גנץ: "ממלכות ישראל לאורך הדורות נפלו בשל שנאת חינם"

"בימים אלו, אנו מתאחדים בעיקר במלחמות ובאירועי קיצון כגון המאבק בנגיף הקורונה. לא פחות מכך, נדרשת מאיתנו כיום אותה אחדות ורעות ששררה ביננו אז - גם בשגרה. בייחוד בימים הללו עלינו להתמקד במשותף", אמר שר הביטחון בטקס האזכרה לנופלי מלחמות ששת הימים וההתשה

צילום: אריאל חרמוני / משרד הביטחון
 

בני גנץ, שר הביטחון הנכנס, ניצל את האזכרה לנופלי מלחמות ששת הימים וההתשה על מנת להדגיש את הצורך בלכידות בעם. "אדוני נשיא המדינה, ראובן רובי ריבלין. משתתפי הטקס, המשפחות השכולות היקרות לליבנו, שהפעם נעדרות כדי לשמור על בריאותן. במלחמת ששת הימים, ובמלחמת ההתשה שבאה מיד אחריה, שילמו רבים מחיילינו בחייהם. כל אחד ואחת מהם הוא עולם ומלואו – עם חלומות, תקוות ותוכניות שנגדעו. כל אחד מהם שהוא של משפחה שחיה מאז עשרות שנים עם הכאב", אמר גנץ.

"אך הם לא נפלו לשווא. מלחמת ששת הימים, שאנחנו מציינים כעת חמישים ושלוש שנים לסיומה, הסירה לראשונה מאז קום המדינה את הסכנה הקיומית לישראל מצד המדינות השכנות לנו. מלחמת ההתשה שבאה בעקבותיה במטרה לדחוק אותנו מגבולותינו, לבטל את הישגנו ולשחוק את חיילנו, הראתה לנו שאין מבחן, ממושך ככל שיהיה, שבו לא יעמדו כוחותינו.

"האיום הקיומי הפך מאז לסכנות כבדות שהגיעו לשיא נוסף במלחמת יום הכיפורים, אך בזכות גבורת לוחמינו, במלחמת ששת הימים ובזמן שאחריה, הפכו מלחמות ישראל מקרבות הישרדות, למלחמות אין-ברירה והתבססות מול אויב שמבקש את רעתנו. אני זוכר את ימי ההמתנה המתוחים של תחילת יוני 1967, את ההיערכות למלחמה שנמהלה בהכנות, כפי שאמר הנשיא, ליום הולדתי השמיני.

"חפרנו אז שוחות מסביב לבתים בכפר אחים, שם גדלתי, וסמכנו על הממשלה וצבא ההגנה לישראל שיעשו את הנדרש. זו הייתה תרומתנו הצנועה כאזרחים להכנות למלחמה – שבה נפל גם קרוב משפחתי, טוראי צבי-צביקי קולפק זכרונו לברכה. צביקי שרד את השואה בדרך נס, עלה לארץ, התגייס לחטיבת הצנחנים, התנדב למילואים ונהרג בקרבות בבית הספר לשוטרים, בדרך לכותל, בדרך ללב ליבו של העם היהודי.

"כאז גם היום אנו חייבים לשמור על מוכנות לכל סוגי המערכות, מקרוב ומרחוק, באוויר, בים, ביבשה וגם מול זירות טכנולוגיות שונות. להיערך, להתאמן, להיות יצירתיים וברגע המתאים ביותר - ליזום לפעול, להכריע, לנצח. לצד זאת אסור לנו להזניח את הטיפול באתגרים הגדולים שאנו חווים בתוכנו. ממלכות ישראל לאורך הדורות, נפלו בשל שנאת חינם וחיכוכים פנימיים.

"בימים אלו, אנו מתאחדים בעיקר במלחמות ובאירועי קיצון כגון המאבק בנגיף הקורונה. לא פחות מכך, נדרשת מאיתנו כיום אותה אחדות ורעות ששררה ביננו אז - גם בשגרה. בייחוד בימים הללו עלינו להתמקד במשותף, כדי שנוכל להתמודד עם האתגרים הרבים שעוד נכונו לנו. עלינו להתמקד ולחזק את הסולידריות, קבלת האחר, הגאווה הישראלית וההבנה שהימצאותנו כאן אינה מובנת מאליה. עלינו לחזק את האנושיות ואת המוסריות, ציוו לנו הנופלים בלחימתם הנועזת עבור החברה הישראלית."

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית