הסיפוח בעיני מדינות המפרץ - עדיין קו אדום?

שיח סיפוח: בעשור האחרון חווה ישראל פריחה של ממש ביחסיה עם אמירויות המפרץ הפרסי, אך אלה מחויבות להחלטות הערביות המסורתיות המתנגדות לכל צעד חד-צדדי. דעה של חיים תומר, לשעבר ראש אגפי מודיעין ותבל במוסד

כוונת ממשלת נתניהו לספח חלקים מיו״ש מעוררת אי נוחות פוליטית בקרב העולם הערבי, בדגש על מדינות המפרץ הפרסי. ביטויים לכך ניתן למצוא בהודעות משרד החוץ הסעודי מחודש מאי, כי הממלכה דוחה כל כוונה ליישום צעדים חד-צדדיים ודבקה בתמיכתה בהקמת מדינה פלסטינית שבירתה ירושלים המזרחית. גם בהתייחסות הפומבית של שגריר איחוד האמירויות בוושינגטון (המקורב מאד לשליט מוחמד בן-זייד) ושל שר המדינה לענייני חוץ, אנואר גראגש, הודגשה הסתירה הברורה בין המשך הנורמליזציה לבין סיפוח, ונרמז כי עדיף לישראל לדבוק בנורמליזציה ולא לפנות לצעדים חד-צדדיים.

מאז תחילת ממשל אובמה, שבחר לנקוט בקו רך יחסית אל מול המשטר בטהרן ועורר תחושות נטישה בקרב מדינות המפרץ, ובמיוחד מאז עליית כוחו של דאע״ש בפרט והאסלאם הקיצוני בכלל, בלטה מאד החפיפה האסטרטגית הרחבה בין תפיסת מדינות המפרץ לזו של ישראל. בפועל אכן ניכר בעשור האחרון ״אביב״ של ממש ביחסי ישראל ומדינות המפרץ, שאחד משיאיו הפומביים היה ביקורו של נתניהו בסולטנות עומאן באוקטובר 2018.

כעת, נשאלת השאלה האם הסיפוח יביא לעצירת מגמות ההתקרבות ושיתוף הפעולה, או שמא יהווה מכה קלה בכנף היחסים ותו לו. קשה כמובן להתנבא, אך בכל מקרה נראה כי חשיבות שיתוף הפעולה הביטחוני עם ישראל תמשיך להוות שיקול מכריע בכל החלטה שיקבלו מדינות המפרץ. עם זאת, האחרונות ממשיכות להיות מחויבות להחלטות הערביות המסורתיות בנושא הסכסוך הישראלי-פלסטיני - המתנגדות, כידוע, כל צעד חד-צדדי.

כפועל יוצא של דילמה זו, ניתן להעריך כי בעוד ששיתוף הפעולה הביטחוני - שמטבעו מתנהל מתחת לרדאר - יישמר ויימשך, הרי שבמישור הדיפלומטי ואולי אף במישור האזרחי-כלכלי עלולה ישראל לשלם מחיר. כך שאפשר שמדינות המפרץ ייצאו כנגד מהלכי ירושלים ואף יפעלו לצמצם לפחות חלק מהפרמטרים של היחסים הכלכליים-מסחריים הגלויים עם ישראל וחברות ישראליות, אך ככל הנראה לא יגיבו מעבר לכך.   

נכתב ע״י חיים תומר, לשעבר ראש אגפי מודיעין ותבל במוסד.                     

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית