בחריין קופצת על עגלת הנורמליזציה

בשיחה עם ארה"ב וישראל הדגיש מלך בחריין את הצורך להגיע לשלום צודק וכולל כאופציה אסטרטגית

State Department photo by Freddie Everett/ Public Domain

"מלך בחריין חאמד בין עיסא אל-חליפה שוחח בסוף השבוע בטלפון עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בהשתתפות ראש ממשלחת ישראל בנימין נתניהו" – מסרה בשבת סוכנות הידיעות של בחריין BNA מבירת הממלכה נעאמה.

בשיחה הדגיש המלך את הצורך להגיע לשלום צודק וכולל כאופציה אסטרטגית, בהתאם לעקרון מדיניות פתרון שתי המדינות. המלך שיבח את מאמצי הממשל האמריקני לקדם את השלום, ואילו הנשיא טראמפ שלח הזמנה לבחריין להשתתף בטקס חתימת הסכם השלום בין איחוד האמירויות לבין ישראל בבית הלבן ב-15 בחודש. המלך וראש הממשלה נתניהו הביעו הערכה עמוקה למאמצי השלום של נשיא ארה"ב. סוכנות הידיעות של בחריין מסרה שבחריין קיבלה בחיוב את ההזמנה "להצטרף לישראל ולאיחוד האמירויות לטקס ההיסטורי של חתימת הסכם השלום". 

על פי פרשנים של הניו יורק טיימס, בחריין לעולם לא הייתה מכריזה על קשירת קשרים עם ישראל ללא אישור מסעודיה, וישנם סימנים שהסעודים מתקדמים אף הם לאותו כיוון, אולם בקצב יותר איטי. בעקבות הודעת בחריין כי תהיה המדינה הערבית הרביעית שתנרמל את יחסיה עם ישראל. 

ברנרד הייכל, מומחה לסעודיה באוניברסיטת פרינסטון, אמר לעיתון כי בחריין איבדה את האוטונומיה שלה לפני כעשור כאשר פנתה לסעודיה, השכנה הגדולה, להציל אותה מאיומי האביב הערבי נגד הממלכה הקטנה. סעודיה היא כיום המדינה בעלת ההשפעה הגדולה ביותר בעולם הערבי, ולכן חימום קשרים עם ישראל הוא בבחינת מכה קשה לפלשתינים. מקורות בממשל האמריקני אמרו בשבת לניו יורק טיימס, כי וושינגטון אמנם דוחפת את הסעודים להכיר רשמית בישראל, אך "זה עדיין רחוק" בגלל חילוקי דעות מדיניים בנושא בין וושינגטון לריאד.

אשר לבחריין, אומרים פקידי הממשל כי בבחריין יש בסיס ימי אמריקני גדול וחשוב, ושליטי הממלכה מאותתים כבר 25 שנה על רצונם לשפר את הקשרים עם ישראל. בשנת 1994 ביקרה בבחריין משלחת מישראל, ובשנת 2017 ביקרה בישראל משלחת מבחריין. נסיך הכתר הסעודי, מוחמד בן סלמן, רמז כי יתכן שיכיר בישראל כאשר רואיין לפני שנתיים בעיתון אטלנטיק. הוא אמר כי "לישראלים יש זכות למדינה משלהם".

הניו יורק טיימס מוסיף כי ברשתות החברתיות בסעודיה נראו באחרונה טקסטים של מנהיגי דת סעודיים שקראו ליחס חיובי ליהודים ואף לחימום הקשרים ישראל. קשה להניח שטקסטים כאלו היו מתפרסמים ברשתות חברתיות בסעודיה ללא הסכמתו של נסיך הכתר בן סלמן, שהוא כיום השליט האמיתי בממלכה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית