הסימולטור החדש שמדמה סוללת תותחנים

עם שישה תומ"תים, נגמ"ש פיקודי ויכולת ירי של מאות פגזים, הסימולטור החדש של חיל התותחנים מכין את החיילים ללחימה בזמן אמת

www.idf.il

לפני כחודשיים נכנס לשימוש בשבטה בפעם הראשונה סימולטור המתרגל לחימה של סוללת תותחנים שלמה. הוא מכיל שישה תומ"תים אמיתיים שהוחלפו להם הקנים, כך שיוכלו לדמות ירי של פגזים, ומאפשר שימוש של כל סוגי התחמושת בכמות גדולה של כ-450 פגזים באימון יחיד.
 
"התחמושת נכנסת לסימולטור כמו לתומ"ת רגיל, ולאחר הירי היא נפלטת לחלל שתוחם את הסימולטור", מספר סג"ם עדי כספי, ראש מדור תותחן וניהול אש בשבטה וקצין מאמן סוללה. "כך מתאפשר ירי מסיבי שזהה כמעט לחלוטין לירי אמיתי, דבר שלא קורה בשטח כי לא ניתן לירות פגזים סתם כך". 
 
הסימולטור סטטי, נמצא בשטח פתוח וכל אימון בו אורך כ-24 שעות, כך שהלוחמים מתרגלים בתנאים דומים לאלו שייתקלו בהם בשדה הקרב. "בפועל התותחנים יילחמו תחת כיפת השמיים, בכל תנאי השטח, כאשר לרוב הלחימה תהיה ללא תזוזה - ללא תנועה ודילוגים, כפי שיתרגלו בסימולטור", מסביר סג"ם כספי. "הוא מכין אותם מבחינה פיזית, מקצועית ומנטלית - הם מרימים פגזים, יורים אותם באמת, ומבינים בזכות האימון הארוך מה יחוו בזמן אמת".
 
על מנת לאפשר למדריכות ולמפעילי המאמן לפקח על התרגול, לקבל את נתוני הירי של הלוחמים ולנתח אותם לגרפי שיפור, כולל הסימולטור גם את המפי"ק - מרכז פיקוד ירי קדמי. "חלק מהנתונים מתקבלים בעזרת מצלמות שמקליטות את הנעשה ומאפשרות ללמוד מהאימון", מוסיף סג"ם כספי.
 
עד עכשיו התקיימו שני אימונים, כאשר בראשון השתתף גדוד המילואים 403. כל סוללה התאמנה במשך יומיים והתמקדה תחילה ברמת הפרט בצוות, ולאחר מכן ברמת הסוללה. מי שתפעלו את האימון היו מדריכות הסימולטור ביחד עם חברת "בגירה": "בכל הפעלה דרוש חונך אחד צמוד לפחות, וכדי לקבל חניכה איכותית אנחנו משתדלים להצמיד אפילו שניים".
 
כבר בשבועות הקרובים יחלו יותר ויותר חיילים בהכשרות להתאמן בסימולטור, ובשנה הבאה אף עתיד להיפתח אחד נוסף בצאלים. "הייעוד של המאמן בשבטה מתמקד באימון המתקדם ובהכשרות המפקדים, וזה שיוצב בצאלים יהיה מיועד בעיקר למילואימניקים", מציין סג"ם כספי.
 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית