הפרלמנט האירופי פרסם גינוי חריף נגד טורקיה

זאת על רקע קדיחות הגז שהיא מבצעת באזור הכלכלי הבלעדי של יוון ושל קפריסין. השבוע תתקיים ישיבה מיוחדת של המועצה האירופית שתדון בהסלמה באזור

ספינת קידוח טורקית. צילום: BIGSTOCK/Copyright: feel_berry

הפרלמנט האירופי פרסם הצהרת גינוי רשמית וחריפה כנגד טורקיה, בשל פעולותיה באזור הכלכלי הבלעדי של יוון ושל קפריסין, והתייצב לצידן של שתי המדינות החברות. זאת בעקבות התגברות המתיחות בין המדינות על רקע קדיחות הגז שטורקיה מבצעת באזור, ומתחים נוספים בין טורקיה לאיחוד האירופי.

בהודעה הרשמית שפורסמה נכתב כי ״לקראת הישיבה המיוחדת של המועצה האירופית ב-24-25 בספטמבר, בנושא ההסלמה המסוכנת באזור ותפקידה של טורקיה במזרח הים התיכון, חברי הפרלמנט האירופי מביעים סולידריות מלאה עם יוון ועם קפריסין״. ההחלטה על הגינוי התקבלה בהצבעה של 601 קולות בעד, 57 קולות נגד ו-36 נמנעים.

״חברי הפרלמנט האירופי קוראים לטורקיה לסיים באופן מיידי את כל פעולות ההתחקות [אחר גז, מ״ק] והקידוח הבלתי חוקיות במזרח הים התיכון, להימנע מהפרת המרחב האווירי היווני והמים הטריטוריאליים היוונים והקפריסאים, ולהפסיק את הרטוריקה הלאומנית מחרחרת המלחמה״.

בהודעתם, קראו חברי הפרלמנט לכל הגורמים המעורבים, במיוחד לטורקיה, להתחייב לדה-אסקלציה מיידית של המצב על ידי הסגת כוחותיהם הצבאיים מהאזור. ״ניתן למצוא פתרון רק באמצעות דיאלוג, דיפלומטיה ומשא ומתן״. הם הביעו דאגה מהמצב הנוכחי של יחסי טורקיה והאיחוד האירופי, ״המושפעים קשות מהמצב החמור של זכויות אדם בטורקיה וממחיקת הדמוקרטיה ושלטון החוק״.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית