שלושה מג"דים בכפיר מסכמים תפקיד 

שלושה מג"דים בחטיבת כפיר שמסיימים תפקיד מדברים על החיים בשטח, האתגרים והמוכנות להחלטת הממשלה לסיפוח יו"ש. מיוחד 

למטה ימין: סא"ל ניתאי עוקשי  ימין למעלה: סא"ל בני קטה שמאל: סא"ל לירון אפלמן 

על רקע איומי הסיפוח של ממשלת ישראל ערכנו שיחה עם שלושה מג"דים בחטיבת כפיר שמסיימים בימים אלו את תפקידם בדרך לתפקיד חדש. סא״ל בני קטה, מג״ד שמשון, סא״ל ניתאי עוקשי, מג״ד נצח יהודה וסא״ל לירון אפלמן, מג״ד נחשון, החזיקו בשנים האחרונות את הפעילות התכופה של צה"ל ביו"ש. הם אלו שמכירים כל סמטה, כל ואדי, כל כפר, כל בניין וכל קיצור דרך. הם גם אלו שיכולים לתת תמונה מצב עדכנית על המצב ביו"ש בימים אלו. 

חטיבה בתהליך 

"מגדודים מפוצלים בתחילת הדרך של חטיבת כפיר, תחת חטיבות מרחביות, הפכנו לחטיבה אורגנית המאגדת תחתיה את כל הגדודים", מסבירים המג"דים. חטיבת כפיר הוכרזה על ידי הרמטכ"ל כחטיבה מתמרנת חדשה, ובימים אלו החטיבה מתאימה את עצמה למודל החדש. 

"מדובר בתהליך ארוך טווח. כזה הכולל הכנסת אמל"ח חדש, תפיסות חדשות, והכשרות מתאימות לכוח האדם", מסבירים בחטיבה. "ב-17 שנים האחרונות הייעוד המקורי של החטיבה היה לחימה בטרור הפלסטיני ביו"ש. היכולות  כיום מותאמות ללחימה בשטח בנוי, והחטיבה עושה זאת מצוין. ביו"ש ולאחרונה גם בעזה. כעת האתגר הוא להתאים את החטיבה גם לזירה הצפונית מול חיזבאללה או סוריה."  

אחד היתרונות של החטיבה הוא החיכוך הגבוה מול טרור בסביבה אזרחית. כפיר היא אחרת החטיבות עם הכי הרבה תעסוקה מבצעית בשנה. רק לאחרונה סיימו חלק מהגדודים תעסוקה רצופה של 11 חודשים, כמעט בלי אימונים. זאת, לעומת תעסוקה ממוצעת של ארבע חודשים בחטיבות חי"ר אחרות בצבא. "לא תראה חטיבות אחרות שעושות תעסוקה מבצעית כמו שהגדודים שלנו עושים", מסבירים המג"דים. 

"עם זאת, לאור החלטת הרמטכ"ל, החטיבה מוכנה לתהליך ההסבה. במלחמה הבאה היא תהיה מתמרנת. בצפון, מרכז או דרום. איפה שצה"ל יקח אותנו, נדע לתת מענה. הלחימה התכופה ביו"ש בונה כוח אדם חזק מאד מנטלית ומקצועית. אלו תכונות רלוונטיות גם לחמאס בעזה או חיזבאללה בצפון. בהיבט הזה לוחם כפיר שמבצע לחימה בשטח בנוי כל יום, עם מאות אירועים בשנה, בסביבה רוויה באוכלוסיה אזרחית, בונה איכויות שאין בחטיבות אחרות. בתוספת יכולות תמרון, הלוחמים שלנו יהיו מחד יותר רגישים לאוכלוסיה בכל מקום, ומאידך - יותר קטלניים."  

חיכוך יומי עם האויב

המג"דים מסבירים כי כאשר הגדוד יוצא לפעילות בשטח בנוי, עקורנות הלחימה הם אותם עקרונות בכל גזרה. האימונים כעת בשלב ההסבה עובדים על שילוביות רב זרועית ולחימה משותפת. עקרונות נוספים שמדגישים בחטיבה הם הדיוק והמומחיות בשטח בנוי ובלוחמה זעירה. כמוו גם בעיסוק עם אוכלוסיה אזרחית. "יש אצלנו דיוק ומומחיות שאין בחטיבה אחרת. הניסיון ביו"ש מאפשר לקבל החלטות בקור רוח באירועים מבצעיים. ויש כאלו, כמה ביום. הציבור לא שומע על מרביתם" ,אומרים המג"דים.  

"כלוחם כפיר אתה פוגש את התושבים על בסיס יומי וכל יום אתה רואה אויב. ביצוע מעצרים, חיסול חוליות טרור והריסת בתי מחבלים הם פעולות כמעט שגרתיות במרחב יו"ש. ללוחמים יש סיפוק כאן ועכשיו. כמות האירועים שאתה מצליח לשבש ביום עצומה. ההיכרות עם השטח מנדטורית בסוג כזה של פעילות."  

לאור השינוי, המג"דים מסבירים בגילוי לב כי ככל שאתה נפתח לגזרות אחרות, צפון ודרום, אתה מאבד מהמומחיות הגזרתית. "מדובר בשחלוף בין מקצועיות בגזרה מסוימת להרחבת יכולות מול ארגונים אחרים וגזרות חדשות. תוספת היכולות, האמל"ח, השיטות, והמטרות מרחיבה את האופקים של החטיבה. המחיר מתבטא בפחות היכרות עם השטח המסוים. חטיבות אחרות שמגיעות ליו"ש משלמות מחיר ינוקא בשבועות הראשונים לתעסוקה עד שלומדים את השטח", אומרים בחטיבה. 

שאלתי את המג"דים, כמח"טים לעתיד, אם הם היו מעדיפים חטיבה גזרתית או מתמרנת רב גזרתית? ברוב קולות, ענו המג"דים שעדיף חטיבה גיזרתית ביו"ש. "כמח"טים היינו רוצים חטיבה שמכירה את העבודה והשטח. יש מחיר שמשלמים גדודים שלא מכירים את יו"ש. המחיר הזה גבוה יחסית לגדוד בכפיר. אצלנו בכפיר אתה מרגיש בבית ביו"ש", ענו המג"דים. 

אתגרים לבאים בתור

היות ושלושת המג"דים מסיימים תפקיד, המחליפים שלהם כבר בפתח. אחת השאלות הנדרשות היא סביב האתגרים הצפויים למג"דים החדשים בכפיר. ובכן, אתגר מרכזי שמציינים הקצינים הבכירים המנוסים הוא באיזון בין ניהול שגרת יחידה לבין שגרה מבצעית. "השילוב מורכב", אומרים המג"דים. "בכל אירוע מבצעי המג"ד ראשון בשטח. זו רוח הפיקוד בצה"ל. נובע מכך שהשגרה המבצעית יכולה 'למשוך' את המג"ד לשעות רבות של טיפול באירועים מבצעיים על חשבון ניהול הגדוד. 

"מאידך, השקעה רבה בניהול הגדוד יכולה לפגוע בניהול שגרה מבצעית. מכאן, שהשאלה איפה המג"דים החדשים ישימו את כובד המשקל ואיך הם יחלקו את הזמן שלהם. לשמור על מרקם הגדוד כיחידה, כאשר במקביל ישנה שגרת אירועים תכופה זה אתגר המשפיע על אפקטיביות היחידה הצבאית.  

"אתגר נוסף הוא השקעה באימונים. כחטיבה מתמרנת הלוחמים נדרשים להתאמן למלחמה בעתיד, ולהלחם בשגרה במסגרת תעסוקה מבצעית אינטנסיבית. אם יש מעט מידי אימונים, זו בעיה. מפקדי הגדודים החדשים יצטרכו להכין את החטיבה לכל היכולות הנדרשות מחטיבת חי"ר מתמרנת. זאת, לצד שגרה קיימת של חודשים רצופים בתעסוקה מבצעית. ככל הנראה בטווח הקרוב, לאור המתח סביב תרחישי התגובה לסיפוח, החטיבה תמשיך לפעול ביו"ש." 

סיפוח

למרות המתח שבונה התקשורת סביב סיפוח כלשהו ביו"ש, גם אם יצא לפועל, המג"דים של כפיר לא מתרגשים. "שיח הסיפוח נמצא 'באוויר' כבר כמה חודשים. בחודשים האלו ארעו המון אירועי טרור שהציבור לא שמע עליהם הודות לגדודים שהיו בקו. סיכלנו בחודשים האחרונים מאות אירועים. תפסתנו ופגענו בהרבה מחבלים", אומרים בכפיר. "אם יהיה סיפוח כלשהו, ההערכה היא שהציבור לא ירגיש אותו. עשינו דיונים, תרגילים ותרחישים. אם יהיה משהו בעקבות הסיפוח אנחנו מוכנים. במידת הצורך, יביאו ליו"ש עוד כוחות.

"אמנם קיימת אי וודאות רבה בהקשר מה יקרה, אך בשלב זה אנחנו לא מזהים משהו חריג בשטח. ייתכן וצפויות קצת הפרות סדר בימים הקרובים כתלות בהצהרות הממשלה. לפחות בנקודה זו, אין צפי שזה יקח אותנו לשבירת כלים מצד הפלסטינים. יש לזכור כי הפלסטינים עסוקים בימים אלו גם בקורונה ובבעיות כלכליות." 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית