מנכ"ל אלביט: אנחנו מתכוונים להשתתף במכרז הרק"מ העתידי של צבא ארה"ב

בוצי מכליס אמר לאנליסטים כי אלביט מתכוונת להתמודד על מכרז הרק"מ העתידי של צבא ארה"ב - הNGCV עם אחת היצרניות של הרק"מ. עוד אמר בוצי כי העיסוק ברכישת תעש מערכות יצא מפרופורציה: "תעש היא חברה של 500 מליוני דולרים. אלביט של מעל ארבעה מליארדים. נסתדר עם הרכישה"

צילום: עמי רוחקס דומבה

בצלאל (בוצי) מכליס, מנכ"ל אלביט מערכות, אמר אתמול (ג') כי החברה מתכוונת להשתתף במכרז הרק"מ העתידי של צבא ארה"ב תחת השם NGCV. לפי בוצי, המכרז כולל בהפשטה שני חלקים - ברזלים ומערכות. אלביט תתמודד בצד המערכות. ומי שיעשה הקשר גם לרכישת תעש מערכות שעתידה להיסגר מתי שהוא בסביבות יולי 2018, כנראה לא יטעה.

"אלביט היא חלק מפרוייקט הכרמל. אנחנו משקיעים כסף רב בפרויקט, המשמש כמדגים לתפיסות", מסביר בוצי. "אני מנוע לדבר על הפרטים, אבל  זה הקצה של החלומות האפשריים בתחום. גם בהיבט האוטונומיה, וגם במקומות אחרים. היתרון לא בברזל. אלא ביישום מערכות שיאפשרו אוטונמיה, חישה ארוכת טווח, הגנה , מינימום אנשי צוות וסגירת מעגלים מהירה. זה זרז לתפיסה העתידית שלנו בתחום הרק"מ.

"הפלטפורמה העתידית בארה"ב מתחלקת לשניים - ברזל, שם אין לאלביט יתרון. ומערכות לפלטפורמה. בשיתופי פעולה מתאימים עם יצרני הפלטפורמה בארה"ב, זה המקום שבו אנו מכוונים להיות על סמך טכנולוגיות שמפותחות גם לכרמל. מזכיר כי אנחנו יושבים בברדלי, MLRS וסטרייקר עם טכנולוגיות שלנו."  

"פרופורציה: תעש היא חברה של 500 מליון דולרים. את חץ דורבן נביא מהר לשוק"

בהקשר רכישת תעש מערכות, אומר בוצי כי העיסוק התקשורתי בעסקה קצת יצאה מפרופורציות. לפיו, תעש היא חברה של 500 מליון דולרים בשנה. אלביט של למעלה מארבעה מיליארדי דולרים. "נתמודד עם זה. אפשר לחשוב מהפרסומים שאלביט קונה חברה יותר גדולה ממנה", אומר בוצי.

"המדינה הבינה שהיא מטילה על הרוכש של תעש אתגרים לא פשוטים. לכן, היא נתנה לחברה צבר הזמנות כדי לעבור את האתגרים ביתר קלות בתקופת הביניים. אני מעריך שדו"ח המבקר לא יפגע בהליך הרכישה. יקח לנו זמן לספוג החברה (הערכות מדברות על כשנתיים על שלוש). באופן רשמי, אלביט לא מתחייבת ליעד כלכלי או כרונולוגי בהקשר זה."

במהלך הכנס נשאל בוצי לגבי מערכת 'חץ דורבן' שמפתחת תעש מערכות. השאלה כוונה לאמונה של בוצי במערכת תחת המציאות שמשרד הביטחון בחר ב'מעיל רוח' לטובת טנק המרכבה ונגמ"ש הנמר. "הקונספט של החץ דורבן מעניין. הוא מייצר מיירט זול וקל לאיומים רחוקים יחסית. כלומר, איומים שאינם צמודי דופן", אומר בוצי.

"חץ דורבן היא פתרון אידיאלי לרכבי 8*8 ורק"מים קלים. אלו לא יכולים לשאת מערכת גדולה. המערכת עומדת למבחן בארה"ב ובמדינות נוספות. אני מאמין שמדינת ישראל בוחנת אותה גם לפלטפורמה שלה (כנראה נגמ"ש האיתן). צריך לזכור כי תעש מערכות חברה קטנה יחסית, ויש כאן אינטגרציה מורכבת ומסובכת מאד בין מרכיבי המערכת. בשביל אלביט מערכות, האינטגרציה תהיה קלה יותר להשלמה. נוכל להגיע עם חץ דורבן לשוק מהר יותר, וליותר שווקים. יש מעט אלטרנטיבות למערכת הזו ברק"מ ורכבים קלים. כמו גם, אנחנו מגיעים עם חליפה מלאה להשבחת רק"מ. כוונות, שו"ב, הגנה אקטיבית ועוד. אני מזכיר כי אלביט כבר מותקנת על פלטפורמות קרקעיות בעולם המערבי."   

מחפשים שווקים מרכזיים

חלק ניכר מהסקירה נגעה בשווקי היעד של אלביט מערכות, שככל הנראה רלוונטית גם לשאר החברות הביטחוניות בישראל. "ארה"ב, אירופה , אוסטרליה. אלו הקטרים שמובילים את כל העולם הביטחוני", מסביר בוצי. "אם אתה שם, כל השאר יבואו לבד. אנחנו משקיעים בשווקים אלו באמצעות רכישות ושיתופי פעולה. אנחנו מחפשים שווקים עם תקציבי ביטחון גדולים, שיש להם הערכה לטכנולוגיה ישראלית. אלו המקומות".

היבט נוסף שדיבר עליו בוצי הוא 'שרשרת הערך' של המוצר. "כבר לא מספיק להיות אינטגרטור בשוק הביטחוני", הסביר בוצי לאנליסטים. "אם אין לך שליטה על כל שרשרת הערך, מהסנסור בקצה עד המערכת השלמה. זה מאפשר לך לשלוט בעלויות שלך. אם אתה תלוי בקבלני משנה עיקריים , אתה לא שולט בגורל שלך. אתה תלוי במישהו אחר - בטכנולוגיה ובכסף. העולם הביטחוני הוא עולם של ענקים. דרושות השקעות פיתוח ושיווק גדולות. לפעמים לוקח עשר שנים לקבל הזמנה מלקוח. אנחנו משקיעים כ-8 אחוזים במו"פ. זו פעילות שדורשת הון גדול."

"מגינים על האמל"ח של צה"ל בסייבר"

"בתחום הסייבר עשינו הפרדה בין פעילות ביטחונית לאזרחית", אומר בוצי. "הפעילות הביטחונית עוסקת בהגנה על מערכות אמל"ח, גם אלו של צה"ל, בהגנה על מערכות IT, ובאיסוף דרך האוויר של מודיעין. הפעילות הזו עובדת על אותם שווקים של HLS. ולכן חיברנו אותה לפעילות הHLS בחברה.

"התחום האזרחי מוכר מוצרי הגנה לבנקים, תשתיות קריטיות ומאמנים. הקמנו מרכזי אימון בשווייץ, יפן, קוריאה הדרומית, ארה"ב, צרפת ומדינות נוספות. זה סוג מכירה אחר, אופי אחר של לקוחות. לתחום הסייבר יש שני פנים באלביט - הגנה על מערכות ומוצרי החברה וכמנוע צמיחה. זו פעילות מרכזית עם מאות אנשים."

המטרה: אירופה

בהיבט השיווק הביטחוני, בוצי התעכב לא מעט על אירופה. לפיו, תפיסת האיום הרוסי מהווה זרז להשקעות אירופאיות בביטחון. למרות הגידול בחלק ממדינות אירופה בתקציב הביטחון לשנה הקרובה, בחלקן, עדיין לא הגיעו ליעד של שני אחוזים מהתל"ג.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית