פוטנציאל כחול-לבן: נאט"ו משדרגת מטוסי ביון
ברית נאט"ו הודיעה כי תשדרג את מטוסי הביון שלה, בהיקף של מיליארד דולרים. מי שעוסקת כאן בישראל בהסבת מטוסים היא התעשייה האווירית. האם החברה הישראלית תציע חלופה?
עמי רוחקס דומבה
| 26/11/2019
"אני יכול לאשר שנחתום על חוזה למודרניזציה של צי AWACS במיליארד דולר", אמר ראש נאט"ו ג'נס סטולטנברג לכתבים בישיבת שרי החוץ בבריסל. כך לפי פרסום של Shephardmedia. על רקע האמירה של ראש נאט"ו, הברית טרם החליטה איזה אמצעי יחליף את AWACS.
ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרם, בפייסבוק ובטוויטר
נאט"ו מחזיקה צי של 14 מטוסי AWACS מבוססי בואינג 707 שהוסבו, בעלי מכ"ם וחיישנים ארוכי טווח כדי לתת התרעה מוקדמת על כלי טיס, מסוקים וטילים. מטרת הרכש היא לשדרג את הצי עד 2035 ואילך.
מאז כניסתו של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, לתפקיד ישנם דיונים ציבוריים סביב תקצוב ברית נאט"ו. בעוד טראמפ רוצה שכל אחת ממדינות אירופה תשקיע שני אחוזים מהתל"ג, רק מדינות בודדות מגיעות לתקצוב זה במציאות. עובדה זו יצרה תסכול בארה"ב בטענה שמשלם המיסים האמריקני מממן למעשה את הביטחון של משלם המיסים האירופי.
בעקבות המצב, סביר להניח כי מכרז כה גדול בהיקפו יינתן לתעשייה האמריקנית בשיתוף תעשיות אירופאיות. בבריטניה לדוגמא, התעשייה האווירית הגישה הצעה למטוסי ביון, אך לבסוף העסקה ניתנה לתעשייה אמריקנית ללא מכרז. בהקשר ההצעה לנאט"ו, נמנעים בתעשייה אווירית להתייחס לשאלה האם החברה מתכוונת להגיש הצעה לברית.
התעשייה האווירית דיווחה לאחרונה על עסקה משמעותית לחטיבת התעופה שלה, בהיקף של מאות מיליוני דולרים. החברה חתמה על הסכם עם חברת הבת של ג'נרל אלקטריק, GECAS, על הסבת מטוסי נוסעים למטען. חברת GECAS היא אחת החברות הגדולות בעולם להחכרת מטוסים, המספקת שירותים לכ-250 לקוחות ביותר מ-75 מדינות ברחבי העולם.
בתעשייה האווירית הסבירו לאחר הדיווח על העסקה כי "הסכם זה מכניס את החברה רשמית לתחום הסבות ה- 777, ומשכך, עשוי לטמון בחובו פוטנציאל התקשרויות עתידי, בפרט לאור הצמיחה המהירה הנחזית בשוק מטוסי המטען והביקוש הגובר לשירותי הסבת מטוסי נוסעים למטוסי מטען".
ברית נאט"ו הודיעה כי תשדרג את מטוסי הביון שלה, בהיקף של מיליארד דולרים. מי שעוסקת כאן בישראל בהסבת מטוסים היא התעשייה האווירית. האם החברה הישראלית תציע חלופה?
"אני יכול לאשר שנחתום על חוזה למודרניזציה של צי AWACS במיליארד דולר", אמר ראש נאט"ו ג'נס סטולטנברג לכתבים בישיבת שרי החוץ בבריסל. כך לפי פרסום של Shephardmedia. על רקע האמירה של ראש נאט"ו, הברית טרם החליטה איזה אמצעי יחליף את AWACS.
ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרם, בפייסבוק ובטוויטר
נאט"ו מחזיקה צי של 14 מטוסי AWACS מבוססי בואינג 707 שהוסבו, בעלי מכ"ם וחיישנים ארוכי טווח כדי לתת התרעה מוקדמת על כלי טיס, מסוקים וטילים. מטרת הרכש היא לשדרג את הצי עד 2035 ואילך.
מאז כניסתו של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, לתפקיד ישנם דיונים ציבוריים סביב תקצוב ברית נאט"ו. בעוד טראמפ רוצה שכל אחת ממדינות אירופה תשקיע שני אחוזים מהתל"ג, רק מדינות בודדות מגיעות לתקצוב זה במציאות. עובדה זו יצרה תסכול בארה"ב בטענה שמשלם המיסים האמריקני מממן למעשה את הביטחון של משלם המיסים האירופי.
בעקבות המצב, סביר להניח כי מכרז כה גדול בהיקפו יינתן לתעשייה האמריקנית בשיתוף תעשיות אירופאיות. בבריטניה לדוגמא, התעשייה האווירית הגישה הצעה למטוסי ביון, אך לבסוף העסקה ניתנה לתעשייה אמריקנית ללא מכרז. בהקשר ההצעה לנאט"ו, נמנעים בתעשייה אווירית להתייחס לשאלה האם החברה מתכוונת להגיש הצעה לברית.
התעשייה האווירית דיווחה לאחרונה על עסקה משמעותית לחטיבת התעופה שלה, בהיקף של מאות מיליוני דולרים. החברה חתמה על הסכם עם חברת הבת של ג'נרל אלקטריק, GECAS, על הסבת מטוסי נוסעים למטען. חברת GECAS היא אחת החברות הגדולות בעולם להחכרת מטוסים, המספקת שירותים לכ-250 לקוחות ביותר מ-75 מדינות ברחבי העולם.
בתעשייה האווירית הסבירו לאחר הדיווח על העסקה כי "הסכם זה מכניס את החברה רשמית לתחום הסבות ה- 777, ומשכך, עשוי לטמון בחובו פוטנציאל התקשרויות עתידי, בפרט לאור הצמיחה המהירה הנחזית בשוק מטוסי המטען והביקוש הגובר לשירותי הסבת מטוסי נוסעים למטוסי מטען".