דליפת נפט ממכלית איראנית בים האדום – תקלה טכנית או פגיעת טיל?

בבוקר ה- 1/5/19 התקבלו מספר דיווחים אודות מיכלית נפט איראנית, אשר התגלתה ממנה דליפת נפט בים האדום. המיכלית, ששמה (אולי באופן אירוני) Happiness, ומופעלת על ידי ארגון מיכליות הנפט הלאומי האיראני (שבשליטת המשטר האיראני), נשאה למעלה מ- 150,000 טון נפט מאיראן לסוריה, למרות הסנקציות שהוטלו על ידי ארצות הברית על מכירת נפט תוצרתה למדינות העולם.

למחרת היום, ב- 2 למאי, הוציא משרד הנפט האיראני, SHANA, הודעה לפיה מכלית הנפט Happiness הושבתה בים האדום עקב כניסת מים לחדר המנועים שלה, ואולצה לעגון בנמל Jeddah בערב הסעודית לתיקונים.  משרד הנפט האיראני וסוכנות הידיעות הרשמית האיראנית, IRNA, דיווחו, שלא דלף נפט מהמכלית (אלא מים בלבד), ושלא נוצר נזק סביבתי כלשהו בים האדום, כתוצאה מהתקלה במכלית.

אחד מהדיווחים האחרים שהתקבל הצביע על תקלה טכנית, שגרמה לדליפת נפט לים יומיים קודם לכן, ב- 30 לאפריל, ולעצירת האונייה בים האדום. אולם דיווח אחר, שנמצא בפוסט שפורסם באפליקציית המסרים "טלגרם", מעלה סברה אחרת לדליפת הנפט.

הפוסט של קצין ספנות איראני מארגון מיכליות הנפט הלאומי האיראני, מצביע על כך שהמכלית נפגעה מטיל (או מטורפדו), שחלקה האחורי (חדר המנועים), שקוע כולו במים, והמכלית איבדה את יכולתה להפליג. הקצין האיראני דיווח, כי צוות האונייה, 26 איש במספר, לא נפגע והועבר בבטחה למכלית אחרת של הארגון האיראני, SABITI, אשר שהתה באזור והייתה בדרכה להעברת נפט לטורקיה.

מחקר של תנועת כלי שיט באתר Marine Traffic גילה את שני כלי השיט במועדים המתוארים בים האדום. כלי השיט האיראניים אשר שהו בנתיב השיט של הסוחרות, הפליגו קרובות זו לזו, ופנו מזרחה מנתיב השיט לכיוון החוף הסעודי.

בדיקת מיקום שתי האוניות והמרחק ביניהן עשוי לאושש את הסברה לפיה אנשי הצוות של המכלית Happiness עברו למכלית האחרת. לאחר מעבר אנשי הצוות של Happiness ל- SABITI המשיכה זו במסעה לטורקיה.

לאחר שהמכלית SABITI המשיכה דרכה לטורקיה, נצפו שתי ספינות גוררות של ערב הסעודית וספינות עזר נוספות של משמר החופים הסעודי, המתקרבות אל המכלית Happiness וגוררות אותה אל הנמל הסעודי Jeddah לתיקונים, מרחק של כ- 70 ק"מ ממקום עצירתה.

עד כה, לא שוחררו תמונות מלאות של המכלית האיראנית, המאפשרות לבחון אותה מקרוב ואשר עשויות לשפוך אור על מצבה. תמונה אחת של המכלית בכניסתה לנמל הסעודי, המובאת להלן, עשויה להצביע על כך שהמכלית ריקה למדי ושחלקה האחורי שקוע מעט במים, המצביע על כניסת מים לחלקה האחורי.

מעניין יהיה לציין, כי המחקר באתר Marine Traffic העלה שהמכלית SABITI פעלה במהלך החודשים האחרונים באופן חריג, ובאפריל הפליגה חמש פעמים מאיראן להודו ושש פעמים מאיראן לטורקיה. זוהי פעילות בהיקף חריג לאונייה אחת, אשר סיבותיה אינם ברורות.

זאת ועוד, המכלית Happiness תועדה מספר פעמים בחודשים האחרונים, כשהיא פורקת נפט בלב ים ובקרבת מצרי הורמוז לאוניות מכלית אחרות, קטנות יותר, שאינן נושאות עליהן דגל איראני, ואשר עשו דרכן לאחר מכן לסינגפור, הודו וסין לשם העבירו את הנפט שעל סיפונן.

בינואר 2018, מכלית איראנית נוספת, ה- Sanchi, פגעה בשוגג באונייה סינית כ- 160 ק"מ מחופי שנחאי, כשהיא בדרכה לאספקת נפט לצפון קוריאה תוך עקיפת הסנקציות האמריקאיות. המכלית האיראנית נשרפה קליל כתוצאה מהתאונה וכל צוותה נהרג.

תיעוד המכליות מצביע על כך, שאיראן ממשיכה להפר את הסנקציות שהוטלו עליה על ידי ארצות הברית, במטרה לצמצם את מכירות הנפט של איראן ובכך לייצר עליה לחץ כלכלי, אשר יגרום לה לחתום על הסכם אחר בנושא הגרעין.

הסיבה להיפגעות המכלית אינו ברור ובהחלט ייתכן שנפגעה ממוקש ימי, שנסחף בזרמי הים האדום מסודאן או מתימן. אך, ייתכן שהמכלית נפגעה מטורפדו, שנורה לכיוונה מצוללת ששהתה באזור כפעילות מכוונת כנגדה וליצירת הרתעה על אכיפת הסנקציות.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית