סמבה ברזילאית: רפאל רצתה למנוע מאלביט לרכוש חברה בברזיל

איך רצתה רפאל לחסום את המכירה של יחידת התקשורת של חברת Mectron הברזילאית לאלביט כדי למנוע זליגה של טכנולוגיית BNET? ואיזה פרויקט ענק עם חיל האוויר הבריזלאי מסתתר בפרשה? הצצה נדירה לעולם העסקים הביטחוני של חברות ישראליות בחו"ל

אחרי הפולקה בפולין בין תעשיות ישראליות סביב מל"טים, מגיע תור הסמבה בברזיל סביב טכנולוגיות תקשורת. במרכז הפרשה הפעם רפאל ואלביט מערכות סביב רכישת יחידת התקשורת של חברת Mectron הברזילאית. כך חושף פרסום באתר bailii.org של תמליל המשפט בנושא.

על פי תמליל הדברים במשפט, בשנת 2012 חברת Mectron חתמה על חוזה עם חיל האוויר הברזילאי לפיתוח פרויקט בשם LBR2 [או Link BR2]. חלק מהפיתוח כלל טכנולוגיית תקשורת של רפאל בשם BNET. בשלב כלשהו [2015] הוצע לרפאל לרכוש את היחידה של Mectron והיא סירבה בגלל המחיר. לאחר סירוב רפאל, אלביט הביעה התעניינות דרך חברת בת בשם AEL הברזילאית [2016].

כאשר רפאל שמעה שאלביט הולכת לקנות את יחידת התקשורת של Mectron, היא חששה שטכנולוגיית BNET תזלוג לאלביט וניסתה למנוע את הרכישה באמצעות הצעה נגדית עם חברת Stefanini הברזילאית.

המהלך לא צלח, ורפאל הגישה תביעה לבית משפט בבריטניה כדי לנסות למנוע מאלביט להשתמש בטכנולוגיית BNET. מדובר במהלך קריטי למכירת היחידה של Mectron לאלביט היות וחיל האוויר דרש את מערכת BNET של רפאל. בלעדיה, העתיד של עסקת Mectron סביב פרויקט LBR2 היה מוטל בספק.

אלביט מצדה הודיעה לבית המשפט בבריטניה שניתן להמשיך ליישם את פרויקט LBR2 גם ללא BNET, אלא עם טכנולוגיה של אלביט. במהלך המשפט רפאל לא הצליחה להוכיח לשופט שאכן BNET היא דרישה מנדטורית של חיל האוויר הברזילאי. לא הובאו בפני השופט הדרישות הטכניות של פרויקט LBR2 בגלל הסיווג. כמו כן, רפאל לא הצליחה להוכיח את הטענה שהחשש לזליגת טכנולוגית BNET לאלביט מציאותי, היות ו-Mectron אישרה לרפאל בכתב שהיא תשמור על כל ההתחייבויות הנוגעות לשמירת סודיות שהיא חתמה עמה.

בסופו של דבר, השופט בבריטניה החליט לא לעצור את עסקת Mectron עם חיל האוויר הברזילאי לבקשת רפאל. המשמעות היא שההחלטה פותחת את הדרך למימוש עסקת AEL/Mectron בברזיל. הודעה על חתימת העסקה טרם פורסמה על ידי אלביט מערכות, אך הערכה היא שבעקבות החלטת בית המשפט בבריטניה, החתימה צפויה בקרוב.

פרויקט Link BR2

הטכנולוגיה של רפאל - BNET - כוללת שני אלמנטים חשובים. אחד זה רדיו תוכנה [SDR]. שני זה רשת אד הוק [MANET]. לפי פרסום של portaldefesa המוצר של Mectron שכולל את BNET אמור להיות מותקן על מטוסים של חיל האוויר הברזילאי ועל עמדות הבקרה האווירית לצורך קישוריות בין המטוסים ובין המטוסים לעמדות הבקרה.

היקף הפרויקט מוערך ב-193 מליוני דולרים [מקור: aereo.jor.br]. מכאן אפשר להבין את חשיבותו לאלביט בהקשר רכישת יחידת התקשורת של Mectron. לפי אותו פרסום, המערכת תותקן על מטוסי F-5, Supertucano A-29 ומטוסי משימה מסוג Embraer E-99M. ייתכן והמערכת תותקן גם על מטוסי ה-Gripen NG של ברזיל.

אבל חיל האוויר הברזילאי הוא רק שלב ראשון. לפי ccomgex.eb.mil.br, פרויקט BR2 אמור לחבר בסוף של חיל האוויר, הים והיבשה של ברזיל לרשת תקשורת טקטית אחת. כלומר, מדובר בפרויקט תקשורת אסטרטגי לאלביט בברזיל עם פוטנציאל גידול לכלל הצבא. שוב, מכאן ברורה חשיבותו לעסקת AEL/Mectron.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית