חילות האוויר של ישראל ובריטניה בתרגיל משותף

צילום: דובר צה"ל

בשבוע שעבר נערך אימון שהיווה אבן דרך משמעותית בשיתוף הפעולה בין חיל-האוויר הישראלי לחיל-האוויר הבריטי. טייסת 84 מחיל-האוויר הבריטי המוצבת בקפריסין ומפעילה מסוקי בל 412 פרסה לבסיס פלמחים והתאמנה במשך שלוש יממות על מתארי חילוץ ימי יחד עם טייסת "החרב המתהפכת" המפעילה את מסוק ה"ינשוף" (בלאקהוק). 

באימון המשותף תורגלה משימת החילוץ הימי, משימה התופסת מקום בשגרה המבצעית של שתי הטייסות. "מצד אחד מדובר באימון רגיל, אנו עורכים סדנאות חילוץ ימי רבות בטייסת ואלו מתארים שאנחנו מכירים", הסביר סרן ליאור, אשר הוביל את התרגיל המשותף בטייסת "החרב המתהפכת". "מצד שני זה אימון לא רגיל, בו אנו עובדים מול טייסת זרה שלא מכירה את האזור, ופעולותיה והאופן בו היא מתחקרת שונה".

במטסים השונים תרגלו חילוץ מכלי שיט, חילוץ ניצול מלב הים וכן את שני התרחישים הללו יחד. כמו כן דימו הכוחות אירוע רב נפגעים בלב הים שבין ישראל לקפריסין, לשם הוזנקו מסוק בריטי ומסוק ישראלי. באירוע זה, נפגשו המסוקים באוויר, התאמנו על תקשורת זה עם זה ועל חלוקת המשימות וההפרדות האוויריות.

"טייסת 84 הבריטית מתמחה בחילוץ ופינוי מהים ושלושת הגיחות המשותפות שלנו איתה עסקו במשימה זו", סיפר סא"ל גלעד, מפקד טייסת "החרב המתהפכת". "בטיסות המשותפות כל צד תצפת על האחר, טייסים ומכונאים מוטסים ישראליים ישבו במסוק בריטי ותצפתו ולהפך. הטייסים והמכונאים המוטסים זכו לראות את טכניקות החילוץ של הבריטים בזמן אמת, מה שמשמעותי יותר מצפייה בסרטי תחקיר על הקרקע. לראות בעיניים ולהרגיש בידיים זאת חוויה אחרת". לאחר התצפיות ההדדיות נפגשו הצוותים לתחקיר ודיברו על השיטות השונות בהן פעלו ועל העומד מאחוריהן.

חלק מהותי מהתרגיל היה הבנת נקודות ההשקה והשוני בין הטייסות שכן על אף שהיסודות דומים בשתי הטייסות, לכל אחת צורת הפעלה שונה המשפיעה על תפקודיה באוויר. "אנחנו מטיסים, מצילים, מרחפים ומנמיכים אל הים באופן זהה. ההבדלים שכן קיימים בשיטות הפעולה נובעים מהשוני בין פלטפורמות הטיסה, מהצורך הנקודתי המתעורר בשטח או מיכולת הטייסת להתמקד בתחום החילוץ הימי", פירט סרן ליאור.

"טייסת 'החרב המתהפכת' שמחה להוביל את שיתוף הפעולה החשוב עם הבריטים, להוות חלק מחידוש היחסים וכמובן ללמוד כמה שיותר מחיל-אוויר זר שבא גם לחלוק איתנו ידע וגם ללמוד מאיתנו. התרגול המשותף עם הבריטים גרם לנו לחשוב בכיוונים חדשים, אני מאמין שהתרגיל הזה יהפוך למסורת".

פרסום ראשון באתר חיל האוויר / הדס לבב

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית