ראשי רשויות: תנו לנו לנהל את המשבר עם תמיכה של פיקוד העורף

יו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס בוועדה המיוחדת להתמודדות עם נגיף הקורונה: "האירוע היה צריך לעבור לפיקוד הערוף ביום הראשון וחבל שזה לא קרה". ראש חטיבת עורף במל"ל בעקבות פניית חברי הוועדה: "נשים על השולחן את ההיערכות לחלוקת מסכות לאזרחים"



 

קרדיט לתמונות: דוברות הכנסת, עדינה ולמן

הוועדה להתמודדות עם נגיף הקורונה בראשות ח"כ עפר שלח התכנסה אתמול (ג') לדיון בהשלכות המשבר על הרשויות המקומיות בהשתתפות: ראש עיריית תל-אביב יפו רון חולדאי, יו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס, ראש עיריית אשדוד, יחיאל לסרי, ראש עיריית דימונה, בני ביטון,  ראש עיריית שפרעם, עורסאן יאסין,  רח"ט עורף במל"ל טליה לנקרי, ומנהל מינהל החירום במשרד הפנים אלי רגב.
 
יו"ר הוועדה ח"כ עפר שלח פתח את דיוני הוועדה "עם בשורה: בעקבות פעילות הוועדה והרעיון של ח"כ אוסאמה סעדי, קיבלתי עכשיו הודעה ממנכ"ל משרד הבריאות שבשלב ראשון, 500 סטודנטים לסיעוד שסיימו לימודיהם, יכנסו באופן מידי לסייע למערכת נוכח המחסור בידיים עובדות. הם יקבלו תחילה אישור זמני, ולאחר מכן כמתנדבים תחת צו שיקבלו שכר אחר-כך".

חלוקת מסיכות

ח"כ מיקי חיימוביץ' (כחול לבן) שאלה האם נערכים לחלוקת מסכות לכלל האזרחים ואמרה: "אנחנו בשלב שבו מבינים שאם כל האוכלוסייה תסתובב עם מסיכות נצליח לצמצם את מקרי ההידבקות, אתמול קיבלנו דיווח 10 מיליון מסיכות בדרך למדינת ישראל". לנקרי השיבה כי היערכות חלוקת מסיכות זו הנחיה שצריכה לצאת ממשרד הבריאות שצריך להחליט אם זה יעיל לדעתו". יו"ר הוועדה ח"כ שלח הוסיף ושאל "אם יחליטו כמו במדינות אחרות שתהיה חזרה לעבודה בהינתן שאנשים ילכו עם מסכות, האם יש תכנית היערכות לכך?" על כך השיבה לנקרי כי "אין כרגע תכנית. קודם צריך לראות שיש מסכות. הנושא הוא לא בעיה גדולה, יש פערים אחרים שחשוב לראות שמטופלים".

עם זאת הוסיפה כי היא "מקבלת את הדברים שלכם בנושא התוכנית, נשים את זה על השולחן". ח"כ איילת שקד (ימינה) הגיבה לדבריה: "שר הביטחון פרסם שהגיעו כבר 8 מיליון מסכות".
 
ראש עיריית תל-אביב-יפו, רון חולדאי: "הבנו שאנחנו נמצאים במשבר גדול מהיום שסגרו את בתי הספר ומאותו רגע חתכנו הוצאות. כל המערכות מתפקדות, אבל אנחנו נמצאים בעבודה בלי נהלים ברורים, ולפעמים הנהלים אף מפריעים ומעכבים. יש בעיה עם העובדים הזרים בתקופה הזאת, אין להם פתרונות כמו דמי אבטלה, חסכונות, מסגרות תומכות, לכן, השגנו תרומות ונתנו להם תלושי מזון ל-3 שבועות. בנוסף, אם זר יחלה – אין לנו איך לבודד אותו. הם הראשונים להיפגע וזורקים אותם מהבית, עוד מעט יהיו לנו אנשים ברחוב.

"שפרעם ודימונה הן עיריות עם 40 אלף איש, לי יש שפרעם ודימונה של זרים. אני צריך לטפל בהם. אני לא יכול לפנות לשר הרווחה בנושא הזה כי אין להם זכויות, לכן אני צריך מלון דירות או בית חולים למבודדים. בנוסף, חייבים לטפל בחינוך המיוחד, הורים נמצאים בבית ומשתגעים, חייבים לעשות החרגה עם סייעות כדי שיעזרו להורים".

עוד אמר חולדאי: "אנחנו צריכים שתהיה חצי שנה דחיה בנושא הדירות. אם לא נעצור את העניין של שכר הדירה, אנחנו עלולים לראות בזמן הקרוב הרבה מחוסרי דיור. התמונה שתהיה פה תהיה דומה לאוהלים ברחוב ב-2011". חולדאי סיפר כי הצליח "להשיג אישור מהמדינה כדי שישחררו לחלק מהעובדים פיקדונות כספיים שהופקדו עבורם כדי שיוכלו בינתיים לחיות ממשהו" וביקש "שההליך של שחרור הפיקדונות יעבור בעזרת הוועדה בהליך חירום". על דבריו אלו הגיב יו"ר הוועדה ח"כ שלח: "אם זה יגיע לוועדה זה יעבור תוך 24 שעות בשלוש קריאות. אנחנו נברר את הנושא ונדאג שיסודר במהרה".
 
יו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס: "ביחס לארנונה – המשמעות היא שמתוך ה-3 מיליארד שהוצגו בתוכנית של האוצר הם רוצים לתת 2.5 מיליארד בלבד, מצפים מאתנו לשאת בנטל וזה בתקופה שאנחנו לא יכולים לגבות ארנונה מעסקים וגם בתושבים יש לנו ביטולים בארנונה. אין בעיה להיות פופוליסטים על גבינו, אבל אנחנו צריכים את עזרתכם לוודא שאנחנו אכן נקבל את הסיוע מהמדינה, משר הפנים".עוד אמר: "חלק גדול מההידבקות הוא תוצאה של הבירוקרטיה המיותרת שיש בחלק מהמשרדי ממשלה. זאת חלמאות, ואני אומר: תצאו לחל"ת, אנחנו ננהל את זה יותר טוב. אין ניהול אירוע היום, להוציא מכתב לקח 7 שעות אצלם. השלטון המקומי הוא חוד החנית, תנו לנו לנהל את המשבר. לדעתי האירוע היה צריך לעבור לפיקוד הערוף ביום הראשון וחבל שזה לא קרה".

דימונה: "עוד מעט לאנשים לא יהיה כסף לקנות אוכל"
 
ראש עיריית דימונה, בני ביטון: "אנחנו עיר של 40 אלף תושבים, הגענו לכך שאנחנו מחלקים 2000 מנות מזון ביום. אנחנו מגיעים למצב ש-25% מהתושבים צריכים לקבל מזון. הבעיה היא תקציבית. הקמנו שני מטבחי שטח, אנחנו מבשלים במקום. עוד מעט לאנשים לא יהיה כסף לקנות אוכל. הסופרים יהיו פתוחים ואנשים לא יוכלו לקנות בהם. חייבים להקים קרן סיוע. תעבירו לנו את המשאבים ואנחנו נוציא בפועל לתושבים שלנו. אם לא יביאו את הרשימות של חולי הקורונה והמבודדים לא נוכל לדעת. אנחנו יכולים לבודד אנשים ושכונות. דימונה זאת עיר קטנה, אני יכול לדבר עם כל תושב, למה מפחדים להעביר לנו את המידע הזה?" יו"ר הוועדה ח"כ שלח הגיב לדבריו: "אפשר לעקוב אחרי הטלפון שלי בעזרת השב"כ אבל אי אפשר שראש העיר שלי ידע שאני בבידוד?"
 
ראש עיריית שפרעם, עורסאן יאסין: "צריך להגיד תודה לפיקוד העורף שעושה עבודת קודש בתקופה הזאת. מבחינת ארנונה – המדינה יכולה וצריכה לעזור לנו לצאת מהמשבר בתקופה הזאת. אנחנו לא יכולים לגבות כמו שאנחנו גובים בד"כ. ביחס למזון – יש לנו ארוחות חמות אבל זה לא פותר את הבעיה. יש לנו הרבה משפחות שצריכות". לשאלת ח"כ אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת) האם יש מספיק בדיקות?" השיב: "היינו רוצים מרכז בדיקות בתוך שפרעם. יכול להיות שאנשים נדבקו והם לא יודעים".
 
ראש עיריית אשדוד, יחיאל לסרי: "אפשר להניח שכשיחליטו להקל ולהחזיר את המשק לעבודה, עדיין נצטרך במשך חודשים רבים את בני ה-65 ומעלה בבידוד. אני צריך שפיקוד העורף יתנו סיוע מידי. עכשיו אנחנו מסתדרים, אבל צריכה להיות תכנית מגירה להמשך הדרך. דאגנו לעדכן את התושבים החרדים באמצעים שונים שעזרו לנו ליידע אותם ולהגיע אליהם. אנחנו בשליטה די טובה בשלב זה. התוכנית הכלכלית – התעלמה כמעט לחלוטין מהשלטון המקומי. עשינו בדיקה של המשמעות הכלכלית עבורנו, אנחנו צפויים לפגיעה של 200 מיליון ₪ ב 2020 בעקבות ירידה בהכנסות מארנונה. זאת תהיה קריסה טוטאלית".

פיקוד העורף: מוכנים לספק ביטחון תזונתי למעוטי יכולת

רח"ט עורף במל"ל, טליה לנקרי: "נעשתה תכנית שנקראת 'משמרות זהב' לטיפול בבני ה-65 ומעלה לתמיכה מלאה בבידוד כולל אוכל ותרופות. פיקוד העורף איגד תחתיו את כלל העמותות העובדות בנושא לטובת כוח אדם וקיבל סיוע תקציבי מצה"ל עבור כך. המזון והתקציב למזון קיים. הסל שיצרנו נותן מענה גם כדי שלא נהפוך מבידוד לבדידות. אחד הנושאים המורכבים – לצאת בהסברה ובהנחיה לבני ה-65 ומעלה. יש תכנית מגירה, רק צריך להחליט שהולכים על התוכנית הזאת והכל מוכן".

לנקרי השיבה לשאלת היו"ר ח"כ שלח "האם אפשרי משפטית שיהיה תגבור של המשטרה לנושא חוק וסדר" ואמרה כי "הוחלט על תגבור של 700 חיילי צהל למשטרת ישראל שהסדר הציבורי הוא באחריותה. כן עלה הנושא של סמכויות הטיפול של המשטרה בנושא הקורונה. יש יכולת לתת לחייל סמכויות מסוימות של עיכוב אם נצטרך, אפשר יהיה לדון בזה אך זה לא עלה בינתיים".
 
מנהל מינהל החירום במשרד הפנים, אלי רגב: "הדרישה של ראשי הרשויות להעברת מידע על מבודדים/נדבקים מוצדקת. החסם כרגע הוא חסם משפטי של חיסיון רפואי והגנת הפרטיות. סוכם שמשרד הבריאות יעביר את הפרטים האלה. התמקדנו בבית שמש ובני ברק וראשי הראשויות שם יקבלו את הפרטים כדי לטפל בכך בהקדם".
 
ח"כ אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת): "ארנונה הוא נושא כאוב בכל הארץ, במיוחד באוכלוסייה הערבית, כולל סטודנטים שגרים במעונות. ביחס למבקשי המקלט, שלחתי מכתב לראשי הראשויות הגדולות. אנחנו בתנועה האסלאמית נותנים יד עם סלי מזון למבקשי המקלט, אבל יש שם סיטואציות מאוד קשות וצריך לסייע להם. העובדים הסוציאליים עומדים באותו מקום כמו הרופאים, אי אפשר בזמן משבר כזה להוציא חלק גדול מהם לחל"ת. לקורונה יהיו תוצאות גם בפן החברתי".
 
היו"ר ח"כ שלח סיכם את הדיון: "כל שקל שמושקע בשלטון המקומי נותן הצלחה. השלטון המקומי יודע לפתור בעיות. ביחס למהגרי העבודה – נראה שהסוגיה נופלת בין הכיסאות. הסוגיה הזו עלולה להיות פצצת זמן. המל"ל מדבר על תכניות בפיקוד העורף – צריך לעשות זאת בשיתוף הרשות המקומית כי היא זאת שהידע הוא שלה. צריך להיערך לנושא המסכות, ההחלטה בנושא יכולה להתקבל ביום אחד".
 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית