים לתכניות הטילים הבליסטיים של איראן ולתוכניות צבאיות.

בעקבות כך, ארה"ב הכניסה תחת סנקציות שישה גופים ושני אנשים בגין התנהלות הקשורה ל- IRISL ולחברה הבת שלה, חברת הספנות Hafez Darya Arya. החברות Reach Holding Group (Shanghai) Company Ltd.; Reach Shipping Lines; Delight Shipping Co., Ltd.; Gracious Shipping Co. Ltd.; Noble Shipping Co. Ltd.; ו-Supreme Shipping Co. Ltd נכנסו תחת סנקציות. כמו גם, אישים בכירים בחברות אלו. 

"מאז סימון החברות IRISL ו- E-Sail תחת סנקציות ביוני 2020, ארגנו החברות Reach Holding Group ו- Reach Shipping Lines נקודות נמל לספינות IRISL בנמלי סין. Reach Shipping Linesמכרה, סיפקה או העבירה ביודעין ארבע ספינות מכולה גדולות לחברת HDASCO, חברת בת של IRISL. 

בנוסף לפעילויות האמורות, חברת Reach Holding Group בע"מ וחברת הבת שלה, Reach Shipping Lines, סיפקו שירותים ל- IRISL, E-Sail, ו- HDASCO במטרה לסייע לגופי הספנות האיראניים הללו להתחמק מההשלכות של הסנקציות האמריקניות. 

בנוסף, חברת Reach Holding Group פעלה גם מטעם IRISL וחברות הבת שלה להסתרת פעילויות אלה של גורמים איראניים בסין, כולל שקר לחברות סיניות בנוגע לתפקידים של IRISL וחברות הבת שלה במשלוחים ובזיוף מסמכים. ועיסוק בשיטות הונאה אחרות כדי שממשלת סין, התעשייה ובעלי העניין הימי לא יידעו על פעילויות IRISL וחברות הבת שלה בסין. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית