ראש יחידת המבצעים המיוחדים של הביון האוקראיני ריגל עבור רוסיה

הגנרל, Valery Shaitanov, עמד בראש יחידת המבצעים המיוחדים של ה- SBU וקיבל הנחייה מה- FSB הרוסי לרצוח פעיל לאומני צ'צ'ני ב- 2017. הגנרל האוקראיני גויס על ידי קצין בדרגת אלוף משנה מה- FSB

Major General Valery Shaitanov is walked out in handcuffs by Security Service officers on April 14, 2020. Shaitanov is alleged of working for Russia's Federal Security Service and will now be charged with treason.
Photo by uss.gov.ua

לפני מספר ימים עצר שירות הביטחון האוקראיני, ה- SBU, גנרל מבכירי שירות הביטחון האוקראיני וריגל עבור שירות המודיעין הרוסי, ה- FSB. הגנרל, Valery Shaitanov, עמד בראש יחידת המבצעים המיוחדים של ה- SBU קיבל הנחייה מה- FSB הרוסי לרצוח פעיל לאומני צ'צ'ני ב- 2017. כך על פי כלי תקשורת באוקראינה.

הפעיל הלאומני הצ'צ'ני, Osmayev, גיבור המלחמה כנגד הרוסים בצ'צ'ניה, הואשם בעבר בקשירת קשר לרצח הנשיא פוטין. במהלך המלחמה באוקראינה אף גייס תומכים צ'צ'נים והקים גדוד שלחם לצד האוקראיניים. הגנרל הוציא את הנחיית ה- FSB לפועל ושלח 12 חיילים אוקראיניים, אנשי יחידת המבצעים המיוחדים, אשר רצחו את הפעיל הצ'צ'ני ואת אשתו, כ- 10 ק"מ מקייב עיר הבירה.

הגנרל האוקראיני גויס על ידי קצין בדרגת אלוף משנה בשם Igor Egorov מה- FSB, שני הקצינים הכירו שנים רבות לפני גיוסו של הגנרל כסוכן בשירות ה- FSB. השניים נפגשו פעמים רבות בשנים בהן התנהל שיתוף פעולה מודיעיני בין שני הארגונים. לטענת ה- SBU הגנרל גויס על ידי הרוסים עוד במהלך שנים אלו. 

במהלך השנים, לרבות במערכה הצבאית שהתנהלה בין המדינות ב- 2014 ולאחריה, העביר הגנרל האוקראיני למפעילו הרוסי מידע מודיעיני אינטימי, לרבות מידע אודות מבצעים מיוחדים אשר התנהלו תחת פיקודו ומודיעין מחדרי החדרים של שירות הביטחון האוקראיני.  

הגנרל האוקראיני הפעיל תחתיו קצינים זוטרים אשר פעלו יחד עימו ביודעין לטובת ה- FSB ודרכם, על מנת לשמור על ביטחונו, התבצעה התקשורת הרציפה בין הגנרל למפעילו הרוסי. כאשר היו נדרשות פגישות אינטימיות "נשלף" הגנרל ממדינתו ונסע לפגוש את מפעילו בקרואטיה, גרמניה וצרפת. בפגישות אלו הועבר על ידי הגנרל מודיעין אינטימי והוא קיבל ממפעילו דרישות למידע נוסף. 

הפעלתו של הגנרל בוצעה על רקע השנאה הרבה שרכש לשלטון המושחת באוקראינה. מפעילו הרוסי, אשר הכיר את עמדותיו אלו, עשה בהן שימוש על מנת לייצר אצלו מניפולציה רגשית ולדרדר אותו לפעול כסוכן עבור רוסיה. המפעיל הרוסי הבטיח לגנרל האוקראיני מענק של 200 אלף דולר ודרכון רוסי. 

הפעלת קצינים בכירים בשירותי הביטחון האוקראיניים על ידי רוסיה אינה תופעה חדשה. לאחר נפילת החומות פעלה אוקראינה בשיתוף פעולה מלא עם רוסיה. אך מ- 2014, המערכה שניהלה רוסיה כנגד אוקראינה והניסיון להשתלט עליה מחדש - השתנו היוצרות. אוקראינה מבינה כי מוסדות השלטון, מערכת הביטחון והצבא שלה חדורים בסוכנים בדרגי הפיקוד והשלטון הבכירים והזוטרים כאחד, אשר גויסו על ידי הרוסים ופועלים למען רוסיה.

פועלו של הגנרל Shaitanov ומעמדו הרם בשירותי המודיעין של אוקראינה חושפים את בעיית החדירות הרוסית לצמרת השלטון והביטחון של אוקראינה. הפעלתו של המרגל האוקראיני מציגה את שיטות הפעולה של המודיעין הרוסי, המבוססות על הפעלת סוכנים. הסוכנים מופעלים יל ידי ה- FSB תוך התבססות על רקע אידיאולוגי ואישי, וחיזוק ההפעלה באמצעות כסף ודרכון רוסי.

זאת ועוד, הסוכן הרוסי הבכיר אחראי גם על הקמת רשת של מופעלים, המאפשרת את בידולו והגנה טובה יותר עליו. אין המדובר בשיטות הפעלה חדשות אלא בשימוש שיטתי וחוזר בשיטות ההפעלה עתיקות היומין של ה- KGB ולמעשה של ארגוני המודיעין השונים בעולם.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית