פרשת השרה גמליאל: תקלה טכנית נדירה וטענה למשבר אמון בצה"ל

פרשת החקירה האפידמולוגית של השרה גילה גמליאל הציתה שיח ציבורי ער סביב שתי אמירות - תקלה טכנית נדירה והדלפה מכיוון צה"ל. פרשנות 

https://main.knesset.gov.il/mk/pages/MkPersonalDetails.aspx?MKID=723

פרשת החקירה האפידמולוגית של שרת הגנת הסביבה גילה גמליאל מסתעפת לשני כיוונים מוזרים. כיוון אחד - תקלה טכנית נדירה במערכות משרד הבריאות שהתרחשה רק במקרה של השרה גמליאל, מתוך סך החקירות האפידמולוגיות. כיוון שני - אנשי צבא חדרו למאגר הבדיקות האפידמיולוגיות והדליפו את התיק של השרה. 

הפרשה החלה ביום הכיפורים כאשר נטען בשיח הציבורי כי השרה הפרה את תקנות הקורונה בעת ששהתה בטבריה כאשר היא תושבת תל אביב. כ130 ק"מ הבדל, כאשר התקנות אישרו ק"מ אחד מהבית. השיח הציבורי חייב את משרד המשפטים להגיב. בפרסום רשמי, החליט היועמ"ש כי אין מקום לפתוח בחקירה מכיוון שהשרה אמרה אמת בחקירה והתנצלה על הפרת התקנות. עוד עלה מחקירתה של יחידת הסייבר בפרקליטות המדינה, בראשות ד"ר חיים ויסמונסקי, כי אין מקום להמשיך בחקירה. 

"במסגרת בדיקה שנערכה ע"י יחידת הסייבר בפרקליטות המדינה, בראשות ד"ר חיים ויסמונסקי, התקבלו חומרים ממשרד הבריאות, לרבות מידע קונקרטי מידי הגורם הרפואי שביצע את החקירה האפידמיולוגית לשרה גמליאל. לאחר בחינת הדברים, המליצה פרקליטות המדינה, על דעת המשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים, מר שלמה (מומי) למברגר, כי אין מקום להמשך הבדיקה בעניין, משום שממצאי הבדיקה מלמדים כי אין בסיס לטענה בדבר דיווח שאינו אמת. לעמדה זו הצטרפו גם ראש אח"מ והמשנים ליועץ המשפטי לממשלה, מר רז נזרי והגב' עמית מררי", נכתב בפרסום הרשמי של משרד המשפטים. 

עם זאת, מידע שהגיע לעיתונות טען כי החקירה העלתה תקלה טכנית נדירה. כזו שהתרחשה רק במקרה של השרה גמליאל. אופי התקלה היה בהזנת נתונים למערכת משרד הבריאות על ידי החוקר. במקום לציין את המיקום בו שהתה השרה (טבריה אצל משפחתה) , המערכת 'דחפה' אוטומטית את עיר מגוריה - תל אביב. ומכאן הטענה שהפרה את התקנות. 

ובכן, כיצד תקלה כה מוזרה מתרחשת רק לאזרח אחד בישראל? זו שאלה פתוחה. עד המקרה דנן, לא עלו טענות מצד משרד הבריאות או אזרחים על תקלה דומה. ובשמונה החודשים האחרונים מאז פרוץ המגיפה נחקרו אלפי ישראלים. משרד הבריאות לא מספק תשובות, ומסתתר מאחורי חיסיון רפואי. ממתי יש חיסיון רפואי על הסברים טכניים שאינן כוללים מידע אישי של מטופל? ובכן, זו אניגמה נוספת. 

אם זה לא מספיק, היום (ה), דיווח באתר "כאן" טוען כי "בצה"ל חושדים כי אנשי צבא חדרו למאגר הבדיקות האפידמיולוגיות והדליפו את התיק של השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל", לפי הפרסום. מדובר צה"ל נמסר בתגובה: ״מדובר באירוע חריג וחמור. הנושא יתוחקר באופן מעמיק על ידי מפקד פיקוד העורף. לאחר סיום התחקיר ובהתאם לממצאיו יינקטו צעדים פיקודיים נגד המעורבים".

לסיכום, תקלה טכנית מוזרה שמתרחשת רק לאזרח אחד מתוך אלפים במערכת של משרד הבריאות, מעלה הרבה שאלות. חלקן אף נוגעות, בתזה, שאולי מנסים להסתיר משהו מהציבור. כעת, עולה חשד כלפי חיילי צה"ל שהדליפו לעיתונות. גם טענה זו מעלה שאלה: אם החיילים, נניח והטיעון נכון, לא היו מדליפים את המקרה - האם מישהו במשרד הבריאות או המשפטים היה עורך חקירה לנבחרת ציבור בגין ההפרה לכאורה? אשאיר את השאלה פתוחה. אמון במערכת הינו מצרך יקר להשגה, ועוד יותר יקר לאחזור. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית