עשרות חשודים בסחר בנשק נעצרו

מבצע 216: עבריין משפיע לשעבר גוייס על ידי משטרת ישראל והפך לסוכן חשאי בקרב הרובד המשפיע של סוחרי הנשק הבלתי חוקי, מטעני החבלה והסמים. את הסוכן אבטח שוטר שהפך אף הוא לסוכן חשאי. למעלה מ-60 חשודים בסחר בנשק וסמים נעצרו לפנות בוקר

עשרות חשודים בסחר בנשק נעצרו

צילום: משטרת ישראל

לאחר למעלה משנה של חקירה סמויה ביחידה מרכזית במשטרת ישראל, במהלכה שוכנע עבריין משפיע מהמגזר הערבי לחצות את הקווים ולהפוך למקור-סוכן חשאי בשליחות משטרת ישראל, יצא הבוקר (ב') לדרך מבצע 216 שהוביל לגל מעצרים חסר תקדים בכל רחבי הארץ. מדובר במבצע סוכן רחב היקף שכלל תקיפת יעדים מודיעיניים בכל רחבי הארץ, בתקציב של מיליוני שקלים וכלל איסוף ראיות נגד למעלה מ-60 דמויות משפיעות בעולם הנשק הבלתי חוקי, הסמים וארגוני הפשיעה במגזר היהודי והערבי.

 אל הסוכן הוצמד שוטר מיחידה עילית של משטרת ישראל שהפך אף הוא לסוכן חשאי ושימש כנהגו ומאבטחו של הסוכן. במהלך המבצע רכש הסוכן בקניות מתועדות חמישה רובי סער מסוג M-16 שלושה רובי סער מסוג קלצ'ניקוב, ארבעה אקדחים ושלושה מטעני חבלה, וכן למעלה מעשרה ק"ג קוקאין ולמעלה מקילוגרם הרואין.

בשעות הבוקר יצאו עשרות בלשים ועצרו את החשודים בבתיהם ברחובות, לוד, נס ציונה, בית דגן, פ"ת, רמלה, טייבה, ג'לג'וליה, כפר קאסם, ת"א, חולון, יפו, ירושלים, שגב שלום, תל שבע, הפזורה הבדווית, רהט, אשדוד, חלץ, עכו, נצרת ובסמ"ה. החשודים הובאו ליחידה המרכזית של מחוז מרכז למערך חקירות מסועף שהוקם לצורך המבצע.

הסוכן אותר כמועמד להפעלה מודיעינית לפני למעלה משנה על ידי מערך המודיעין ביחידה המרכזית, ולאחר בחינת התאמתו, נחתם עימו הסכם הפעלה והוא שוגר לביצוע עסקאות נשק וסמים עם דמויות שהיו מוכרות לו היטב מעברו כפעיל בעולם הפשיעה בתחום הסמים והנשק. מעמדו של הסוכן בעולם הפשיעה ועצם היותו דמות מוכרת בקרב עבריינים רבים מכל רחבי הארץ, פתח לו דלתות רבות אצל דמויות משפיעות בעולם הפשיעה בישראל, באופן שהוביל להצלחת ההפעלה. מורכבות ההפעלה, מגוון היעדים המודיעיניים שהותקפו, והיקף העסקאות הובילו להכנסת הסוכן לתכנית ההגנה על העדים ברשות להגנת עדים במשרד לביטחון הפנים.

במהלך העסקאות שוגרו שני הסוכנים במסגרת ההפעלות המתועדות לפגישות עם העבריינים, כאשר  הסוכן-השוטר מסיע את הסוכן ממתין ברכב בקרבת מקום ומחזיר אותו בתום העסקה. באחת העסקאות שוגר הסוכן ליעד מודיעיני משפיע בתחום מטעני החבלה ופגש אותו באזור ירושלים. הסוכן רכש מטען חבלה רב עוצמה שהוסלק בסיר, עם מערכת הפעלה אלחוטית, כאשר החשוד מדגים לסוכן את טווח ההפעלה של השלט רחוק של המטען.

הבוקר, לפני מבצע המעצרים הרחב נערך טקס קצר במכללה הלאומית לשוטרים בבית שמש במעמד השר לביטחון הפנים ח"כ אמיר אוחנה, מ"מ המפכ"ל ניצב מוטי כהן, מפקד מחוז מרכז ניצב עמיחי אשד, ראש אגף החקירות והמודיעין ניצב יגאל בן שלום וראש להב 433 ניצב מוטי לוי.

בטקס אמר השר אוחנה כי "המסר שעובר מכאן לכל עבריין ומפר חוק הוא שידה הארוכה של המשטרה – בפעילות גלויה או סמויה – בוא תבוא. אני רואה חשיבות מיוחדת בהפעלה של הסוכן בחברה הערבית. מוטלת עלינו האחריות לספק ביטחון לכלל אזרחי המדינה באשר הם. משטרת ישראל פועלת למען הציבור הערבי כפי שהיא עושה זאת עבור כל אזרח במדינה. המעצרים שיבוצעו היום הם פרי של עבודה מקצועית, אמיצה ומאומצת אבל היא לא סוף הדרך. עלינו לוודא שכל התיקים יטופלו גם ביד קשה מבחינת מערכת המשפט".

מ"מ המפכ"ל ניצב מוטי כהן אמר "הלוחמה בפשיעה במרכז הקשב הארגוני, מיקוד הכוח מופנה לעקירה מהשורש של תופעות הפשיעה המשפיעות על הביטחון האישי של הציבור בישראל, המדיניות התקפית, יזומה וחכמה...אנו במשטרת ישראל רואים חשיבות בחיזוק אמון הציבור בקרב החברה הערבית בישראל."
 
מפקד המחוז ניצב עמיחי אשד אמר לשוטרי הימ"ר "היום בבוקר למעלה מ-70 עבריינים משפיעים בחתך ארצי הנוגע בכל מחוזות המשטרה יתעוררו בזכותכם למציאות אחרת, לחלום רע שהם לא ציפו לו... למעלה מ-70 עבריינים יבינו הבוקר שאת עסקת הנשק או הסמים האחרונה שביצעו, הם ביצעו אותם עם נציגי מדינת ישראל, משטרת ישראל".

מפקד היחידה המרכזית נצ"מ בועז בלט אמר: "הבוקר השתחרר קפיץ דרוך שנמתח במשך חודשים ארוכים באחת ההפעלות המורכבות והיקרות שבוצעו במשטרת ישראל. היחידה המרכזית במחוז מרכז כתבה תסריט דמיוני בו עבריין משפיע ושוטר הופכים למכונת איסוף ראיות בליבת עולם הפשע של ישראל."