ראש בראש: שר התקשורת מול וועדת הרבנים 

ח"כ יועז הנדל החליט לעשות שינויים בניהול קומת המספרים הכשרים בכל הקשור לשתי תופעות - צינתוקים וחסימת מספרים. העיתונות החרדית מיהרה לתקוף 

שר התקשורת. צילום: דוברות השר

שר התקשורת החדש, ח"כ יועז הנדל, החליט שהוא רוצה לטפל בשתי תופעות במגזר החרדי - צינתוקים וחסימת מספרים בקומת המספרים הכשרים. על מנת להבין את השיח, ראשית נגדיר את המושגים. 

מהו צנתוק? 

ובכן, צנתוק הוא סוג של איתות בדמות צלצול ממספר מסוים שמספק תוכן. המשתמש מקבל שיחת טלפון ממספר נייח לרוב, שמתנתקת אחרי צלצול אחד. המשתמש חוזר מהסלולרי או הנייח שלו לאותו מספר, ומקבל תוכן כלשהו בשיחת טלפון. זה יכול להיות כל סוג של תוכן. תוכן שיווקי (מבצעים של סופר), הרצאה, שיעור, חדשות וכו'. מרבית הציבור החרדי צורך תוכן בדרך של שיחות טלפון בלבד. 

מהו ספק תוכן? 

ספק תוכן יכול להיות כזה המספק כל סוג תוכן לציבור הדתי באמצעות שיחת טלפון. החל בתוכן שיווקי (מבצעים של סופר), הרצאה, שיעור, חדשות (נייעס באידיש) וכו'.

מיהי וועדת הרבנים? 

וועדת הרבנים היא גוף שהוקם לפני כ-15 שנים במטרה לנטר את התוכן שצורך הציבור הדתי. לטובת הוועדה הוקצתה קומת מספרים כשרה (להלן, מספר כשר) של כחצי מליון מספרים ייעודים לציבור הדתי. לוועדה יש שליטה מלאה על התוכן המגיע לכלל המספרים בטווח המספרים של הקומה. כמו גם, יש לוועדה שליטה מלאה על חסימת גישה לקומה או לחלקים ממנה. כל מנוי שרוכש קו כשר חותם כי הוא מוכן שהוועדה תקבע לו את התוכן שהוא יצרוך בקו. הכל בהסכמה ובכתב. 

כמו גם, כל ספק תוכן שרוצה להציע תכנים לקומה הכשרה צריך לחתום על הסכם עם וועדת הרבנים שמאשרת את התוכן שהוא מספק. אם הוא חורג, הוא נחסם. וועדת הרבנים לא מחויבת לקבל כל ספק, אלא האישור הוא החלטה בלעדית שלה.

מהם דמי קישוריות? 

דמי קישוריות משולמים בין חברות התקשורת עבור שימוש במקטעים של החברות. אם מנוי של חברה A מתקשר למנוי בחברה B, הוא משתמש במקטע של חברה B, למרות שהמנוי שלו בחברה A. בסוף השיחה, חברה A צריכה לשלם לחברה B עבור השימוש במקטע שלה. דמי קישוריות לשיחה בסלולר הם 6 אגורות ובשיחה נייחת אגורה. דמי הקישוריות מפוקחים על ידי משרד התקשורת. 

כסף גדול

ספקי תוכן למגזר החרדי, כמו חברת "ימות המשיח" המוכרת מביניהם, עובדות לפי מודל עסקי של חלוקת רווחים עם ספקי התקשורת. לא משנה אם זה קו נייח או נייד, התעבורה שווה למפעיל התקשורת כסף. איך עושים מזה כסף? באמצעות דמי קישוריות או חבילות. אם מנוי רוכש חבילת דקות לנייח נניח, שהיא נגמרת, הוא צריך לרכוש שוב. בוקטור זה, ספק התקשורת והתוכן מתחלקים ברווח מהחבילה. הספק נותן תשתית, האחר נותן תוכן, המנוי משתמש בחבילה לצרוך את התוכן.

במודל היותר נפוץ, ספקי הסלולר מחלקים את רווחי דמי הקישוריות עם ספקי התוכן. במתווה זה, אם ספק תוכן מחובר נניח לרשת פלאפון, אזי כל שיחה שתכנס ממפעיל אחר, פלאפון תרוויח 6 אגורות לדקה. ברווח הזה מתחלקת פלאפון עם ספק התוכן. היות ומדובר במאות מליוני דקות שיחה , מדובר בהרבה כסף. זו אחת הסיבות שספקי סלולר הגבילו את חבילות "הכל כלול" לכמות דקות סופית. בחישוב פשוט, אם לקוח קונה נניח חבילת הכל כלול בספק A עם הגבלה של 5000 דקות במחיר 25 ש"ח, היא שווה בדמי קישוריות 300 ש"ח למפעיל B שאליו מחובר ספק התוכן.

כמה לקוחות פוטנציאלים כאלו יש? ובכן, קומת המספרים הכשרים כוללת כ500 אלף מנויים. מתוכם, על פי הערכות, כ-200 אלף צורכים שירותי תוכן. אם לכל אחד יש חבילה חודשית, הרי מדובר במחזור תיאורטי של 60 מליוני ש"ח בדמי קישוריות. על השוק הזה מתחרות כלל חברות התקשורת. הסלולריות והנייחות. 

עכשיו שהבנו את השוק, יותר ברור מה משמעות הצינתוקים. צנתוק הוא הזרז לצריכת תוכן במגזר החרדי. מגרים את המנוי עם שיחה שלא נענתה, הוא חוזר לספק התוכן, והמודל העסקי עובד. יתרה מכך, צנתוק מאפשר לספק תוכן לעקוף את וועדת הרבנים. אם הוא משתמש לצורך הצנתוק בקווים שאינם חסומים על ידי הוועדה, הוא מרוויח שיחות. בגלל האינטרס העסקי, הצנתוקים הפכו לבעיה קשה עבור מנויי טלפונים כשרים (אלו המחוברים למספרי הקומה הכשרה). והם התלוננו לוועדת הרבנים ולמשרד התקשורת.

כעת, שר התקשורת רוצה לטפל באירוע באמצעות שימוע לספקיות הסלולר. בדומה לחוק הספאם, רוצה השר שהספקיות יחזיקו רשימה של מנויים המוכנים לקבל צינתוקים. כל היתר, אלו המסרבים, היכולת לצנתק אותם תחסם על ידי מפעיל הסלולר. השימוע טרם יצא ועדיין אין מועד גלוי לפרסומו. השימוע יאפשר לוועדת הרבנים לקבוע "רשימה לבנה" סגורה של מספרים שיכולים לחייג (לצנתק) את הקומה הכשרה, וכך יעזור משרד התקשורת לוועדת הרבנים. לכן, ההסתברות שהטיפול בצינתוקים יצליח גבוהה.

אופציה נוספת היא לבטל את דמי הקישוריות, מהלך שיקריס את המודל העסקי של ספקי התוכן לציבור הדתי וימנע את הצינתוקים. על כך במאמר עתידי. 

חסימת מספרים 

בעוד מניעת צנתוקים היא אינטרס משותף למשרד ולוועדת הרבנים, בניהול קומת המספרים הכשרים אין. נהפוכו, יש חילוקי דעות קשים. מדוע? מכיוון שמגיעים ספקי תוכן ועסקים לגיטימיים בישראל שרוצים לפנות לציבור הדתי, וטוענים שוועדת הרבנים חוסמת אותם מסיבות שונות. ללא הסבר. כמו כן, פונים מנויים כשרים למשרד, וטוענים שמונעים מהם מידע לגיטימי (כמו גישה לספקי שירותים שונים או שירותי תוכן). שר התקשורת, החליט שהוא רוצה להלחם בתופעת ה"צנזורה" של וועדת הרבנים, וכצעד ראשון החליט ששירותי חירום לא יחסמו בקומה הכשרה. 

"אני מכבד את רצון הציבור החרדי וזכותו להחזיק מנויים המאושרים על ידי ועד הרבנים. חובת המשרד למנוע פגיעה אפשרית במשתמשים, לפיכך השימוע יסדיר את החסימות. זהו נדבך ראשון להחלטה שבמסגרתה נפעל למגר גם את תופעת הצינתוקים (צלצול אוטמטי וניתוק) שמכבידה מאוד על הציבור החרדי״, כתב שר התקשורת בהודעה. מדובר בשירותים כמו מוקד פיקוד העורף, מוקד המידע של המשטרה, מוקד ער"ן, מוקד בנושא אלימות במשפחה, זק"א ועוד. עבור וועדת הרבנים מדובר בשבירת סטטוס קוו, לכן היום (ה') התחילו לתקוף את השר בעיתונות החרדית. 

הוועדה כאמור יכולה להחליט לחסום את כל הקומה, או רק טווח מספרים חלקי מתוך הקומה. המשרד שוקל לקבוע ברישיונות מפעילים פנים ארציים וחברות הסלולר הוראות חדשות. איסור על חסימת אפשרות החיוג למספרי טלפון ארציים מקוצרים בעלי 3 ו-4 ספרות שהקצה משרד התקשורת לצורך מוקדי חירום, מצוקה ורווחה. כגון: 100 משטרה, 1201 מוקד ער"ן, 1204 מוקד לתלמידים ונוער במצוקה ועוד. איסור על חסימת אפשרות החיוג למספר טלפון אשר הוקצה ל"מדינה ומוסדותיה". בקשה לחסימה תוגש לבעל הרישיון עבור כל מספר בנפרד ולא עבור קבוצת מספרים. חובת שמירת תיעוד, על ידי חברת התקשורת או מי מטעמה בדבר כל חסימה

המשמעות היא שוועדת הרבנים תצטרך להעביר לחברת הסלולר אלפי בקשות חסימה כל פעם שתרצה לחסום בעל עסק בישראל מלגשת לציבור הדתי. יתרה מכך, ייתכן והמהלך יחשוף את חברות הסלולר לתביעות ושאילתות מבעלי עסקים בגין סיבת החסימה. הרי כל חסימה כזו היא פגיעה בפוטנציאל ההשתכרות של העסק היות והיא מונעת גישה לחצי מליון לקוחות פוטנציאלים. 

יצויין שהשר הנוכחי, הנדל, הוא הראשון ב-15 שנים האחרונות שמוכן "לשכב על הגדר" על מנת לנסות לפתוח את הקומה הכשרה לכלל העסקים בישראל. וזה צפוי להיות מאבק קשה וממושך. עם עלויות פוליטיות בצידו. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית