התחקיר המבצעי, חקירת מצ"ח ומה שביניהם

אירועי התקופה האחרונה ייצרו טונות של מלל העושה שימוש בצמד המילים "התחקיר המבצעי" ובצמד המילים ו"חקירת מצ"ח", טור זה ינסה לעשות סדר במושגים, במתח ביניהם ובאופן השימוש המתאים בכל מושג

צילום: AP

לא מיותר לציין שבחייו המקצועיים של כל מפקד שדה, שזורים עשרות רבות של תחקירים מבצעיים. למעשה כל מפקד שרוצה לקדם את היחידה שלו ואת אנשיה חייב לקיים תחקור מבצעי כמעט על כל פעולה ביחידה (כלומר, אין הכוונה רק לתחקיר של אחרי "מבצע" או פעילות מבצעית).

את התחקיר המבצעי ביחידה בריאה מאפיינים פתיחות, יושרה מקצועית, ביקורת עצמית נוקבת ורצון עז להשתפר. כל זאת, לצד קיום תהליך תחקור מלא, ללא "עיגול פינות", תיעוד ויכולת הפצת הלקחים לרוחב היחידה וכל זאת מתוך הבנה שללא שימוש מקצועי בכלי התחקיר המבצעי, דינה של היחידה לשקוע וחלילה לגלוש לתרבות של "חפיף" ואי אמירת אמת.

תוצרי התחקיר המבצעי יכולים לשמש את המפקד גם לענישה, היכן שנדרש.

המעבר מאירוע (כלשהו) שעבר תחקיר מבצעי לחקירת מצ"ח אינו אוטומטי. על מנת לעבור מתחקיר מבצעי לחקירת מצ"ח צריכים להתקיים מספר תנאים כגון: יש נפגעים באירוע, יש נזק משמעותי, הבנה של המפקדים שיש כאן אירוע חריג, על הסף הפלילי או בסטייה חמורה מהנורמות המצופות באירוע המדובר.

משהוחלט על פתיחת חקירת מצ"ח בעצם נבנית "חומה סינית" בין תוצרי ותהליכי התחקיר המבצעי לבין חקירת המשטרה הצבאית החוקרת. כלומר, אסור ולו לפירור מידע אחד מכל סוג שהוא לעבור מהתחקיר המבצעי אל חקירת מצ"ח. לתחקיר המבצעי קיימת חובת החיסיון. ללא הבטחת חיסיון מלא על התחקיר המבצעי אנו עלולים להגיע למצב בו חיילים ומפקדים חוששים לדבר בתחקיר המבצעי - ואז או שנסיק מסקנות לא נכונות מהאירוע המתוחקר או שלא נגיע לחקר האמת המקצועית, שכאמור בלעדיה סופה של יחידה להתפרק.

למפקדי השדה, שמבצעים תחקירים מבצעיים כל העת, יש מנגנון פנימי חזק ויציב שיודע להדריך אותם מתי נכון להפנות את האירוע גם לחקירת מצ"ח משום קיומו של "מעשה בלתי סביר בנסיבות האירוע". הקוד הזה מושתת על הקוד האתי של צה"ל לצד הדוגמא האישית לה זכו בתהליך הכשרתם כמפקדים ומכאן חשיבותם הרבה של מעורבות מפקדים בכירים בתהליך התחקיר המבצעי.

ואחרי ההקדמה החצי אקדמית הזו, נדרש לדוגמאות להבנתו של כל התהליך. כוח שחוזר ממעצרים באיו"ש, פעולה המתבצעת מידי לילה במקומות רבים, יבצע תחקיר מבצעי, מקצועי שיכול להסתיים בהערות מקצועיות שתכליתן להיות טובים יותר ולשפר את הטעון שיפור.

אולם, אם תוך כדי התחקיר המבצעי עולה שאחד החיילים לקח "מזכרת" או שבר בכוונה חפץ כלשהו, הרי מחובתו של המפקד לדווח על כך במעלה שרשרת הפיקוד לרבות המלצה לפתוח בחקירת מצ"ח.

מפקד שינסה "לסגור " את הנושא בתוך היחידה "כי לא מכבסים כביסה בחוץ" מבטיח שמה שנראה כגיבוי הירואי הוא בעצם חיפוי עלוב שאינו מבטא מנהיגות אלא להיפך!

מאידך, אם בתום אותו אירוע מעצרים אירעה פליטת כדור שיכלה להסתיים בנפגעים, בתחקיר המבצעי יתוחקר הנושא עד תום. במידת הצורך ינקוט המפקד בצעדי ענישה כלפי מי שנושא באחריות לאירוע שיכול להסתיים במאסר בפועל, אבל ללא מעורבות של מצ"ח.

אין בכוחו של טור שכזה לכסות את כל האירועים האפשריים וזה גם לא מטרתו. יש בכוחו להציג את האבחנה בין התחקיר המבצעי לבין חקירת מצ"ח, הזיקות ביניהם והכי חשוב את אחריותו של המפקד לפעול במקצועיות.

בין להיות אחראי ומקצועי לבין להיות נחמד ופופולרי - ראוי לו למפקד להעדיף את האחריות והמקצועיות על פני הנחמדות והפופולריות.

עכשיו קחו כלים פשוטים אלו והשתמשו בהם לנקוט עמדה מקצועית וערכית כלפי אירוע "החייל היורה" בחברון ותגלו מייד שהררי מילים לא מקצועיות וחסרות עמוד שדרה מוסרי נשפכו על אירוע זה שבו הדברים פשוטים. יש תחקיר מבצעי של מפקדים המזהה חריגה משמעותית מנורמות מבצעיות נדרשות המחייבות חקירת מצ"ח. וכל גיבוב מילים הנוקט עמדה שאיננה בתווך המקצועי היא מוטה פוליטית באופן שצריך להדאיג את כולנו.

 

בתמונה: חשיפת מנרות

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית