רחפנים בשירות הטרור

היתרונות שלהם ברורים: הם זולים, קלים לתפעול, אינם נמצאים בפיקוח ונפוצים מאוד בשוק האזרחי. רחפנים יכולים להפוך בקלות מצעצועים תמימים לכלי שרת בידיהם של ארגוני טרור

(צילום: Bigstock)

תחום המערכות הבלתי-מאוישות, שהרחפנים נמנים עליו, מתפתח בעולם בקצב מואץ, כחלק מהתפתחות הבינה המלאכותית, הרובוטיקה והסייבר. 

הרחפנים - תת משפחה של "מטוסי כנף סובבת" - הם מטוסי רב להב (Multirotor aircraft), רובם לא מאוישים, ובשונה מהמסוקים הרגילים הם מצוידים ב-3-8 רוטורים. הרוטורים מוּנעים על פי רוב באמצעות מנועים חשמליים, שמקנים לרחפנים יכולת לנוע בשקט יחסי ומקלים על תפעולם. 

בזכות הפיתוח הנרחב והשיפורים הטכנולוגיים של הסמארטפונים, והורדת העלויות של המרכיבים השונים, משתלטים הרחפנים על המרחב האווירי. בשנים האחרונות פחתו העלויות של הרכיבים המרכזיים, ובהם מיקרו מעבדים ומנועים, בטכנולוגיה שמקנה להם אמינות ויעילות אנרגטית משופרות. עוד רכיב שמחירו ירד הודות למהפכת הסמארטפונים הוא מייצב ג'ירוסקופ, ששומר על יציבות הרחפן. חיישן מיקרו אלקטרוני, שנמצא בסמארטפון, יודע את כיוון הרחפן ולאן הוא פונה. גם שוק סוללות הליתיום, שצמח הודות לסמארטפונים, תרם לירידה בעלויות. 

רכיב משמעותי נוסף ברחפן הוא המצלמה, שמבוססת על חיישן שפותח במקור לסמארטפונים. כיום מותקנות בסמארטפונים מצלמות שמספקות תמונות ברזולוציה גבוהה, בעלות נמוכה יחסית. בנוסף, ניתן להתקין על גבי הפלטפורמה של הרחפן גם מצלמות DSLR מקצועיות.

שני יתרונות נוספים של הרחפנים הקטנים הם פשטות ההפעלה והאחזקה שלהם, ניתן להפעילם לאחר הכשרה קצרה ולתחזקם בקלות ובזול. בשל יתרונותיהם הטכניים ובשל הגמישות הרבה בהפעלתם ניתן יהיה בעתיד להשתמש ברחפנים במגוון שימושים כמעט אינסופי. כמו כן, סביר להניח שיפותחו בעתיד רחפנים בעלי יכולות שאינן קיימות כיום. רחפנים יוכלו לנווט בחדרים, מסדרונות ובאתרים דומים, ללא צורך בטייס שיפעיל את הכלי מרחוק. בשלב הבא יוכלו הרחפנים לטוס בדיוק רב יותר במסלולם, לבצע פניות חדות יותר, ולבצע תמרונים אוויריים מורכבים בלי לאבד מהירות. 

תחום הרחפנים התפתח מאוד בשנתיים האחרונות בעולם האזרחי, ונראה שימשיך להתפתח בעשור הקרוב. משפחת הרחפנים מקבלת את התאוצה העיקרית מהתפוצה הרחבה בקרב מפעילי הצעצועים למיניהם, השימוש בה גדל במישור המסחרי, ורק ספיחיה חודרים לאיטם לשימושים צבאיים. שימושים אלה יתגברו במהלך העשור הקרוב. 

יתרון נוסף של הרחפנים, שיאיץ ללא ספק את תפוצתם, הוא מחירם הנמוך. כבר כיום יש בשוק מגוון של רחפנים פשוטים אך אפקטיביים, בעלות של כמה עשרות דולרים למערכת. מערכת מתוחכמת עולה עד 10,000 דולר. במחירים כאלה יכול כמעט כל אחד להצטייד ברחפן - בין אם מדובר בגורם פרטי ובוודאי אם מדובר בארגונים ובגופים מדינתיים. 

סוגי הרחפנים הנפוצים

חלוקה גסה של משפחת הרחפנים לקבוצות משנה מצביעה על שתי תת-משפחות, כשבכל אחת מהן ניתן להצביע על שתי קבוצות שמתפתחות במקביל (במרחק של פסיעת פיתוח אחת זו מזו):

• רחפנים קטנים - בעלי כושר נשיאה של מטע"ד קל משקל (בין מספר גרמים ל-3-4 ק"ג).

• רחפנים גדולים - המיועדים לשאת משקל גדול, כולל אדם או חבילה במשקל של עד ק"ג ואולי יותר.

הרחפנים הקטנים, הפועלים כבודדים עם אפשרות להפעלה בקבוצות ובנחילים, נחלקים לשתי קבוצות:

• רחפנים בשימוש אזרחי - לצורכי ספורט או לצרכים ייעודיים (בדרך כלל נושאי מצלמה או מטע"ד חישה אחר).

• רחפנים לשימוש צבאי: נושאי מטע"ד ייעודי לחישה ובעלי יכולת של נשיאת מטען אפקטיבי לפעילות נוספת מהאוויר או בגובה פני הקרקע (כמו תקיפה באמצעות מטענים או הנחת סנסורים).

הרחפנים הגדולים נמצאים כיום במגמת פיתוח מאוחרת, וכאחיהם הקטנים גם הם ניתנים לחלוקה על פי ייעוד אזרחי או צבאי. בשתי האפשרויות הם נועדו לשאת מטען כבד יותר ולאפשר העתקתו ממקום אחד לאחר:

• השימוש האזרחי הצפוי הוא בעיקר לנשיאת חבילות או מצרכים, הפצתם וחלוקתם ממקום ריכוז (מחסן) לצרכנים השונים בכתובותיהם המדויקות - על ידי הנחתם או הטלתם במקום. 

• השימוש הצבאי המתוכנן והאפשרי הוא מגוון: מדחיפת תספוקת ופינוי רפואי, דרך העתקת לוחמים ואמצעי לחימה מגזרה לגזרה ואפילו תקיפה והנחת מטענים ייעודיים (או מטעני נפץ) בעומק שטח האויב.

ניתוח של יכולות הרחפנים ושל מאפייני השוק מצביע על איום משמעותי המתהווה מול עינינו. בשל מאפייניהם הייחודיים עלולים הרחפנים לשמש אויבים אסימטריים - המחפשים כל הזמן שיטות לחימה ואמצעי לחימה בעלי יחס עלות-תועלת נמוך, פשוטים להפעלה ובעלי תפוצה רחבה. במאמץ קטן יכולים ארגוני טרור וגרילה להפוך אותם לנשק התקפי קטלני. 

הרחפנים מתאימים היטב לתפיסת הלחימה האסימטרית של ארגונים כאלה, שכן הם זולים ופשוטים, ניתן להפעילם בהיקפים רחבים, הם אינם מחייבים ייצור מיוחד, אינם נמצאים בפיקוח ונפוצים מאוד בעולם האזרחי. ניתן לרכוש רחפנים בשוק האזרחי בלי להסגיר את מטרות הרכישה - גם אם מדובר במטרות צבאיות. האיום עלול להפוך להפתעה, כיוון שמדובר בטכנולוגיה אזרחית ידועה, מוּכרת, פשוטה וזולה מאוד, הזמינה בתפוצה רחבה, ואשר ניתן לעשות בה שימוש צבאי אפקטיבי במגוון רחב של משימות.

ארגוני הטרור אינם מסתירים את המוטיבציה שלהם לעשות שימוש בטכנולוגיית הרחפנים, ומשתמשים בהם כבר היום לצורך איסוף מודיעין. 

השימוש ברחפנים התכוף ביותר הוא בסוריה, אחריה עיראק, לוב ותימן. דאעש מפעיל כיום רחפנים בעיראק ובסוריה. חיזבאללה השתמש בעבר בממד האווירי כדי להחדיר גלשנים ולהטיס כטב"מים, גם בעומק שטח ישראל. חמאס הקים יחידה אווירית, שהפעילה כטב"מים במהלך "צוק איתן", אם כי ללא הצלחה יתרה. סביר להניח כי חמאס וחיזבאללה יעשו, בין השאר, שימוש בכטב"מים וברחפנים בעימות הבא עם ישראל, אם בתצורה מתאבדת ואם בתצורת מודיעין, לטובת הרכשת מטרות לירי רקטות או פצצות מרגמה.

כבר כיום, מסיבות ביטחוניות ובטיחותיות, נעשים מאמצים לפתח בעולם אמצעים נגד רחפנים. השיטות והאמצעים מגוונים, וייתכן שלחלקם יהיו שימושים צבאיים. היכולות הנוכחיות של הרחפנים האזרחיים, על אף היותן גלויות ומוכרות היטב, עלולות להפתיע בעימותים בשדה הקרב, אלא אם יפותחו אמצעי נגד, שישולבו ביעילות במקומות וביחידות הרלוונטיות. 

****

הכתבה המלאה התפרסמה בגיליון 37 של המגזין ישראל דיפנס. לרכישת מנוי לחצו על הקישור

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית