חמשת טילי אוויר-אוויר הטובים בעולם

הם משוגרים מעבר לקו הראיה של הטיס, מחפשים חום, מבוססי מכ"מ או אלקטרואופטיקה, ופוגעים בהסתברות כמעט מושלמת - דן ארקין בוחר טילי א"א המובילים בעולם

לפרחי טיס מספרים שפעם, כשטייס קרב רצה להפיל מטוס אוייב, חייב היה להתייצב מאחוריו מול זנבו, רצוי כשהשמש מאחוריו כדי לסנוור את טייס האויב, ואז לשגר ולקוות שיפגע. היום קרבות אוויר הם כמעט הסטוריה, ואם יהיו כאלו, ישגר הטייס את חימושו ממרחק של עשרות ק"מ ממטוס האויב, בלי לראותו בעין, ואחוזי הפגיעה קרובים מאוד למאה.

למרות שדורות של טייסי חיל האוויר לא ראו מטוס אויב באוויר ולא חוו קרב אוויר, ממריא כל מטוס קרב כשהוא חמוש בטיל אוויר-אוויר. טייסים עדיין לומדים ומתרגלים קרבות אוויר בסימולטור ובאוויר. המבנה של כל טילי א"א דומה: צורת צינור דק וארוך, מנוע רקטי, לפחות ארבעה כנפוני היגוי וארבעה זנבות ייצוב, ראש ביות ורש"ק. רפאל היא מובילה עולמית בפיתוח, ייצור ושיווק טילים אלו לסוגיהם, שחימשו את כל מטוסי הסילון של החיל לדורותיהם והפילו עשרות מטוסי אויב. בכל רשימה עולמית של של טילי א"א בעולם, יככבו לפחות שניים תוצרת רפאל. 

פיתון 5 רפאל:  הטיל החדיש במשפחת טילי פיתון, דור 5.  יכולת שיגור לטווח קצר וארוך  ALL SPHERE, בכל הכיוונים. יכולת התמודדות עם אמצעי נגד. LOCK ON AFTER LAUNCH, יכולת נעילה אחרי שיגור. אלגוריתמים חכמים מאפשרים רכישת מטרות בעלות חתימות קטנות. בשילוב עם הטיל I DERBY משמש מיירט במערכת ההגנה האווירית ספיידר נגד מטוסים, טילי שיוט ונשק מנגד. 

I DERBY רפאל: טיל לטווח קצר, יכולת פעולה מבצעית BVR, מעבר לקו ראייה. טיל מכ"ם בעל גמישות מבצעית, יום/לילה בכל מזג אוויר. יכולת ייחודית LOOK DOWN/SHOOT DOWN, ראייה למטה, ירי למטה, מתאים למגוון מטוסי קרב. בשילוב עם פיתון 5 משמשים מיירטים במערכת הגנ"א SPYDER נגד מטוסי קרב, מסוקים, טילי שיוט, כטמ"מים ונשק מנגד.

AIM 120, ארה"ב, ריית'און: טיל  לטווח בינוני, בעל יכולות קרביות מוכחות בגיחות בעירק, בוסניה וקוסובו. יכולת ירי כמה טילים MULTI SHOT, חסינות  מאמצעי נגד, מנוע רקטי, פולט כמות עשן מינימלית, מנוע דלק מוצק. 

AIM 9X  SIDEWINDER, ארה"ב, ריית'און: משפחת טילים חדשה, מתאים לרוב מטוסי הקרב, מחמש מטוסי F-15, F-16, F-18, טורנדו ומסק"רים. ביות אינפרה אדום, מנוע רקטי דלק מוצק, טיל חסין אמצעי נגד אלקטרוניים.

R-77,  רוסיה, מפעל VYMPEL : כינוי נאט"ו לטיל הרוסי המתקדם - AA/2 ADDER. טיל רב-משימתי, חסין מפני אמצעי נגד, מתאים למטוסי הקרב סוחוי ומיג, ומשמש גם כטיל קרקעי וטיל נ"מ. נושא רש"ק של 22.5 ק"ג בעל טווח מרבי של 80 ק"מ. מערכת ניווט אינרציאלית ורדיו מנחה את הטיל בשלב הראשון של מעופו, ובשלב הסופי נכנס לפעולה מכ"ם דופלר רב-משימתי להנחייה.   

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית