מיצוי הכוח הצבאי באמצעות טכנולוגיה

רשת המחשוב הצבאית המודרנית נדרשת להתמודד עם שלושה אתגרים מרכזיים: האחד, יכולת לגידול מאסיבי ברוחב הפס שלה, אבטחת מידע והצורך לנהל רשת מורכבת

ליאור לוי, מנכ"ל ומייסד חברת פרולוג'יק

בעידן הישן הצבא צעד על קיבתו, כך קבע נפוליאון בונפרטה בסוף המאה ה-18. מלחמת העולם השנייה התאפיינה בהתפתחות חילות האוויר והמשוריינים, שתנועתם הייתה תלויה בזמינות רציפה של חומרי דלק. ובעידן הנוכחי, עידן הדיגיטל, נוספה לצבא תלות בתשתיות ה-IT שלו - רשתות מחשוב, וקווי תקשורת.  

תפיסת הלוחמה המודרנית מבוססת על שילוב של מערכות טכנולוגיות המשמשות לניהול והפעלת הצבא בשגרה או בחירום, במערכים מנהלתיים או מבצעיים כאחד. אלא שהמגמה הרווחת היום היא לא להסתפק רק בשילוב המערכות הטכנולוגיות בכול אחד מאגפי הצבא בנפרד, כאילו היו איים מבודדים (silo). המגמה כיום היא לכיוון של חיבור כלל מערכי הטכנולוגיה בזרועות הצבא – יבשה, אוויר, ים ומודיעין – לרשת אינטרנט מבצעית אחת בה יוכלו כול חלקי הצבא לחלוק מידע ונתונים בזמן אמת ובמהירות גבוהה. מגמה נוספת שרשת המחשוב הצבאית תידרש לתמוך בה היא המעבר לעבודה בתצורה של ענן, כולל תהליך של איחוד וביטול של מרכזי המחשוב (דטה סנטרים), תהליך שייתן לצבא לצד היתרונות המבצעיים גם יתרונות תפעוליים ויתרום לחיסכון כספי ניכר בהוצאות המחשוב של הצבא.

גידול בהיקף תעבורת הרשת

אלא שרשת המחשוב הצבאית המודרנית נדרשת להתמודד עם שלושה אתגרים מרכזיים: האחד, יכולת לגידול מאסיבי ברוחב הפס שלה – המעבר לדיגיטל נמצא בעיצומו, וכך ההצטיידות במערכות טכנולוגיות הצורכות עוד ועוד משאבים, מה שמחייב את הארכיטקטים של רשת המחשוב לקחת בחשבון גידול רחב היקף של היקף התעבורה בשנים הבאות; השני, אבטחת מידע של הרשת מפני ניסיונות של גורמים זרים לפגוע בתקינותה ורציפות פעולתה – התלות ההולכת וגדלה של הצבא ברשת המחשוב שלו משמשת גם נקודת תורפה אותה יכולים לנצל מערכות ביטחוניות עוינות אשר יפעילו מערכי סייבר לפגיעה ברשת או מעקב אחרי המידע העובר בה; והשלישי, הצורך לנהל רשת מורכבת הפרושה בצורה רחבה ביותר - בכמה צבאות, דוגמת צבא ארה"ב או צבא רוסיה, מדובר על רשת מחשוב גלובאלית הנדרשת לתמוך בצרכים מבצעיים קריטיים חוצי יבשות.

אחת הדוגמאות הבולטות לצורך ברשת יציבה ואמינה נוגע בתחום העברת וידאו ברשת המחשוב הצבאית. בין מדובר על העברת שידור חי ממצלמת וידאו הנמצאת על קסדתו של חייל ביחידה מיוחדת המצלם בזמן אמת במהלך מבצע לחדר פיקוד בעורף, או שיחות ועידה בין חמ"לים שונים, או שיתוף של תכני וידאו בין מספר צרכנים הנמצאים במיקומים שונים, או שימוש בשיחות מבוססות אינטרנט (VoIP) – אלו כולן אפליקציות זוללות רוחב פס ורגישות לכול האטה או קטיעה ברציפות פעילותה של הרשת. זה מחייב את אנשי ה-IT להיות שותפים מלאים לפעילות, וזה מחייב אותם להשתמש בכלים שיאפשרו להם לנהל את הרשת בצורה יעילה, ולפתור בזמן אמת תקלות או בעיות הנוצרות ברשת.

מודרניזציה של הרשת

בדיוק בשל התלות הגדלה והולכת של הצבא ברשת המחשוב שלו יצאו די במקביל צבאות ארה"ב וישראל ביוזמות שמטרתן היא מודרניצזיה של הרשת הצבאית ושילוב שלה בתורת הלחימה הכוללת. בתחילת שנת 2015 הציג גנראל רוברט פאראל, המשמש בתפקיד Army CIO (מנמ"ר צבא ארה"ב), תכנית רב שנתית למודרניזציה של הרשת הצבאית המשמשת כ-1.4 מיליון משתמשים. די במקביל מיישם אגף התקשוב של צה"ל את תוכנית "צה"ל רשתי", שאף אושרה על ידי הרמטכ"ל בתחילת 2014, ומדברת על שילוב רשת המחשוב כנדבך בסיסי בתורת הלחימה הצה"לית.

אלא שהאתגר של רשת הפועלת 24/7 מחייב בראש ובראשונה כלים חזקים ואמינים לניהול וניטור שלה. בהקשר הזה צריך להבין כי הרשת הצבאית דומה לאורגניזם חי – היא משתנה ללא הרף, גדלה או מתכווצת, מופעלת על ידי מספר גדול של אנשי IT הנמצאים בדרגות מיומנות שונות ובמיקומים שונים. אחד הקשיים הגדולים הוא לנהל את השינוי של הרשת בצורה יעילה, ולאפשר למנהלי הרשת תיקון שלה בזמן אמת ובאמצעות השתלטות מרחוק. כך לדוגמא, טעות אנוש של טכנאי רשת המבצע פעולה שגויה במוצב מרוחק יכול להביא לקריסתן של מערכות חיוניות, מה שיחייב התערבות מהירה של מנהלי הרשת בהשבת הרשת לעבודה, ושל המערכות הטכנולוגיות לתפקוד תקין.

ניהול הרשת גם מצריך שימוש בכלים המאפשרים מיפוי ויזואלי של הרשת, דרישה הבאה לידי ביטוי במיוחד ברשת מסובכת כמו הרשת הצבאית, ומאפשרת למנהלי הרשת איתור מהיר של תקלות, בעדיפות עוד לפני שהמשתמשים הרגישו כלל בתקלה. כלים ויזואלים גם מאפשרים למנהלי הרשת לאתר בזמן אמת ולטפל בצווארי בקבוק ה"שותים" משאבי רשת, באופן שיכול לגרום להאטה ברשת, ושוב למנוע בצורה פרואקטיבית פגיעה בשימושיות של הרשת.

לסיכום, הפיתוחים והמערכות הצבאיות של המחר יהיו תלויים באופן בו תתפקד רשת המחשוב. מסיבה זו נחוץ כבר היום להיערך לאתגרים האלו, להביא לאופטימיזציה ומודרניזציה של הרשת, ולהצטייד בכלים חזקים ואמינים לניהולה. מיצוי הכוח הצבאי יהיה תלוי במידה גבוהה ביכולת של הטכנולוגיה לשלב תפיסת לחימה בין זרועית, והעברה של מודיעין איכותי ומדויק במהירות בין היחידות השונות. יכולת תקשובית אפקטיבית שתגשים יעדים אלו תלויה במידת ההשקעה שיבצעו הקברניטים כבר היום בפיתוחה של רשת מחשוב יעילה והצטיידות בכלים יעילים לניהולה.

ליאור לוי, מנכ"ל ומייסד חברת פרולוג'יק (Prologic), מייצגת פתרונות SolarWinds לניהול, ניטור ואבטחה של תשתיות המחשוב הארגוניות

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית