עצמאות 72: מערכת צי"ד

יום העצמאות בישראל דיפנס: אלוף (מיל') אבי מזרחי בוחר במערכת צי"ד כמרכיב זהות של מדינת ישראל ב-72 שנות קיומה

מערכת "צבא יבשה דיגיטלי" (צי"ד) הנה מערכת שליטה ובקרה של זרוע היבשה בצה"ל. אף שיש מערכות נשק מתוחכמות ומתקדמות יותר, אני בוחר בה משום שהיא המערכת שאיפשרה לצה"ל כניסה לעולם הרשתי דיגיטלי ובעקבות כך הביאה את השימוש בנשק שיורה ומשמיד מטרות, ליעילות מקסימלית.

בשנת 2015 זכו הצוותים שאמונים היו על פיתוח מערכת צי"ד בפרס בטחון ישראל שכן בזכותה הפך צה"ל לצבא הראשון בעולם שכל הדרג הטקטי (עד רמת הגייס) מחובר ברשת אחת המאפשרת זיהוי וודאי של כוחותינו למול האויב, עיבוד נתונים בצורה מהירה ואפקטיבית וכן סגירת מעגלי אש בצורה דיגיטלית. לעובדה שתהליך קבלת ההחלטות בדרגי הלחימה בחמ"לי החטיבות והאוגדות התקצר עד מאוד, יתרון רב בשטח והוא בעל משמעות קריטית בהכרעת הקרב. 

חוזה צי"ד נחתם עם חברת אלביט בסוף שנת 2004 ובפועל לקח לצה"ל עשר שנים למבצע (להפוך למבצעי) את כל חיילות זרוע היבשה. המערכת נבנתה בצורה מודולרית כך שהיא מאפשרת להכניס את הטכנולוגיות החדשות שמתפתחות אל תוך המערכת הקיימת. יכולות המערכת כיום לא דומות  למה שהיה באוגדה הראשונה בה הוטמעה והן שופרו במאות אחוזים.

כל נושא החוזי וסגירת המעגל על מטרות הפך למכונה משומנת, יעילה ודורסנית ובקבועי זמן קצרים מאוד שלא הכרנו בעבר. כל הנושא הלוגיסטי מתעדכן בצורה אוטומטית עד רמת הכלי הבודד, דבר שמאפשר יעילות רבה בדחיפת האספקה ובקיצור הזנב הלוגיסטי. המערכת של חייל החי"ר היא מהמתקדמות בעולם ולמעשה מה שהוגדר בתערוכות רבות בעולם כחייל החי"ר העתידי כבר ממובצע בצה"ל מזה מספר שנים ולפני צבאות מקצועיים אחרים.

מערכת צי"ד בנתה את היסודות בצה"ל ללחימה רשתית דיגיטלית במקום האתגרי ביותר שהוא הדרג הטקטי המסתער. במבט לאחור למרות הביקורת הרבה שזרוע היבשה ספגה עם היציאה לפרוייקט, אין ספק שזו הייתה אחת ההחלטות החשובות ביותר לבניין הכוח הצה"לי.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית